בעקבות התקן החדש בגז: פניציה מאיימת לסגור את המפעלים בישראל

התקן החדש יגרום לירידה בייצור הגז ולעליית מחירים של 1.5% * טירה: חובה לשמור על יציבות

פניציה אמריקה-ישראל שוקלת להעתיק את פעילותה לחו"ל על רקע הפסקת יצור גז ישיר בבז"ן - כך נודע ל"גלובס". נשיא פניציה, עודד טירה, פנה למנכ"ל פזגז, פנחס בידרמן, על רקע הודעת החברה על הפסקת אספקת גז ישיר החל מחודש אוקטובר.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס" בז"ן צפויה להוריד את ייצור הגז החל מאוקטובר 2005. הירידה בייצור צפויה עקב התקן החדש שמחייב להוריד את מרכיב האולפינים בגז ל-30%. בעקבות הפחתת הייצור, ככל הנראה יופסק באופן מוחלט ייצור הגז הישיר. כתוצאה מכך צפויים מחירי הגז לעלות בשיעור של לפחות 1.5%. מפעל פניציה צורך מזה שנים גז ישיר כחלק מתהליך הייצור.

"במדינה מתוקנת המעוניינת בקיום תעשייה, חובה לשמור על יציבות יחסית בעלויות חומרי הגלם. אם לא תתקיים אווירה של מחוייבות ספק ללקוח ספק אם תהיה סיבה למפעלים, לרבות חברת פניציה להמשיך את פעילותה במדינת ישראל", כותב טירה לבידרמן.

טירה אמר ל"גלובס", כי מפעל פניציה מתמודד בשנים האחרונות עם מהלומות וקשיים רבים ביניהם מחירי תשומות האנרגיה שעלו רק בשנה האחרונה ביותר ממאה אחוז, המצב הבטחוני, המיתון הכלכלי והשביתות. לדבריו, הגז הישיר שמיוצר על ידי בז"ן הוא קריטי לפעילות של פניציה מפני שמדובר בגז שאיתו מייצר המפעל חנקן ומימן שמהווים חלק מרכזי בתהליך הייצור.

ל"גלובס" נודע עוד, כי פניציה אמורה בעוד שלוש שנים להשקיע 35 מיליון דולר בתנור היתוך זכוכית במפעל והשקעה זו מוטלת בספק על רקע הקשיים באספקת הגז הישיר. פניציה דורשת מפזגז - הספק הבלעדי איתו היא נמצאת בקשר מסחרי - למצות את המאבק ולמצוא את הדרכים להמשך אספקה סדירה במחירים הקיימים לפחות בארבע השנים הקרובות עד שתתקבל החלטה לגבי עתיד מפעל פניציה בישראל.

חברות הגז מבקשות ממשרד התשתיות להקפיא את יישום התקן החדש ולאפשר לבז"ן להיערך לייצר בכפוף למיגבלות.