שובו של צייד: ד"ר יהודה שנהב רכש השלד של גולן מלאכת מחשבת

השליטה בחברה תועבר לעודד דסאו, כנגד פעילות נדל"ן הכוללת אחזקה באתר ספאטבע בחמת גדר

קשה להאמין שרבים מבין הסוחרים בבורסה מכירים את שמו של ד"ר יהודה שנהב. ברם, במחצית הראשונה של שנות ה-90 כיכב שנהב במדורי שוק ההון, כשהפך לאחד הספקולנטים הראשונים שזיהו את הפוטנציאל הטמון ברכישת חברה בצרות, השבחתה ומכירתה.

אנדין, יצהר, רוגוזין, ליפשיר, מישנאל, אווז הכסף וריכרד לוי, הן כולן אבני דרך בדרכו של "צייד השלדים" הראשון, ככל הנראה, שידעה הבורסה של ת"א.

שנהב, 65, פועל בשטח כבר יותר מארבעה עשורים. מדובר בדמות ססגונית: מרצה מבוקש באוניברסיטאות לענייני שוק ההון וחוק החברות, שבעבר שימש פרשן כלכלי בתוכניות רדיו וטלוויזיה. הוא נחשב לאיש ספר, חובב תרבות ושחקן שח מעולה.

בעבר היה תלמיד בחצרו של הרבי מילובביץ' בברוקלין וגם כיום הוא עוסק להנאתו בפרשת השבוע. את דבריו נוהג שנהב לתבל בדברי חכמים, לכל מצב כמעט נכון בפיו מענה מהמקורות שהולם את צרכי השעה.

אנקדוטה הנוגעת לתקופה מוקדמת בהיסטוריה הבורסאית של שנהב קשורה להנפקתה של חברת קונסורציום ע"י איש העסקים דני בינקין. על פי מבנה הנפקתה של קונסורציום, הוצעו למשקיעים לראשונה, על פי עצתו של שנהב, כתבי אופציה בחינם.

עסקאות בעלי עניין מפוקפקות

בשנת 90' הופסק המסחר במניות קונסורציום ומונה לה כונס נכסים, לאחר התמוטטות עסקיה וחשיפת שורה של עסקאות בעלי עניין מפוקפקות. הקשרים העסקיים והאישיים שהתפתחו בין בינקין לשנהב באו לידי ביטוי בערבות שהפקיד שנהב לצורך שחרורו של בינקין ממעצר, וגם בעסקה לפיה רכש את השלד הבורסאי של קונסורציום. אלא שניסיונו להחזיר את החברה למסחר נכשל.

שנהב (ללא קשר לסוציולוג, פרופ' יהודה שנהב) ביצע עד היום עשרות השקעות, בחלק גדול מהן ידע הצלחות מרשימות (כור, החברה לישראל, אמפל), ובחלק אחר כישלונות. לאחרונה עלה שמו לכותרות בשנת 2001, לאחר שגרף רווח מהיר, של כמיליון שקל, מרכישת חלק ממניות המדינה בשקם ומכירתן לאלקו.

כעת הוא חוזר. שנהב עומד בראש קבוצת משקיעים שרכשה השבוע את השלד הבורסאי של גולן מלאכת מחשבת, לאחר שנתיים שבהן הושעה המסחר במניות חברת התכשיטים, לאחר שנקלעה לקשיים ומונה לה מפרק.

בחודש אפריל אישר ביהמ"ש המחוזי את מכירת השלד הבורסאי של גולן לקבוצה בראשות שנהב ומאיר אדיב, לאחר שזכתה בהתמחרות לרכישת מניות השליטה תמורת 205 אלף שקל בלבד, ששולמו לקופת הפירוק.

בסה"כ רכשו שנהב (יחד עם שלושת ילדיו) ואדיב (עם שלושה שותפים נוספים) 66.8% ממניות גולן, בחלקים שווים, מידי הבעלים הקודמים ביניהם אורי גולן, אליהו בוכמן, פנחס ובן ציון פוזיילוב, יורם כהן, רן ובני פרלמן.

ניסיון לגזור קופון

כרגיל אצל שנהב, מדובר בעסקה שנועדה "לגזור קופון". שנהב ושלושת ילדיו התחייבו לפזר את מניותיהם בגולן, באופן שבו יחזיקו פחות מ-5% בהון, עד להשלמת השלב השני של ההשתלטות: הקצאת 56% ממניות גולן לעודד דסאו, שיהפוך לבעל השליטה בחברה, תמורת 8 מיליון שקל במזומן.

בהמשך, צפויה גולן לבצע הקצאה פרטית נוספת לדסאו, בתמורה להעברת חברה פרטית שבבעלותו לגולן, כך שלאחר ההקצאה השנייה יחזיק דסאו 90% ממניותיה של גולן.

החברה הפרטית שבה מדובר ותועבר לגולן עוסקת בניהול, הקמה ויזום פרויקטים ובבעלותה, בין השאר, 50% בפרויקט ספאטבע בחמת גדר, זכויות חכירה במקבץ דיור המונה 170 דירות באשקלון המושכרות לחברת עמידר לתקופה ארוכה, וכן שכירות לטווח ארוך של מבנה בהקמה המיועד לשמש כבית חולים סיעודי באשקלון.

גולן מלאכת מחשבת, בעלת הפסד צבור של 66 מיליון שקל פעלה בענף התכשיטים בתכנון, עיצוב, ייצור ושיווק סיטונאי וקמעונאי של תכשיטי זהב ויהלומים שונים. ביולי 2003 מינה ביהמ"ש המחוזי בת"א את עו"ד אבנר כהן כמפרק הזמני של החברה ולאחרונה הפך למפרק קבוע.