שיאנית הגירעונות בין המפלגות בכנסת: מפלגת העבודה עם כ-113 מיליון שקל

מבקר המדינה קובע: מפלגת העבודה עדיין גוררת חובות ענק למרות כל תוכניות ההבראה והטענות שמכירת חיסול של הנדל"ן שלה מחקה לפחות את מחצית החוב

מבקר המדינה קובע כי מפלגת העבודה עדיין גוררת חובות ענק בסך כ-112.8 מיליון שקל למרות כל תוכניות ההבראה והטענות שמכירת חיסול של הנדל"ן שלה מחקה לפחות את מחצית החוב והיא בעלת שיא הגירעון המצטבר בקרב סיעות הכנסת. שינוי, לפי בדיקת המבקר, היא המפלגה היחידה שנהנית מעודף גדול בקופתה שעמד בראשית השנה על כ-7.3 מיליון שקל.

הליכוד עדיין ניצב במקום השני עם חובות בסך כ-47.2 מיליון שקל, למרות שהכפיל את נציגותו בכנסת ואת הכנסותיו ממימון המפלגות. למפד"ל חובות בסך כ-23.2 מיליון שקל. חובות מרצ עומדים על סך 11.1 מיליון שקל, של ש"ס על כ-7.2 מיליון שקל, ושל עם אחד כ-5 מיליון שקל. למפלגת מימ"ד השותפה בסיעת העבודה חוב נפרד בסך כ-2.6 מיליון שקל. לסיעות ישראל בעליה ו-2 ערביות יש עודפים, אך נמוכים ממיליון שקל.

נתונים אלה על מצבן הכספי הגרוע של המפלגות התפרסמו אמש (ה') בדו"ח האחרון של מבקר המדינה היוצא אליעזר גולדברג, ערב סיום כהונתו ביום ב' הבא, על ביקורת החשבונות השוטפים של הסיעות בכנסת בתקופה שלאחר הבחירות לכנסת הנוכחית, מ-1.3.2003 עד 31.12.2004. מימון המפלגות שקבלו 22 הסיעות בתקופה זו הסתכם בכ-177 מיליון שקל וההוצאה השוטפת שלהן הגיעה לכ-186 מיליון שקל, כולל הוצאות מימון אשראי. סכום זה עמד בגבולות התקרה המותרת לפי חוק מימון מפלגות. המימון מוקצב לפי מספר הח"כים בכל סיעה בתוספת יחידת מימון סיעתית.

המבקר נתן ציוני חיובי לדו"חות הכספיים של 18 סיעות, וציון שלילי לדו"חות של העבודה, שינוי, חד"ש והאיחוד הערבי השותפה בסיעת רע"מ. העבודה נקנסה בסך 33 אלף שקל על כך שלא כללה בחשבונותיה הוצאות עבור 14 פעילויות שקיימה בתקופה הנבדקת. שינוי נקנסה בסך 20 אלף שקל על ליקויים שונים שנמצאו בחשבונותיה.

את האיחוד הערבי קנס המבקר בסך 341 אלף שקל, שהוא סכום הקנס המרבי על אחור ניכר במסירת הדו"ח. לחד"ש הורה המבקר להפסיק את תשלומי מימון המפלגות בגלל שלא הגישה דו"ח בכלל.

הוצאות העבודה בתקופת הדו"ח היו נמוכות במיליון שקל מההכנסות (כ-33 מיליון שקל לעומת כ-34 מיליון). אבל העודף כמעט לא השפיע על הגירעון שהצטבר משנים קודמות. המבקר מצא בבדיקת חשבונות הסיעה כי הוצאות עבור 9 כנסים וטיול אחד שולמו רק לפני חודש, אחרי סגירת הדו"ח. לגבי 3 סמינרים וסיור אחד נטען שלא העבודה ארגנה אותם אולם הביקורת מצאה כי ההזמנות נשלחו ממשרדיה והיא אף ניהלה את ההרשמה באמצעות פעיליה. מקורות המימון לא נודעו וההוצאה בסך 14,000 שקל נחשבה לתרומה בלתי חוקית, עליה הוטל לפנים משורת הדין קנס של 28,000 שקל, בעוד שעל התשלום המאוחר של הפעולות הקודמות עמד הקנס על 5,000 שקל. הסנקציה המרבית עמדה על סך כ-3.2 מיליון שקל.

הוצאות שינוי הסתכמו בכ-16.5 מיליון שקל לעומת הכנסות בסך כ-22.3 מיליון שקל כתוצאה מגידול פי 3 במספר חברי הסיעה. עם זאת הביקורת חשפה סדרת ליקויים בחשבונות: תשלום בניגוד להנחיות של כ-45 אלף שקל עבור יעוץ משפטי בגין הבחירות לרשויות המקומיות ב-2003; הסיעה לא הנהיגה פנקסי קבלות ייחודיים לתרומות ולא צרפה את המקור של הקבלות שבוטלו לפנקסים שבהם השתמשה; ל-38 התקשרויות עם ספקים בסכומים שעלו על 1,700 שקל לא היו הזמנות או הסכמי התקשרויות בכתב; חלק מהוצאות הסיעה מעל 400 שקל לא שולמו בצ'קים; הסיעה סגרה 6 חשבונות בנק ללא הודעה למבקר המדינה. הקנס בסך 20 אלף שקל הוטל לפנים משורת הדין כי הסנקציה המרבית עמדה על כ-2.7 מיליון שקל.

המבקר מדווח גם על בדיקה חריגה של תקינות סמינרים שערכה עמותה בשם "במת המרכז" (המכון הליברלי מחקר וחינוך) לסיעות מרצ ושינוי בשנים 3-2001, במימון קרן גרמנית ע"ש פרידריך נאומן. הבדיקה נערכה בעקבות פנייה מגורמים שונים ודיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה בסוף 2003, למרות שהיא מתייחסת לתקופה שלגביה כבר הוגש דו"ח. המבקר קבע כי הסיעות קבלו תרומה לא חוקית. הוא דחה את טענתן שמדובר במפעל חינוכי או תרבותי אשר מכשיר את התרומה, ומצא שהסמינרים היו חלק מהפעולות שהסיעות ערכו לקיום הקשר הארגוני והרעיוני עם חבריהן, גם אם לא היה להם ערך תעמולתי.

עם זאת החליט המבקר שלא להעניש את הסיעות ולא לפסול בדיעבד את הדו"חות הקודמים שלהן לאחר שקבל אותם כחיוביים. נימוקו: "מאחר שנושא מימון בידי עמותות של פעילות תרבותית וחינוכית עבור סיעות בכנסת, נדון כאן לראשונה, החלטתי לנהוג לפי העיקרון לפיו אין עונשים אלא אם כן מזהירים".