בעקבות החלטת בג"ץ: הפיצוי הממוצע למפונים - 2.29 מ' ש'; סך הפיצויים - 4.78 מיליארד ש'

מינהלת ההתנתקות תפצה בסכומים המעודכנים גם את המשפחות שכבר חתמו על ההסכם לקבלת פיצויים

מינהלת ההתנתקות סל"ע תפצה את משפחות המפונים שכבר חתמו על הסכם לקבלת פיצויים, בהתאם לפסיקת בג"ץ. כך עולה מדיון נוסף שקיים פורום המנכ"לים הממשלתיים, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אילן כהן, לקראת יישום תוכנית ההתנתקות.

נציג מינהלת סל"ע, עמי חמצני, הודיע למנכ"לים, כי כבר בימים הקרובים אנשי המקצוע בוועדות הזכאות ייצרו קשר עם המשפחות שכבר חתמו על ההסכם לקבלת פיצויים, וידאגו לכך שתנאי הפיצוי שיינתנו להם יהיו מותאמים להחלטת בג"ץ.

לדברי חמצני, "ועדות הזכאות קיבלו הוראה לתקן את סכום הפיצויים שניתן לכל משפחה".

בעקבות החלטת בג"ץ, תקציב הפיצויים הכולל למשפחות המפונים על-פי חוק פינוי-פיצוי, עשוי להגיע ל-4.78 מיליארד שקל, לעומת 4.18 מיליארד שקל שנקבע בהחלטות הממשלה - עלייה של כ-14.4%.

ברמת המשפחה מדובר בתוספת ממוצעת של כ-290 אלף שקל, מה שיביא את סכום הפיצויים הממוצע למשפחה ל-2.29 מיליון שקל, לעומת כשני מיליון שקל בתכנון המקורי.

ראש מחלקת הבג"צים במשרד המשפטים, עו"ד אסנת מנדל, דיווחה למנכ"לים, כי החלטת בג"ץ אינה מחייבת תיקוני חקיקה, כך שהממשלה לא צריכה לשוב למסדרונות הכנסת, כדי לתקן את חוק פינוי-פיצוי.

מנדל הדגישה, כי בג"ץ הכניס שני שינוים מהותיים בחוק פינוי-פיצוי: מתן פיצוים גם לילדים ונערים שמתחת לגיל 21, והוספת שנת ותק נוספת לחישוב דמי הפיצויים, החל מהיום הקובע, בו התקבלה תוכנית ההתנתקות ב-6 ליוני 2004.

עו"ד מנדל ציינה, כי בג"ץ קבע שתוכנית ההתנתקות הינה חוקית וכי הפיצויים שנקבעו במסגרתה הולמים וראויים. היא הדגישה, כי צוות השופטים אף מצא לנכון לשבח את עבודת ההכנה של הממשלה בנושא.

עם זאת, עו"ד מנדל לא התייחסה לשינוי המהותי השלישי שקבע בג"ץ - מתן זכות למפונים להגיש תביעות משפטיות ואזרחיות, מעבר למה שנקבע בחוק פינוי-פיצוי.

מנכ"ל משרד השיכון שמואל אבואב, מסר כי מאגר הדירות הפנויות להשכרה מתעדכן וגדל מדי יום. לדברי אבואב, יש תופעה של מאות בעלי דירות הפונים למשרד השיכון ומציעים דירות להשכרה. "אנשי המשרד מסיירים בשטח ובודקים את טיב הדירות, ורק לאחר מכן מכניסים את הדירות למאגר, הכולל מאות פתרונות לדיור חלופי", אמר אבואב.

מנהלת מחוז הדרום במשרד החינוך, עמירה חיים עדכנה בישיבה, כי מיד עם פרסום החלופות האפשרויות לשיבוצי התלמידים הלומדים ברצועת עזה, כבר פנו הורים רבים למשרד החינוך, בבקשה לשבץ את ילדיהם בבתי ספר באיזור.

עמירה חיים עדכנה, כי כבר בימים הקרובים ייערך מפגש בנושא זה בין אנשי משרד החינוך ובין נציגות המתיישבים בחבל קטיף. עמירה חיים מסרה גם כי הוחלט להרחיב את צוות הפסיכולוגים הפועל במוסדות החינוך בחבל קטיף.

לדבריה, החלטנו לתגבר את הצוות המקצועי שעובד עם הילדים כבר עכשיו, לפני היציאה לחופש הגדול.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אילן כהן, הודיע, כי בשבוע הבא יתקיים דיון נושא של ועדת השרים לענייני יישום תוכנית ההתנתקות בראשות ראש הממשלה, אריאל שרון. הוא הבהיר, כי בישיבת ועדת השרים הקרובה יתבקשו המנכ"לים לדווח על ההתקדמות בשטח.

כהן ציין, כי עד ליום ההתנתקות - ב-15 באוגוסט נותרו 59 ימים בלבד. בקיזוז השבתות ו-ט' באב נותרו בפועל רק 50 ימים לפינוי.