נדחתה עתירה לפתוח לתחרות את בדיקות התקן למוצרי ייבוא

בג"ץ: הפגיעה בחופש העיסוק של העותרים מידתית, שכן יש אינטרס לאומי בשמירת מכון התקנים כמוסד מרכזי לבדיקות בטיחות

בג"ץ דחה היום (ה') עתירה של איגוד לשכות המסחר ומעבדת איזוטופ, באמצעות עוה"ד רענן הר-זהב ודוד רבל, לתקן את צו הייבוא החופשי, כך שיתיר לעוד מעבדות לתת אישור תקן למוצרי ייבוא, ולא רק למכון התקנים.

לדברי השופט סלים ג'ובראן, בהסכמת אהרון ברק ויהונתן עדיאל, יש אינטרס לאומי בשמירת מכון התקנים כמוסד מרכזי לבדיקות בטיחות, איכות סביבה ובריאות הציבור, תוך שמירת אינטרס הציבור - תעשיינים, יבואנים וצרכנים.

חשוב, נקבע, שהבדיקות ייערכו בידי גורם ממלכתי אחד, כמו במדינות קטנות אחרות. ב-2002 מינה התמ"ת ועדה לבחינת התקינה בייבוא, אך זו המליצה להשאיר את הבדיקות בידי גוף אחד, שניתן לפקח עליו. אולמרט אימץ את מסקנות הוועדה, ומשרדו נערך ליישומן.

ג'ובראן דחה טענה, שמכון התקנים הוא גוף מונופוליסטי הגובה תשלום גבוה ומופרז וקובע נהלים בירוקרטיים מכבידים. לדבריו, המכון הוא תאגיד סטטוטורי ללא מטרות רווח, והכנסות עודפות משמשות לרכישת ציוד. זאת, לעומת מעבדה פרטית, שבאופן לגיטימי מטרתה מיקסום רווחים.

תחומי הבדיקה דורשים התמקצעות ומומחיות, נקבע, והסמכת מעבדות נוספות לקביעת תקן מחייבת משאבים רבים. כמו כן, הפרטת הבדיקות עלולה ליצור תופעה, שיבואן ינסה לאתר מעבדה מחמירה פחות.

למרות פגיעה בחופש העיסוק של העותרים, זו מידתית. את הרשויות ייצגו עוה"ד אורית קורן, יורם סמואל ורונית אייל-שדה. (בג"ץ 7428/01).