מקנזי: הגדלת התוצר בישראל - ע"י התמקדות בצרכנים ולא ביצרנים

בכיר בחברת המחקר הבינל': הגישה לפיה היצור הוא שיוצר ערך כלכלי, שגורמת לעתים לממשלות להגן על עסקים ללא קשר לתוצאות שלהן - שגויה

במהלך פגישה של חברת המחקר מקנזי עם שר האוצר בנימין נתניהו מסר ד"ר ביל לואיס, שותף בכיר בחברה כי "כדי להסיר חסמי תחרות המדינה צריכה להתמקד בצרכנים ולא ביצרנים. הגישה לפיה היצור הוא שיוצר ערך כלכלי, אשר גורמת לעתים לממשלות להגן על עסקים ללא קשר לתוצאות שלהן, היא שגויה. למוצרים יש ערך, רק אם צרכנים רוצים אותם".

ד"ר לואיס הוסיף שכדי להגדיל את התוצר צריכות מדינות להתיר תחרות הוגנת שתביא יותר הכנסה לאומית ובכך תוכל להגדיל את הסיוע לעניים, במקום לנסות להשיג יעדים חברתיים על ידי הגבלת התחרות.

הורדת חסמי תחרות הוא תהליך קשה, אך תעשיות חייבות להפתח בפני תחרות בינלאומית שכן הניסיון מלמד שכניסתן של חברות מובילות (Carrefout או , Well-mart למשל) יכולה לתרום לצמיחה.

נתניהו שיבח את המחקר והגדיר אותו כמחקר החשוב ביותר על שיעורי צמיחה שונים של כלכלות שנעשה בעולם הכלכלי בשנים האחרונות.

"המחקר ממליץ על קווי מדיניות שעיקריה הם: פתיחת הכלכלה לתחרות, הריסת המונופולים וצמצום הסקטור הציבורי. אלה הם בדיוק קווי הפעולה העיקריים שבהם אנו נוקטים במדיניות הכלכלית שאנו מובילים ואשר תוצאותיה כבר נראות היטב בשטח", אמר נתניהו