קשר אחד לשבוע

הבן: בנג'י קאהן

יורש המיליונים הצליח, כמו אביו, לשמור במהלך שנים רבות על מעטה של דיסקרטיות. מעטה החשאיות הוסר לפני שלוש שנים כאשר בנג'י ואביו ניהלו מאבק איתנים בתחום איכות הסביבה, סביב כלובי הדגים בשונית האלמוגים של אילת.

עושה רושם שעד אותו מאבק ידע בנג'י קאהן להתמסר היטב למנעמי החיים. הוא בילה 15 שנים בהקמת מצפים תת-ימיים בחופים הקסומים בעולם, באוסטרליה ובהוואי. ככל הידוע, בנג'י מחזיק בבתים בברמודה, באוסטרליה ובכפר שמריהו.

כאשר חזר לארץ, אחד הדברים הראשונים שעשה היה לקחת את ציוד הצלילה שלו ולנסוע לריף האלמוגים של אילת שאותו זכר עוד מילדותו. בצלילה הזאת הוא גילה כי שונית האלמוגים באילת הולכת וגוועת. בנג'י גייס את נחמה רונן, אז מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, הם הקימו את עמותת צלול שנלחמה בגורמים השונים שמזהמים את המפרץ.

בתחילת החודש התברר כי מאמציו של בנג'י נשאו פרי. לאחר שנים של מאבקים החליטה הממשלה להוציא את כלובי הדגים מהמפרץ בתוך שלוש שנים.

שמואל מיתר, יד ימינו של קאהן

שמואל מיתר היה יד ימינו, איש סודו ומנהל עסקיו של מוריס קאהן במשך רוב שנות קיומה של עורק. במשך שנים ארוכות נשאר מיתר בצל, למרות שהוא בעצם הרוח החיה מאחורי עסקיו של קאהן. לא ידוע מה היה שיעור אחזקותיו בעורק ובאמדוקס, אבל בענף טוענים שהוא החזיק שיעור נכבד בשתי החברות.

בין השאר היה שמואל מיתר מנכ"ל עורק משך כמה שנים, לאחר מכן שימש כיו"ר דירקטוריון עורק, ועד 99' היה גם יו"ר דירקטוריון אמדוקס. למיתר הייתה השפעה מכרעת על הכיוונים העסקיים של עורק והוא ניסה להשפיע גם על אמדוקס. מיתר היה למעשה המנוע שמאחורי קאהן והגורם הדומיננטי ביותר בניהול ההשקעות של מוריס קאהן בארץ.

בין קאהן למיתר נרקמה ברית הדוקה, ומקורבים מסבירים זאת בכך שלשניים יכולות משלימות. בעוד קאהן הוא יזם ויש לו יכולת יצירת קשרים, הוא לא מהאנשים שיודעים לקחת רעיון ולהפוך אותו למציאות.

מיתר הוא הצלע שהניעה את התהליכים העסקיים. הוא ידע להבחין בין רעיונות שיעבדו לבין אלו שלא, הוא מסוגל לתרגם רעיון למציאות, הוא יודע לזהות הזדמנויות, יש לו חושים בריאים לעסקים ויכולת לגרום לדברים להתרחש.

על פי סיפור שמסתובב בענף, מערכת הקשרים בין קאהן למיתר החלה בעת שמיתר היה סטודנט למשפטים בסוף שנות ה-60. דפי זהב עשתה אז את צעדיה הראשונים, ונציגי חברת ITT, שהייתה שותפתו של קאהן בדפי זהב, הגיעו לביקור בארץ. צבי מיתר שהיה עורך הדין של קאהן, ביקש מאחיו הצעיר שמואל לקחת את מנהלי ITT לטיול בארץ. מיתר ערך לנציגי ITT היכרות עם הארץ, וגם עם כישרונו העסקי. לאחר שחזרו אמרו מנהלי ITT לקאהן: יש לך כאן בחור מוכשר וחריף. קח אותו ושלב אותו בעסק.

בועז דותן, ממייסדי אמדוקס, שהסתכסך עם קאהן

בועז דותן היה האיש שהקים את ענקית הבילינג אמדוקס ועמד בראשה עד קרוב להנפקה הראשונה של החברה בבורסה של ניו יורק. בעבר נחשב דותן לגורו של אמדוקס ולעמוד התווך שלה. הוא היה שותף לייסוד החברה ב-82' וכיהן בה כנשיא ומנכ"ל עד 95'. לאחר מכן מונה ליו"ר מועצת המנהלים ושימש בתפקיד זה עד ספטמבר 97'. לאחר מינויו של ברוס אנדרסון, נציג וולש-קרסון-אנדרסון-וסטו ליו"ר אמדוקס, שימש דותן סגן יו"ר. הוא כיהן בתפקיד זה עד פרישתו מאמדוקס בתחילת 99'.

דותן עסק במערכות תוכנה במשך יותר מ-30 שנה. לפני שהצטרף לאמדוקס הוא היה מנהל חטיבת מערכות המידע בזק ולפני כן הקים את מערכת 144 במשרד הדואר.

בעת שעמד בראש אמדוקס נחשב דותן למנהל דומיננטי, ריכוזי ואוטוקרטי. בענף אומרים שהיה כמעט בלתי אפשרי להביע דעה הנוגדת את דעתו. עוד אומרים כי דותן היה האיש שעמד מאחורי תכנון המס המבריק של אמדוקס. עד היום מקבלים מנהלי אמדוקס ועובדיה אופציות ושאר מכשירי תגמול מבוססי הון באמצעות קרן Toes-Corporation.

הרקע לעזיבתו של דותן את אמדוקס היה מאבק מר בינו לבין שמואל מיתר, מי שהיה יד ימינו של מוריס קאהן. מקורבים לחברה אומרים כי דותן היה האיש שהוביל את כיווני ההתפתחות של אמדוקס.

יום אחד עזב דותן בסערה את החברה. רק מעטים מאוד באמדוקס יודעים מה היה הרקע לטריקת הדלת ההיא והם שומרים על שתיקה. גורמים בענף מעריכים שלדותן פשוט נמאס מהוויכוחים הבלתי פוסקים עם הדירקטוריון, כלומר עם מיתר.

האח: רפי בהרב, מנכ"ל טמפו

רפי בהרב (48) מונה למנכ"ל משותף בטמפו במארס השנה יחד עם עופר לוקס. בהרב כיהן בעבר כמנכ"ל דיגיטל אייג', כמנכ"ל מבשלות בירה ישראל (קרלסברג) וכמשנה למנכ"ל לשיווק בטמפו עד מינויו האחרון. טמפו, בבעלות ז'ק בר, נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של כ-24 מיליון דולר.

אבי נאור, מנכ"ל אמדוקס לשעבר

אבי נאור (56), מנכ"ל אמדוקס לשעבר הגיע אל אמדוקס ב-1982 יחד עם בועז דותן. הוא כיהן בחברה בתפקיד סגן נשיא בכיר וב-1995 מונה לתפקיד מנכ"ל אמדוקס במקום בועז דותן שפרש. באוקטובר 2002 פרש דותן מתפקיד מנכ"ל אמדוקס והמשיך לכהן כחבר דירקטוריון החברה. כשנתיים לאחר מכן, לקראת סוף 2004, הוא פרש גם מדירקטוריון החברה.

ככל הנראה, פרישתו של נאור מדירקטוריון אמדוקס נבעה מרצונו להקדיש את מרבית זמנו לפעילות התנדבותית. נאור מכהן כיום כיו"ר עמותת "אור ירוק", אותה הקים ביחד עם גרושתו יונה נאור, במטרה להילחם בתאונות הדרכים, בעקבות מותו של בנם בתאונה. על פי ההערכות, נאור תרם לעמותה כמה עשרות מיליוני שקלים מכספו הפרטי.

נאור היה אחד מגרעין המייסדים של אמדוקס (למעשה, דותן הביא אותו איתו ממשרד הדואר, שם עבדו השניים יחד).

מוריס קאהן, ממייסדי אמדוקס והאיש הנזיל ביותר במשק

ב-1968 זכה מוריס קאהן (78) במכרז להפקת מדריכי טלפון על בסיס טכנולוגיה שפיתח בועז דותן. בעקבות הזכייה הוא הקים את חברת עורק יחד עם שמואל מיתר. בשלב הבא פיתחה החברה תוכנות גבייה וניהול מערך שירות לקוחות למפעילי תקשורת, ואז הוחלט להקים את חברת אמדוקס. מאוחר יותר השקיעה עורק בערוצי זהב, קווי זהב, נטוויז'ן, מקסימדיה, אלפא-קארד (שנסגרה), מד-1, נטקום ו-AIG ישראל.

קאהן החל לממש מניות ב-1998, בעת הנפקת אמדוקס בבורסה של ניו יורק. בארבע השנים האחרונות מימש קאהן את מרבית אחזקותיו באמדוקס, בערוצי זהב, בקווי זהב, בדפי זהב ובנטוויז'ן במחירי שיא. יחד עם שותפו שמואל מיתר, הוא מימש אחזקות בהיקף של כ-1.9 מיליארד דולר, מה שהפך אותו למממש הגדול ביותר במשק הישראלי בכל הזמנים, לאחד מחמשת האנשים העשירים בישראל וכנראה גם לאיש הנזיל ביותר בארץ. כיום משקיע קאהן את כספו בעיקר באמצעות קרן אורום, שבה הוא שותף עם ענקית התקשורת האמריקנית SBC.

האגדה מספרת שקאהן, שמתגורר בבית ינאי, רכש ארבעה בתים ביישוב, אלא שבין שניים מהם היה בית נוסף. קאהן רצה לקנות את הבית החמישי כדי ליצור רצף בין כל חלקות האדמה, אבל בעלת הבית סירבה למכור. הוא לא ויתר והציע סכומי עתק כדי לרכוש את הבית החמישי. בסופו של דבר האישה נעתרה וקאהן הפך לבעל רכוש שכולל חמש חלקות אדמה בבית ינאי.

קאהן נחשב לחובב ים וצלילה. בעבר הוא נהג להפליג על היאכטה שלו ולבלות יותר משישה חודשים בשנה על הים או באיים אקזוטיים שמשמשים מקלטי מס. עם אחזקותיו ניתן למנות את חברת קורל וורלד, שמקימה מצפים תת-ימיים, שאחד מהם נמצא באילת.

הבן: ברק דותן

דותן הצעיר (37) מחזיק בחברת האחזקות הפרטית DBSI לצדו של יוסי בן שלום. הוא שימש בעבר כמנהל מוצר בחברת התוכנה ג'קאדה וכמנהל השקעות פרטיות בתחום ההיי-טק ובתחומים אחרים. לדותן תואר ראשון במדעי המחשב ומינהל מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

עם אחזקותיה המרכזיות של DBSI ניתן למנות את קבוצת שירותי המיחשוב טלדור בה משמש ברק כיו"ר, חברת שגריר, נקסוס שמוזגה עם פוינטר וגם סימטרון. DBSI רכשה את השליטה בטלדור ביוני 2003 תמורת 64.7 מיליון דולר ומאז ביצעה טלדור הציבורית הנסחרת לפי שווי של 26 מיליון דולר לא פחות משמונה רכישות בסכום כולל של עשרות מיליוני דולרים.

דב בהרב, מנכ"ל אמדוקס

בהרב מונה לתפקיד נשיא ומנכ"ל אמדוקס ב-1 באוקטובר 2002. לפני כן כיהן כסמנכ"ל הכספים של אמדוקס. לפני שהגיע אל אמדוקס הוא כיהן בתפקיד COO של חברת אופטרוטק, שפיתחה התקנים אלקטרו-אופטיים. הוא עזב את אופטרוטק בעקבות המיזוג עם אורבוט.

בשוק התקשורת מגדירים את בהרב כחם-מזג, חריף, מהיר תגובה, מאוד אנרגטי, מאוד Pusher, בעל נוכחות חזקה ובעל כמויות אדירות של אופטימיות וביטחון עצמי. מאז שנכנס לתפקיד מנכ"ל אמדוקס הוא הפשיר מעט את היחס הקשוח כלפי העובדים.

אבל בנושא קידום העובדים הוא ממשיך את המסורת שהייתה נהוגה באמדוקס: לקדם את הנאמנים לארגון, אלה שהלכו בתלם, וקיבלו על עצמם את ההיררכיה. הוא מעדיף לקדם אנשים שמסכימים להישאר בצל, כאלה שלא מנסים להתבלט, ומעל הכול, בהרב לא אוהב "טרבל-מייקרים".

מאז נכנס לתפקיד המנכ"ל ביצע בהרב כמה מהפכות משמעותיות מאוד בחברה, החל בשינוי ארגוני חד ועד מהפכות בתפיסה השיווקית. עם זאת, הוא ממשיך לנהל את החברה בצורה ריכוזים מאוד. אמנם פחות מקודמיו בתפקיד, אבל עדיין מדובר בחברה ריכוזית.

אחת התכונות שמבדילות אותו משאר המנכ"לים בוול-סטריט היא ההקפדה על קשר אינטימי עם המשקיעים. במקום אחת לרבעון, נוהג בהרב להיפגש באופן אישי עם כל אחד מהמשקיעים הגדולים לאחר פרסום הדו"חות הכספיים הרבעוניים.

לבהרב תואר ראשון בפיסיקה ותואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב, ותואר בחשבונאות מהאוניברסיטה העברית. הוא מתגורר בסביון ומקפיד על ריצות ארוכות על שפת הים.