יציבות בבורסה: אפריקה ישראל איבדה 3% על רקע הפצת המניות על ידי לבייב

[ לפורטל הפיננסי ][ לפורום הבורסה בת"א ] כיל עלתה 1.3% * החברה לישראל התחזקה ב-1.7% * נייס ירדה 1.1% * טבע הוסיפה 0.3%

המסחר בבורסה של ת"א התאפיין היום ביציבות במדדים המובילים. משעות הבוקר המוקדמות נסחרו המדדים קרוב מאוד לרמות הפתיחה, כשהם נעים מעליות קלות לירידות קלות וחוזר חלילה. ביום שלאחר סיום עונת הדו"חות, גם המניות הכבדות נסחרו ביציבות יחסית, כשנראה שהפעילים בשוק נטלו אתנחתה קלה על מנת לעבד את התוצאות של החברות.

הסוחרים עמם שוחחנו היום ציינו, כי אמנם בשעות הבוקר נרשמה בשוק פעילות ערה יחסית, אך בשעות הצהרים דעכו מחזורי המסחר, כשנראה שהשוק עובר לעמדת המתנה מסוימת על רקע מהלך העליות האחרון. "ראינו היום פעילות מעורבת מצד המשקיעים הזרים והמקומיים. צריך לזכור, שהשוק נמצא ברמות שיא, ולכן גם ככה מדובר בתקופת ביניים שבה השוק צריך להתבסס ברמות המחירים החדשות, על מנת להמשיך ולטפס, אם וכאשר זה יקרה". ציין אחד הפעילים.

באשר לירידה החדה במחזורי המסחר לעומת אתמול, ציינו הסוחרים כי המגמה נוצרה בעיקר לאור מהלכי איזון תיקים, מצד המשקיעים הזרים. "צריך להבין שרבים מהמשקיעים הזרים, פועלים בשווקים המתעוררים עפ"י מדד הייחוס הרלוונטיים (כמו מדד ה-MSCI המשקלל את שיעורי ההשקעה המומלצים בשווקים המתעוררים - ר.מ). מחזורי המסחר הערים שראינו אתמול בשוק הם לאור עדכון משקל השוק המקומי במדדי הייחוס, כשהמשקיעים הזרים נאלצים למכור או לקנות מניות בהתאם", ציין אחד הסוחרים בנושא.

בסוף היום מדד המעו"ף ננעל בירידה של 0.1%, מדד ת"א 100 ומדד התל-טק 15 ננעלו ביציבות. מחזור המסחר עמד על כ-651 מיליון שקל.

נוחי מגדיל באי.די.בי

בזירת המאקרו היום, בלטה התחזית הצוננת שסיפק הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, ליאו ליידרמן. במסגרת הסקירה שפירסם היום ציין ליידרמן כי הוא צופה אמנם האצה ניכרת בצמיחה בשנת 2006 לשיעור של 4.5% אך עם זאת להערכתו הצמיחה ב-2005 תגיש לשיעור של כ-3.5% בלבד.

לדברי ליידרמן, ב-2006 המשק צפוי ליהנות ממספר גורמים תומכים: חידוש התהליך המדיני, כלכלה עולמית צומחת, יציבות גבוהה בפרמטרים הפיננסיים וריביות ריאליות נמוכות. שיעור האבטלה יירד להערכתו לרמה של 8.8% ב-2006. בתוספת הירידה בנטל המיסים, הדבר יביא לעלייה של 4.5% בצריכה הפרטית. לדבריו, הצמיחה צפויה להיות מאוזנת בין ענפי המשק, ולא להתבסס בעיקר על הביקושים מחו"ל.

עם זאת, ליידרמן צופה כי בשנת 2005 המשק לא יצמח בשיעור המתוכנן של 4%, לאור הצמיחה האיטית בכלכלות המתועשות, ובנוסף הוא צופה כי שיעור האינפלציה ב-2005 יגיע ל-1.5% (נמוך מטווח היעד של הממשלה העומד על רמה של כ-2% - ר.מ.) וכן כי שיעור האבטלה יגיע ל-9.1%.

ליידרמן התייחס עוד לפרשת הריגול העסקי שנחשפה בימים האחרונים וציין כי להערכתו לא יהיו לה השפעות מקרו-כלכליות כבדות משקל.

לגבי הבורסה של ת"א ציין ליידרמן כי היא מתנתקת מבורסות העולם, מגמה שלה אנו עדים בחודשים האחרונים, ובאה לביטוי בכך שהבורסות בארה"ב מדשדשות ואף סובלות מחולשה, ואילו הבורסה המקומית ממשיכה במגמה החיובית, ואף רשמה תשואה של קרוב ל-20% מאז סוף נובמבר 2004.

"ההתנתקות בין המדדים מחזקת את התחושה החיובית סביב השוק המקומי, שהמשיך להפגין עוצמה חרף החולשה בעולם. לכן מתחזקת ההערכה, שאם הבורסות בעולם תמשכנה להתאושש, יקבל השוק המקומי חיזוק נוסף" ציין בנושא.

לגבי שוק ההון מעריך ליידרמן כי המשך הצמיחה במשק, שיעור הריבית הנמוך וכן יישומה המוצלח של תכנית ההתנתקות, אם וכאשר, יביאו להמשך המגמה החיובית בשוק המניות בטווח הארוך. עם זאת, לדעתו בטווח הבינוני-קצר, התנודתיות בשווקים עלולה להימשך.

בשוק עצמו לא כל כך התרגשו מתחזית הפסימית יחסית ל-2005, כשמרבית הפעילים עמם שוחחנו היום ציינו כי עדיין לא ניתן לקבוע האם באמת חלה האטה בצמיחה, רק על סמך הנתונים שפורסמו עבור הרבעון הראשון.

בזירת המניות הכבדות לא היו היום כותרות מיוחדות, ומרביתן נסחרו ביציבות. מניות הבנקים נסחרו ביציבות יחסית, כשלאומי בלטה בירידה של 1.4%. מניית טבע בלטה היום בעלייה של 0.3%, לאחר שנתוני המכירות השבועיים של הקופקסון הצביעו על גידול של 4.6%. בזק בלטה בירידה של 2%, לאחר שהיום נכנסה לתוקף הוזלת המחירים בתקשורת הנייחת, ולאור פרסומים שבעליי השליטה החדשים בחברה, קבוצת סבן-אייפקס-ארקין, עשויים לדרוש פיצויים מהמדינה בעקבות נזקי פרשת הריגול.

כי"ל המשיכה לבלוט גם היום על רקע דיווח נוסף על העלאת מחירי הברום, ע"י אחת היצרניות הגדלות בעולם, גרייט לייקס האמריקנית. יוזכר, כי רק לפני כשבוע הודיעה חברה מובילה אחרת בענף, אלבמרל, על ייקור של מוצרי הברום שלה, כשנראה שהמגמה הולכת ומתעצמת. ההערכות בשוק הן, שכי"ל לא תדווח בצורה רשמית על ייקור מוצרי הברום, אך לבטח תנהג כמו המתחרות בשוק. מניית החברה, שהתממשה אתמול בשיעור של 1%, הוסיפה היום 1.3% כשגם החברה לישראל המשיכה להתחזק ועלתה 1.7%.

בזירת אי.די.בי ממשיך להיות שמח, כשאתמול חזר נוחי דנקנר לעבות את אחזקותיו בקונצרן. בשעות המסחר האחרונות רכשה אי.די.בי אחזקות מניות אי.די.בי פיתוח בכ-70 מיליון שקל, כשגנדן (החברה שבאמצעותה שולט דנקנר בקונצרן - ר.מ) רכשה מניות אי.די.בי אחזקות בכ-6 מיליון שקל.

הגדלת האחזקות לכשעצמה באה לאחר הפסקה ממושכת מצד דנקנר, ככל הנראה, לאור האיסור לעשות כך בשל תקופת הדו"חות. כך או כך, המגמה המסתמנת בשנה האחרונה היא שדנקנר מגדיל באופן מתמיד את אחזקותיו בשתי חברות הגג, כשהוא בעצם מאותת לשוק שלדעתו הן אינן מתומחרות כראוי. בסוף היום ננעלו מניות קבוצת אי.די.בי במגמה מעורבת. אי.די.בי אחזקות עלתה ב-0.8% ואי.די.בי פיתוח עלתה ב-1%.

חברה נוספת שבולטת בימים האחרונים היא דלק רכב . לאחר חודשים פחות טובים בתחום מסירות הרכב בתחילת 2005, אתמול התפרסם כי בחודש מאי חזרה דלק רכב להוביל את השוק בגדול עם שיא מסירות של 6,700 כלי רכב. נזכיר, כי דלק רכב צפויה לחלק בקרוב דיבידנד שמן נוסף למשקיעים בסכום של כ-200 מיליון שקל. מניית דלק, שהייתה 'קפואה' בחודשים האחרונים, בלטה בשבוע האחרון בעלייה של כ-10%, על רקע ההתפתחויות שהוזכרו, כשהיום היא סיימה ללא שינוי.

אפריקה ישראל איבדה היום 3% לאור הפצת 1% ממניות החברה בשוק ע"י בעל השליטה בחברה, לב לבייב, ועל ידי בנק לאומי (שני הצדדים מימשו 0.5% מהחברה) בדקות האחרונות של המסחר. ההפצה, בהיקף 75 מיליון שקל, התבצעה ע"י דויטשה בנק במחיר של כ-158.5 שקל למניה, הנמוך בכ-3% ממחיר הפתיחה, ועל מנת שהחברה תוכל לעמוד בתנאי הסף של המעו"ף, קרי אחזקת בעלי השליטה מתחת ל-80% מההון.

לסיום, מבין המניות הדואליות נציין היום את אורכית שבלטה בזינוק של 9.2% על רקע הזמנה למוצריה ביפן, והשלימה בכך זינוק של כ-210% מתחילת 2005 לשווי שוק של כ-310 מיליון דולר. נייס ירדה 1.1% לאחר שדיווחה על השלמת העסקה לרכישת דיקטפון בכ-38 מיליון דולר, ליפמן עשתה צעד נוסף אל מדד המעו"ף כשעלתה 2.1% ורדויז'ן הוסיפה 5.9% לאור פער חיובי בו פתחה את המסחר.

האירו איבד 2% ביומיים

בשוק הסולידי נרשמה היום יציבות, תוך נטייה קלה למגמה שלילית באג"ח הארוכות באפיקים השקליים והארוכים. הפעילים עמם שוחחנו ציינו, שהירידות שראינו בימים האחרונים, בעיקר באג"ח הארוכות, הן בעיקר תוצאה של התחזקות הדולר לעומת השקל. "ההשפעה באפיקים השקליים נובעת מהיחלשות השקל. באפיקים הצמודים, לדעתי, השוק מצפה למדד גבוה יחסית במאי, לאור התחזקות הדולר, ולכן בימים האחרונים אנו רואים מגמה חיובית, בעיקר באג"ח הצמודות הקצרות". ציין אחד הפעילים.

בסוף היום ננעלו האג"ח הארוכות מסוג שחר ביציבות יחסית, כשהאג"ח הארוכות מסוג גליל השילו כ-0.3%.

בשוק המט"ח נרשמה גם היום מגמה מעורבת. הדולר הוסיף 0.11% ושערו היציג נקבע על 4.4210 שקלים. האירו המשיך לאבד גובה גם היום, בעיקר על רקע האי וודאות לגבי אישרורה של חוקת האיחוד האירופי, לאור ההתנגדות בצרפת והצפי להתנגדות גם בהולנד. האירו איבד היום 0.59% ושערו נקבע על 5.4102 שקלים, כשהוא משלים ירידה של כ-2% ביומיים האחרונים.*