השפיע בדרכי תרמית על 216 מניות בשיטת הרצף ונידון לשנת מאסר בפועל

הודה ב-130 עבירות; ביהמ"ש הדגיש את האינטרס הציבורי המחייב להגן על שוק ההון מפני עבריינים

בית משפט השלום בת"א גזר היום (ג') עונש של שנת מאסר בפועל, 15 חודשי מאסר על תנאי וקנס של 25 אלף שקל על אברהם אופריכטר, מחיפה שהורשע ע-פי הודאתו ב-121 עבירות של השפעה בדרכי תרמית על שער מניה וב-9 עבירות של הנעה בדרכי תרמית.

על-פי כתב האישום, בין אפריל 2002 לפברואר 2004, עסק הנאשם במסחר בני"ע עבור עצמו. הוא פעל באמצעות חשבונות שפתח בחברה לניהול תיקים, סלומון שוקי הון, כשהוא נעזר בשירותי אותה חברה לרבות במסוף שהועמד לרשותו ובמסגרת שיטת הרצף פעל ב-216 מניות שונות.

התביעה טענה, כי הנאשם השפיע בדרכי תרמית על שערי מניות של חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה בארבע תקופות שונות. פעולת התרמית היתה מורכבת מרצף של פעולות שראשיתן רכישה ויצירת אחזקות במניות, בדרך כלל דלות סחירות, על- פי מכירן הנקוב בספר הבורסה, ולאחר מכן ביצוע סידרה של עיסקאות עצמיות תוך ניסיון להסוות את פעילותו העצמית. מטרתן היה להעלות את שער המניה או למנוע את ירידתו.

לדברי התביעה, פעילותו של הנאשם יצרה מחזור מלאכותי והשפיע על שעריהן של תשע מניות נשוא תשעת האישומים המיוחסים לו בכתב האישום.

התביעה טענה, כי הנאשם ניצל את שיטת הרצף המאפשרת לו כמשקיע ללחוץ על כפתור ולהגיע למסופי המחשב בבורסה, כדי להשפיע על שער המניה מבלי לגייס הון רב ולעשות רווח קל לעצמו.

לדברי התביעה, הנאשם פעל במניות דלות סחירות אשר די בביצוען של עיסקאות בודדות כדי להשפיע על שעריהן ולעוות את מחירן וערכן האמיתי והוא עשה כן במהלך 256 ימי, מסחר כשהוא רוכש מניות לצורך ביצוע פעילותו העבריינית ומוכר את האחזקות בהם עם תום מהלך התרמית.

התביעה ציינה, כי היא מגבילה את עצמה לעונש מאסר למשך שנה בשל הודאתו של הנאשם המחייבת הקלה בעונש. בא כוח הנאשם ביקש שלא למצות עם מרשו את הדין ולהפעיל לגביו את מידת החסד והרחמים, בהתחשב בהיקף פעילותו הבלתי כשירה שלדבריו היה קטן ביחס למחזור הפעילות הכולל והניבה לו רווח של 30 אלף שקל בתקופה שלמעלה משנתיים.

לדבריו התוכנה באמצעותה פעל מרשו לא התריעה ולא אסרה את הפעילות אותה ביצע. מרשו קצין מכונות לשעבר בצי הסוחר, לא היה מודע לפליליות מעשיו, ואף חבר הבורסה שבאמצעותו פעל לא העמידו על האיסור שבפעילותו השוטפת.

השופטת, זיוה הדסי-הרמן ציינה בגזר הדין, כי הנאשם ניצל לרעה את שיטת הרצף המאפשרת בקלות רבה ובהשקעה קטנה להשפיע על השער, לקבוע למניה מחיר בלתי מבוסס וליצור מצג כוזב כלפי ציבור המשקיעים.

השופטת הדגישה בגזר הדין את האינטרס הציבורי המחייב להגן על שוק ההון מפני עבריינים מסוגו של הנאשם, המנצלים את כללי המסחר בבורסה לטובתם וגורמים במעשיהן לנזק לשוק ני"ע כולו. נזק הנגרם בעטיין של פעולות הפוגעות ביציבותו.

השופטת נעתרה לבקשת הנאשם לעיכוב ביצוע גזר הדין עד ליום 26.6. (ת.פ 10332/04).