ביהמ"ש: אחריות פלילית לאישיות ציבורית עלולה לעלות ביוקר

ביהמ"ש המחוזי זיכה את ראש עיריית רחובות וקבע: העירייה אמנם המשיכה לזהם מים - אך ראש העיר נמנע מהוצאות מיותרות

בית המשפט המחוזי בת"א זיכה מחמת הספק את ראש עיריית רחובות, עו"ד שוקי פורר, מעבירות של זיהום מים ולכלוך רשות הרבים, בגין הזרמת ביוב לאפיק של נחל שורק. בכך התקבל ערעורו של ראש העיר על פסק הדין של בית משפט השלום ברמלה. עם זאת, ערעורה של העיריה על הרשעותיה - נדחה.

בכתב האישום נטען, כי הזרמת כמויות הביוב הגדולות גרמו למפגעים קשים של ריח ויתושים, וזיהמו את הסביבה. שופטי המחוזי, זאב המר, דבורה ברלינר ויהודית שיצר, קבעו כי הזרמתו של הביוב לאפיק של שורק נעשתה עוד קודם לכהונתו של פורר כראש עיר, וכי פורר נקט בכל האמצעים הנדרשים על-מנת למנוע את המשך ההזרמה, ולחבר במקום זאת את עיריית רחובות לשפד"ן בתוך פרק זמן סביר, מיום כניסתו לתפקידו.

עוד קבע בית המשפט, כי במהלך תקופת כהונתו נמשכה אמנם הזרמתו של הביוב לנחל שורק, אך זאת משום שפורר נאלץ להתגבר על בעיות ותקלות שניצבו בדרכו, כולל ניהול מו"מ ארוך עם השפד"ן, לשם צמצום התשלום הכספי ומשך ההתקשרות עם המכון.

השופטים הוסיפו, כי העיכוב בחתימת החוזה נבע משיקולים כלכליים. השופטים קבעו כי התנאים שהציב השפד"ן היו "בלתי סבירים בעליל", וכי האלטרנטיבות היו יכולות להוזיל את הטיפול בשפכים בעשרות אחוזים. מכאן שפורר יכול היה להימנע מסיכון שבאישום פלילי, אך הדבר היה כרוך בהוצאות מרובות לשפד"ן ש"הציב תנאים בלתי סבירים בעליל".

השופט המר ציין, כי "המצדדים בגישה המטילה אחריות פלילית על נושאי משרה יאמרו, כי רק האחריות האישית תדרבן את הרשויות להימנע מעבירות על דיני איכות הסביבה, ותרתיע את הרשויות מלהפר את הוראות הדין".

המר הוסיף, כי "המקרה שלפנינו יכול להדגים, שקבלת הגישה הקיצונית להטלת אחריות פלילית רחבה מדי על ראש רשות מקומית, יכול להביא לתוצאה הלא רצויה, לפיה בשל חששו של ראש הרשות מפני הסנקציה הפלילית האישית נגדו, הוא עלול לפעול בניגוד לאינטרס הציבור, תוך גרימת הוצאות ונזק מעבר לדרוש". (ע.פ 70988/03).