ביהמ"ש מתח ביקורת על התנהלות שיכון עובדים בסכסוך דיירים ברמת אפעל

"שינוי העמדה וטענת שיכון עובדים בדבר הטעייתה על-ידי הנתבעים - מעוררים אי אמון כלפיה"

בית המשפט המחוזי בת"א מתח ביקורת על התנהלותה של שיכון עובדים בסכסוך שנתגלע בין דיירים בבית מגורים שבנתה ברמת אפעל.

מהתביעות ההדדיות בין הדיירים התברר, כי רוכשי הדירות בקומת הקרקע קיבלו חצר אשר הוצמדה כבית משותף לדירה הנרכשת, ואילו לדירות שבקומה השנייה והאחרונה של הבניין הוצמדו חלקי הגג שמעל דירתם, כולל חדר ומרפסת על הגג, זאת לפי ההסכם של שיכון עובדים.

המחלוקת שהתגלע בין הצדדים וגררה אותם לבית המשפט עניינה בהיקף הזכויות הקנייניות בשטח גג המבנה.

שיכון עובדים תמכה בטענות התובעים, רוכשי דירות הקרקע, כי הגג כולו למעט שטח של 25 מ"ר לכל דירה הוא רכוש משותף לבעלי הדירות בבניין.

הנתבעים טענו, כי אין לתובעים זכויות כלשהן בגג, למעט השטח שמעל חדר המדרגות של הבניין אותו יש לרשום כרכוש משותף, ואילו שאר חלקי הגג צמודים לדירותיהם והם זכאים להשתמש בהם באופן בלעדי.

השופט ניסים ישעיה, הביע תמיהה על כך ששיכון עובדים שינתה למעשה את עמדתה בעוד שכבר ב-1997 הסכימה להכיר בזכויות ובטענות של הנתבעים, ואילו בהתדיינות הנוכחית בפניו הביע עמדה התומכת בעמדת התובעים, לפיה זכאים הנתבעים להצמדת 25 מ"ר משטח הגג בלבד ולא להצמדת כל שטח הגג מעל דירתם.

לדברי השופט, התעוררו סימני שאלה לגבי מהימנות הסבריה של שיכון עובדים בנוגע לעמדתה החדשה והשינוי שחל בה. והיה עליה לתמוך בדרישת הנתבעים להצמיד את כל שטח הגג לדירותיהם כפי שהסכימה כבר ב-1997. לדברי השופט, עצם העלאת הטענה של שיכון עובדים בדבר הטעייתה על-ידי הנתבעים מעוררת אי אמון כלפיה.

לדבריו, טענה זו אינה מתקבלת על דעתו ואינה מצדיקה את השינוי שחל בעמדתה של שיכון עובדים ואת התמיכה בעמדת התובעים והעיקר אינה יכולה לשלול את זכויותיהם הקנייניות של הנתבעים על כל שטחי הגג שמעל דירותיהם, אשר נרכשו על ידם במסגרת הסכמי הרכישה והמפרטים הטכניים שצורפו אליהם ועבורם הם שילמו את מלוא התמורה שנדרשה מהם.

השופט דחה את התביעות אולם נמנע מלחייב את התובעים בתשלום הוצאות לנתבעים בשל העובדה, כי ההתדיינות באה לעולם בעיקר כתוצאה מהניסוח הלקוי של המפרט הטכני ובשל השינוי בעמדתה של שיכון עובדים. (ת.א 2963/98 ת.א 2143/02).