מה שתרופה אחת יכולה לעשות

האם טבע תצטרך לעדכן פעם נוספת תחזיות כלפי מטה ב-2005? שאלה זו נותרת פתוחה בשלב זה

אם היינו אומרים לכם לפני מספר ימים שחברת טבע (סימול: TEVA) עומדת לפרסם אזהרת רווח לרבעון השני, ודאי הייתם מופתעים. אם היינו מספרים לכם את הסיבה - צו מניעה זמני נגד שיווק תרופת ה-Clarithromycin בשחרור מושהה - הייתם ודאי חושבים שהתבלבלנו ושולחים אותנו אחר כבוד למצוא את הסיבה האמיתית לאזהרת הרווח. על הנייר זה נשמע מוזר שתרופה אחת מחוללת את כל המהומה.

השוק ציפה ששנת 2005 תהיה קשה, אך הנקודות המועדות לפורענות, לשיטת המשקיעים, לא היו דווקא הגרסה הגנרית ל-Biaxin של אבוט, זו שלגביה צו המניעה התקבל. הן היו יותר בכיוון של התחרות מהודו ומזרח אירופה, הגנריקה המאושרת או חולשה בתחום חומרי הגלם (API). ככלות הכל, אלה הסיבות שמוזכרות על ידי חברות גנריות גדולות אחרות בעולם כגורמי חולשה, כאשר הן נאלצות לעמוד מול משקיעיהן ולספר להם כי לא יעמדו בתחזיות לרבעון. אף אחת מהחברות הללו לא פרסמה אזהרה תוך שהיא משדרת אווירת "עסקים כרגיל" ותולה את כל האשם על תרופה אחת בלבד, כפי שטבע עושה כעת.

"מזמן לא ראינו אזהרת רווח מכיוון טבע", אומרת יסכה ארז, אנליסטית בכלל פיננסים בטוחה. "אכן, אם היית אומרת לי מראש על ההפסד במשפט, הייתי מבטלת באופן יחסי את החשיבות שלו, כי בסך הכל לא מדובר בתרופה גדולה במיוחד. אבל מסתבר שברבעון קשה כמו זה השני של 2005, יש אפילו לה תרומה גבוהה".

מה שטורד הוא התחושה שמא נכנסו ב-4 הסנטים הללו גם דברים אחרים, אך מי שחש כך יכול לדעת שהנהלת טבע ידועה כאמינה ביותר. אם היא מציינת בפירוש שהפגיעה היא בעקבות הביאקסין, רוב הסיכויים שכך אכן הדבר. "תיאורטית, קשה שלא לחוש כך, שכן טבע קיוותה בדו"חותיה לפחות מחודש של מכירות ביאקסין. על כן, פגיעה של 4 סנטים למניה עשויה להיראות קשה מדי. יחד עם זאת, סביר שכך הוא המצב. טבע נחשבת להנהלה אמינה".

מה שנותן את הטון אצל חברה רב לאומית כטבע, הוא כמובן לא התגובה בבורסה התל אביבית, אלא זו של המשקיעים בוול סטריט. מכיוון שהיום אין מסחר, תתגלה התגובה במלוא עוצמתה רק מחר.

בוול סטריט יש לטבע משוכה נוספת: האם בתי ההשקעות, המהווים את תחזיות הקונצנזוס, יראו באזהרת הרווח משהו נקודתי הקשור רק לתרופה, או שמא יסווגו את החדשות הרעות כתוספת למשהו אחר, כיישור קו של חברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם עם חברות תרופות אחרות מסוגה?

אומנם, טבע היא אחת החברות היחידות שמדברות על התחרות מההודים, מזרח אירופה, דרום אמריקה ואפילו ירדן, אך היא גם משדרת מסר כאילו הדאגה העיקרית שלה ל-2005, היא תפוגות פטנטים בכמות קטנה משנים קודמות ועתידיות.

היא מדברת על הגנריקה המאושרת כגורם מפריע לעסקיה, אך מצליחה, כנראה, למצוא מספיק תרופות בעלות רווחיות גבוהה כדי לפצות על כך. בשנים הקרובות, 2006-2007, היא כנראה תמשיך לעשות כן. מה יקרה ב-2005? האם תצטרך לעדכן פעם נוספת תחזיות כלפי מטה? אלה שאלות שנותרות פתוחות בשלב זה.