בית המשפט לעניינים מינהליים מתנגד להסדרים ביורוקרטים מסורבלים

השופט עודד מודריק: יש לבצע רפורמה בעבודת הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים

בית המשפט לעניינים מינהליים בת"א ממליץ ליו"ר הוועדה הארצית לתכנון ובנייה, למנות "צוות בדיקה שיבחן את האפשרויות המיטביות לביצוע רפורמה חוקית ומינהלית" בפעילות הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים (ולקחש"פ).

ההמלצה באה בעקבות "מציאות מינהלית בעייתית, שצריך לעשות מעשה כדי לתקן אותה", שגילה השופט ד"ר עודד מודריק, בעקבות עתירה מינהלית שהגישה הוועדה המקומית לתכנון ולבניה פתח תקווה, בדרישה להורות לולקחש"פ לבטל את הכרזתה על קרקעות בתחום השיפוט של העיר כקרקעות חקלאיות.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד יחזקאל ריינהרץ, נטען כי מדובר בקרקעות בהן אושרו תוכניות מתאר וברובן קיים פיתוח תשתיות בהיקפים שונים וכן כי חלק מהמקרקעין המוכרזים כבר מאוכלסים או שהוצאו בהם היתרי בניה.

השופט מודריק דחה את העתירה, משום שמצא כי הולקחש"פ "פועלת לפי החוק והנהלים המקובלים בידה שנים ארוכות", ומשכך אינו "יכול להורות לרשות לפעול בניגוד לחוק". עם זאת, לדבריו, "הוא מתקשה להבין מהו הטעם בשימור הסדרים ביורוקרטים מסורבלים", הגם שאין בידיו להציע הסדר חלופי, משום שאינו בקיא דיו בנתונים.

בסוף שנת 2000 פרסמה הולקחש"פ הכרזה על קרקע חקלאית במחוז המרכז. כעבור שלוש שנים, פנה אליה נציג העיריה בבקשה לבטל את ההכרזה על שטחים מסוימים בעיר. הוועדה השיבה, כי דנה בנושא לפני שלוש שנים, ומשכך היא פועלת כעת באזורים שונים במדינה, לפי לו"ז מתוכנן, ואינה יכולה לשוב ולדון בענייני פתח תקווה בזמן הקרוב, משום שביצוע עדכון כרוך בעלויות תקציביות ניכרות. לדבריה, היא עשויה להידרש לעדכון המציאות בעיר רק בעוד שנים רבות.

מודריק ציין, כי מאחר שבקשת העיריה נוגעת רק לשטחים שבהם כבר אושרו תוכניות מתאר ששינו את ייעודם של השטחים, משימוש חקלאי לשימושים אחרים כמו תעשיה, מסחר ואפילו מגורים, "מתבקש שהכבילות המנהלית (ביורוקרטית) לאישורי הולקחש"פ, מיותרת, מסרבלת את ההליך, מאריכה אותו בפרקי זמן ניכרים ומשבשת את הקידום והפיתוח של אזורים אלה".

"בשטחים הללו כשהם לעצמם", הוסיף, "אין לולקחש"פ עניין לאחר שבטלה למעשה המציאות החקלאית באותם שטחים. אכן, ייתכן לעיתים שלמהלך תכנוני מסויים בקרקע מוכרזת תהיה השלכה או השפעה על קרקע מוכרזת גובלת. בנסיבות כאלה, בוודאי יכול להיות עניין לולקחש"פ לשמר את כוחה כמפקחת הדואגת לשמירת הקרקע החקלאית המוכרזת. אולם, ההיתכנות הזאת אינה מצדיקה לדעתי את שימור מסגרת הדין והנוהל הקיימת".

כאמור, מודריק נאלץ לדחות את העתירה, בציינו כי "סימן השאלה שהצבתי אינו מקנה לי רשות להורות על שינוי סדרי בראשית", אולם לדבריו "ראוי שגורמים בקיאים ומומחים ייבחנו את הסוגיה, במגמה ליצור הסדר חוקי ומינהלי חיובי. אני מפנה את פסק הדין לעיון יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבניה, וממליץ בפניו למנות צוות בדיקה שיבחן את האפשרויות המיטביות לביצוע הרפורמה, חוקית ומינהלית, בתחום הנידון" (עת"מ 2519/04).