זוכה פסיכיאטר בשירות המדינה שהגיש חוו"ד רפואית ששימשה ראיה נגד המדינה בניגוד להוראות התקשי"ר

בית הדין: ד"ר אנטולי לא ראה בחוות הדעת כזו המכוונת נגד המדינה - אלא כזו שנועדה לקידום עשיית הצדק עם הנאשם

בית הדין למשמעת של עובדי המדינה זיכה את מנהל המחלקה הפסיכיאטרית בבית-החולים טירת הכרמל, מכתב תובענה שייחס לו הפרה של הוראות התקשי"ר, האוסרות הגשת חוות דעת רפואית שתשמש כראיה נגד המדינה בהליך שהמדינה צד לו.

הנאשם, ד"ר קריינין אנטולי, הגיש באפריל 2001 חוות דעת מומחה לבקשתו של סניגור פרטי, שנסבה על מצבו הנפשי של נאשם בעבירת רצח. זאת תמורת תשלום, שטרם קיבל. חוות הדעת התקבלה יחד עם חוות הדעת של הפסיכיאטריה המחוזית, בהליך ערעור שנדון על-ידי בית המשפט העליון.

התיק הפלילי הסתיים בבית משפט מחוזי בהרשעת הנאשם בעבירת הרצח, אולם בהטלת עונש מופחת בשל הפגימות הנפשיות.

ד"ר אנטולי, באמצעות עו"ד ערן קייזמן, לא הכחיש, כי לא פנה בטרם הגשת חוות הדעת לוועדת חריגים, כפי שדורש התקשי"ר, על-מנת לבקש את אישורה לכך. ואולם, בית הדין למשמעת ציין, כי היתה קיימת אפשרות שבכל מקרה, היה מוענק לו היתר לכך. ד"ר אנטולי טען, כי מעשיו אינם מהווים עבירות משמעת, כפי שנטען בכתב התובענה.

בית-הדין למשמעת העלה ספק ממשי אם אכן נוצרה בליבו של ד"ר אנטולי המודעות הנדרשת לתוכנו של האיסור, ככזה שחל גם על הליכים פליליים. לפי הכרעת הדין, ד"ר אנטולי לא ראה באותה חוות דעת שהוגשה מטעמו, ככזו שמכוונת נגד המדינה, אלא חוות דעת שנועדה למען קידום עשיית הצדק עם אותו נאשם.

בית הדין לא שוכנע, כי ד"ר אנטולי היה מודע לכך שהפסיקה הרלוונטית בתקשי"ר חלה גם על הליכים פליליים, ולכן החליט לזכותו. בסוף הכרעת הדין ממליץ בית הדין למשמעת לשנות את נוסח הפיסקה בתקשי"ר, באופן שיובהר בלשון חדה וברורה, כי חל איסור (בכפוף להחלטותיה של ועדת החריגים) על רופא בשירות המדינה לתת חוות דעת מומחה בנוגע למצבו של נאשם בהליכים אלה, גם אם בידי הרופא היתר לעיסוק בפרקטיקה פרטית.