פישר תומך בהפחתות מיסים ובטיפול של בנק ישראל גם בעוני ובצמיחה

פישר כבר הבהיר בשיחות שקיים בארץ, כי הוא מסכים עם המטרה העיקרית של ועדת בכר - הגברת התחרותיות במערכת הפיננסית

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, יעניק לשר האוצר, בנימין נתניהו, תמיכה מלאה במדיניות הרפורמות המבניות, ובעיקר במימוש המלצות ועדת בכר. כך מעריכים גורמים כלכליים בכירים בירושלים.

פישר כבר הבהיר בשיחות שקיים בארץ, כי הוא מסכים עם המטרה העיקרית של ועדת בכר - הגברת התחרותיות במערכת הפיננסית, והוא גם מסכים עקרונית עם הדרך שמציע הצוות למימוש המלצותיו. פישר אמר, כי ייתכן שבשולי ההמלצות יש מקום לתיקונים קלים, אך בגדול הוא תומך בחקיקה המוצעת.

כפי שפורסם ב"גלובס", ראשי הבנקים הגדולים ייפגשו עם פישר ביום ב' הבא, במטרה לשכנעו להכניס שינויים ובראשם: מכירה חלקית בלבד של אחזקות הבנקים בקופות הגמל ובקרנות הנאמנות והיתר נרחב יותר למכור מוצרי ביטוח.

קרן המטבע, בה שימש פישר כסגן בכיר למנכ"ל, אמנם הביעה הסתייגות מכמה מהמלצות ועדת בכר. אך פישר בשיחותיו בארץ, כי לעיתים הוא אינו מסכים עם דעותיה הרשמיות של הקרן.

הרפורמות המבניות

בראש סדר העדיפויות שלו מעמיד פישר את המשך ביצוע הרפורמות המבניות, את חידוש הצמיחה המהירה, ואת היציבות הפיננסית ויציבות המחירים. פישר העיר, כי מהות תפקידו כיועץ הכלכלי לממשלה אינה ברורה לו עד תומה, ובכוונתו לברר אותה עם ראש הממשלה ושר האוצר.

פישר גם בוחן את הדרך בה התנהלה עד עתה קביעת המדיניות המוניטרית השוטפת, מעריכים מקורות בכירים בבנק ישראל. ההערכה היא, פישר יבקש מהפורום המוניטרי של בנק ישראל, בו נקבעה מדיניות הריבית של הבנק מדי חודש, לבחון את סוגיית המדידה של הציפיות האינפלציוניות.

פישר כבר חיווה את דעתו, בסוף 2004, כי בנק ישראל צריך להגיב באופן סימטרי לסטיות כלפי מעלה וכלפי מטה מיעד האינפלציה. המקורות מעריכים גם, כי פישר ישנה גם את ההתייחסות ליעדי צמיחה. היעד הראשוני של בנק ישראל יישאר השגת יציבות מחירים, אך אם יעד זה מובטח, הבנק יוכל להתחשב גם בשיקולי צמיחה.

פישר גם יקרא לבחינה של האמצעים הננקטים להתמודד עם בעיית העוני, כולל בחינה של מדיניות הקצבאות. יחד עם זאת, לדעתו הורדת מיסים והורדת החוב צריכים להיות בעלי אותה חשיבות.

פישר ציין בשיחותיו, כי במשק קטן כמו ישראל יש מעט כלכלנים בעלי שם בינלאומי שמתמחים כמותו בנושאים של מדיניות כלכלית, ולכן הוא סבור שיש מקום להשתתפותו הפעילה בקביעת המדיניות, תחת הכובע של יועץ כלכלי לממשלה.

בהקשר לכך סבור פישר, כי על מחלקת המחקר של בנק ישראל לטפל לעומק בנושאי העוני והפערים החברתיים, ואף להציע דרכי מדיניות וצעדים כלכליים לטיפול במצב הקיים. פישר עצמו עסק בכך בתפקידו בבנק העולמי, ואף הציע בין היתר צעדים להקטנת העוני באפריקה ולצמצום פערים בסין.

העוני בעדיפות

לדעת פישר, אין ויכוח על כך שבטווח הארוך, בלי צמיחה גבוהה - לא יהיו שינויים של ממש במצב העוני. עם זאת סבור פישר, כי יש צורך לטפל בבעיית העוני כבר בטווח הקצר, ואין זה נכון להמתין עד שהצמיחה תפתור את הבעיה בטווח הארוך.

בנושא הפחתות המסים, הפתיע פישר בתמיכה עקרונית בכוונתו של נתניהו להשתמש בעודפי ההכנסות להורדת נטל המס. זאת, בניגוד לעמדת הנגיד הקודם, דוד קליין, וגם בניגוד לעמדת קרן המטבע, לפיהן השימוש הראוי בעודפים הוא לצמצום הגירעון. פישר גם שב והביע תמיכה עקרונית בקביעת שיעור מס אחיד ונמוך יחסית.

בניגוד לכך, פישר אינו מסכים עם תחזיתו של נתניהו, לפיה ישראל תוכל להגיע בתוך עשר שנים לצמרת העולמית בתמ"ג לנפש. להערכתו, אם תצליח ישראל לשמור על קצב צמיחה מהיר של 5%-6% לשנה, היא תגיע ישראל למעמד של מדינות אירופה, אך לא לעשירות שבהן.

עם זאת, פישר מאמין, כי החלום הישראלי להצטרף ל-OECD הוא בר השגה, אך הדבר תלוי בהתקדמות תהליך השלום. במקביל, הוא שולל את ההצעה לפעול לצירופה של ישראל לגוש האירו.