פרשת הביציות: פרופ' בן-רפאל מבקש לעמוד לדין פלילי ולא משמעתי

חשוד כי הוא וגינקולוגים אחרים הגבירו את קצב ייצור הביציות של שתי מטופלות ברמה שחורגת מהטיפול הסביר - דבר שהביא לסיכון חייהן

המנהל המושעה של אגף נשים ויולדות בבית החולים בילינסון, פרופ' ציון בן-רפאל, הודיע לפרקליטות המדינה כי הוא מסרב לעמוד לדין משמעתי בפרשת הביציות הגנובות, וכי הוא מבקש להעמידו לדין פלילי, כדי שיוכל להוכיח את חפותו.

פרופ' בן-רפאל חשוד כי הוא וגינקולוגים אחרים הגבירו את קצב ייצור הביציות של שתי מטופלות ברמה שחורגת מהטיפול הסביר - דבר שהביא לסיכון חייהן. על-פי החשד, הוא קיבל במירמה ונטל ללא הסכמה מספר רב של ביציות מנשים שנזקקו לטיפולי פוריות, על-מנת למכור אותן לנשים הזקוקות לכך, ולשלשל את הכספים לכיסו.

הסכמת הנשים הושגה לאחר שנמסר להן מידע חלקי, לא מדוייק או שגוי בדבר מספר הביציות שיישאבו מהן, יעדן והסיכון הכרוך בכך. בן-רפאל מכחיש את כל הטענות וטוען כי "נהג ביושר ועל-פי כל החובות המוטלות עליו, הן על-פי דין והן על-פי הסטנדרטים המקובלים".

פרקליטות מחוז ת"א המליצה להעמידו לדין, אולם פרקליטת המחוז דאז, החליטה שלא להגיש נגדו כתב אישום, ובתמורה הוא יודה בעובדות המיוחסות לו, במסגרת קובלנה משמעתית שתוגש נגדו.

ההחלטה הועברה לבחינת צוות מיוחד בפרקליטות המדינה, ולאחר הליכי שימוע ממושכים, קבעו חמש פרקליטות בכירות פה-אחד, כי אין די ראיות להעמידו לדין בעבירות הנוגעות לרשלנות בטיפול הרפואי. עם זאת, הוחלט להגיש נגדו קובלנה בבית הדין למשמעת של משרד הבריאות.

לפני כחצי שנה, הפתיע היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, כאשר קיבל את הערר שהגישו מטופלות על החלטת הפרקליטות לסגור את תיק החקירה, וקבע כי יש להעמיד את בן-רפאל לדין בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, שידולי מירמה ושיבוש מהלכי משפט.

עם זאת, "נוכח הגלגולים וההליכים השונים שעבר התיק", הודיע מזוז כי הוא מוכן לקבל את הצעתו פרקליטו של בן-רפאל, עו"ד יעקב וינרוט, להסתפק בדין משמעתי, אם יסכים כי הקובלנה המשמעתית שהוגשה תוחמר באופן שתכלול גם התייחסות לעבירות המירמה האמורות ולניסיון לשיבוש מהלכי חקירה.

כעת, הודיע עו"ד וינרוט לפרקליטות כי הוא מסרב להצעה, לפיה "ייוחס לו בהליך משמעתי מעשה כלשהו, המטיל במעשיו דופי מפורש או משתמע של מירמה או אף נגזרת של מירמה". לדבריו, בן-רפאל משוכנע כי חפותו תצא לאור, ואף יוכח שמאחורי "העלילה המתוחכמת להדהים" עומדים גורמים בבית החולים בילינסון, שרצו למנוע ממנו לחשוף "מעשי עוון ומירמה".