המחוזי קיבל ערעור: ניכוי מס תשומות באמצעות חשבוניות כוזבות נעשה מתוך כוונה להתחמק מתשלום מס

הרשיע חברת בנייה שטענה כי בפעילותה לא היתה כוונה להתחמק מתשלום; ניכתה מס תשומות של 827 אלף ש'קל

בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל אתמול (א') ערעור של המדינה והרשיע חברה לבנייה ואת מנהלה, בהעלמות מס. ביהמ"ש דחה טענה של המנהל כי פעילות החברה היתה פיקטיבית ולא נועדה לפגוע במדינה.

עוד טען המנהל, מאהר באשיר, כי נגד חברת בשיר ר.מ ונגדו הוגש כתב אישום בבית משפט השלום בירושלים, המייחס להם עבירות ניכוי מס תשומות, מבלי שיש מסמך לגביו.

בכתב האישום נטען, כי ב-1997 ניכתה החברה מס תשומות של 827 אלף שקל, מבלי שיהיו לה חשבוניות מס, לפיהן היתה זכאית לבצע את הניכוי.

שופט השלום, קיבל טענה של סניגורו של באשיר, עו"ד עבד ענאן, לפיה לאחר הגשת כתב האישום שונה החוק, ועל-פי החוק החדש, נדרש כחלק מהיסוד הנפשי לא רק מודעות לניכוי מס התשומות, מבלי שיש חשבונית לגביו, אלא גם קיומה של כוונה להתחמק מתשלום מס. החוק הישן דרש יסוד נפשי של מודעות בלבד.

ענאן טען, כי יש להוכיח במקרה זה יסוד נפשי הכולל כוונה מיוחדת של החברה ומנהלה להתחמק מתשלום מס. לטענתו, כוונה כזו לא הוכחה.

השופט קבע, כי היסוד העובדתי של העבירה הוכח כהלכה. עם זאת, קבע כי בעניין היסוד הנפשי של העבירה הנדונה, בנוסף למודעות קיימת דרישה של "כוונה מיוחדת" להתחמק מתשלום מס. לדבריו, לא הוכחה התגבשותה של הכוונה המיוחדת הזאת.

בנסיבות הללו העלה השופט ספק בדבר הכוונה להתחמק מתשלום מס וקבע, כי לא הוכחה כוונה מיוחדת, וזיכה את הנאשמים מהעבירה שיוחסה להם.

שופטי המחוזי קיבלו את עמדת המדינה לפיה ניכוי מס תשומות באמצעות חשבוניות כוזבות, מוכיח שהעוסק ביקש להקטין את סכום המע"מ שהוא חייב בו, והדבר נעשה מתוך כוונה להתחמק מתשלום מס. לטענתה, ניכויי מס תשומות באמצעות החשבוניות הבדויות, נעשה מתוך מטרה להתחמק מתשלום מס.

התיק הוחזר לבית משפט השלום למתן גזר דין. (ע.פ 9147/05).