ריבלין העניש את הממשלה: הצעת הרפורמה במיסים נדחקה כסרח עודף בשולי סדר היום

האוצר ניסה להעביר את החוק במהירות האפשרית כשנתניהו שוהה בחו"ל; ההצבעה נדחתה ליום שני לאחר שבמליאה לא נכחו אפילו מניין חברי כנסת

הצעת חוק הרפורמה במיסים הוגשה אמש (ד') לאישור הכנסת לקריאה ראשונה עם פרק מיסוי הנאמנויות הזרות, בעודו שנוי במחלוקת בממשלה. האוצר לחץ להגשתה המהירה, בהיעדרות השר נתניהו מהארץ, למרות שהיום מוקדש להצעות החוק הפרטיות. בשעות אחה"צ החליט היו"ר ראובן ריבלין "להעניש את הממשלה", כדבריו, ודחק את הצעת החוק הממשלתית כסרח עודף בשולי סדר היום.

המיקום קבע את התייחסות הבית. רוב הח"כים נטשו את המשכן בלי לדעת על התוספת החשובה. שר הבריאות דני נווה, שהתנדב להציע את החוק במקום נתניהו, נקלע למעמד מביך מול אולם כמעט ריק, פחות ממניין ח"כים שרובם מהאופוזיציה. לו התכוון ריבלין להעניש באמת את הממשלה, הוא היה מורה גם לקיים את ההצבעה. החוק היה נופל ברוב גדול וחוזר לממשלה. מזלה שברגע האחרון הוחלט לדחות את ההצבעה ליום ב' הבא.

אבל לא ברור אם לפני ההצבעה יתקיים דיון נוסף על סבב התגובות הקצר שהתקיים אמש, ממנו יצאה הממשלה רע מאד. לא כל כך האמינו לה שהיא מתכוונת ברצינות למה שהיא מציעה. שינוי ניצלה את ההזדמנות להודיע שלא תתמוך ברפורמה, עד שהממשלה תלמד לכבד את המילה שלה. הכוונה היתה לחלק הארי מ-700 מיליוני השקלים שהובטחו לסיעה תמורת תמיכתה בתקציב 2005, וטרם הגיעו לתעודתם. "הממשלה משטה בנו בהרבה דברים", אמר הדובר, יו"ר ועדת המשנה למיסים ח"כ אהוד רצאבי.

נווה דקלם את הטקסט שקבל מהאוצר, גם הוא ברגע האחרון. בלשכת דובר האוצר לא ידעו עד לפנות ערב מי יחליף את נתניהו בהצגת החוק. נווה דיבר על תכנית מיסים רב-שנתית בעלת היעד הכפול של התאמת מערכת המס לתחרות הגלובלית ו"קידום יעדים חברתיים בראשם שיפור חלוקת ההכנסות וצמצום העוני". היעד הראשון ייקבע בהמשך תהליך הפחתת שיעורי המס על יחידים וחברות, בהיקף גדול מזה שנקבע ברפורמה הקודמת ובפריסה הדרגתית עד שנת 2010.

שכר הנטו יגדל לכולם, גם למי שמתחת לסף המס בהפחתת דמי הביטוח הלאומי, כאשר המס הישיר המרבי לעובד השכיר (מס הכנסה, ודמי ביטוח לאומי ובריאות) ירד מ-49% ל-44%. מס החברות יופחת בשיעור ממוצע של 1% בשנה, עד ל-25%. יאוחדו שיעורי המס על הכנסות מהון. יחידים ישלמו 20% על רווח הון ריאלי כולל שבח מקרקעין, ריבית ודבידנד, ו-15% על רווח באפיקי השקעה נומינליים. תושבי חוץ יהיו פטורים ממס במכירת ני"ע של חברות ישראליות.

הרפורמה אמורה לעודד חברות רב-לאומיות להקים בישראל מרכזי החזקה וניהול בהסדר של "פטור השתתפות", ולהסיר חסמי מס שיאפשרו גם הקמת קרנות להשקעה בנדל"ן. אבל על השכבות המבוססות החוק גם מאיים בהגברת האכיפה והמאבק "בתכנוני מס אגרסיביים" וכמובן במיסוי הנאמנויות.

לשכבות הנמוכות מוצע בהוראת שעה למשך שנה אחת בלבד ("למה רק שנה?" התפלא חמי דורון משינוי) פטור ממס רכישה על דירות יחיד זולות שעלותן עד 550 אלף שקל, כלומר הטבה עד כ-6,000 שקל. כל זה יבוצע במימון הגידול הצפוי בהכנסות ממסים.

הדוברים המעטים, כולם חברי ועדת הכספים, הגיבו במחאה. רצאבי אמר שלא יתן למכבש האוצר לאלצם לאשר את הרפורמה כלאחר יד כשנותר זמן קצר עד לפגרה, עוד בטרם גמרו עם הרפורמה של צוות בכר. מוחמד בראכה, חד"ש, טען שהכל מתנהל כמו בגניבת דעת. חיים אורון, מרצ, הבטיח לעזור לרצאבי. הוא גם לא האמין לתכנית שמוצגת ביולי עם עודפי מס כשבאוגוסט, בדיוני התקציב, יאמר מהאוצר לשר הבריאות שאין כסף.