כלכלן ממשלתי סיני בכיר קורא בגלוי להרחיב רצועת הניוד של היואן ל-3%

הכלכלן שהתראיין למגזין בינ"ל, ממליץ גם לשמור על הצמדת היואן לדולר, ולא לעבור לסל מטבעות

סין צריכה להרחיב את רצועת הניוד של המטבע שלה, היואן, ל-3% כדי לסייע להפחית את עודפי הסחר הגדולים שלה ולהפוך את המדיניות המוניטרית שלה לאפקטיבית יותר, כתב כלכלן ממשלתי בכיר במגזין בינלאומי. הדברים פורסמו אתמול (ב').

צ'ן דונגקי, סגן ראש האקדמיה למחקר מקרו כלכלי, גוף מחקר ששייך לוועדה רבת העוצמה לרפורמות ולפיתוח לאומי בממשלת סין, ממליץ גם לשמור על הצמדה רופפת יותר של היואן לדולר האמריקני, ולא להחליף את הדולר בסל של מטבעות היבואניות העיקריות של המוצרים הסינים.

"סין צריכה לשקול את הרחיבת רצועת הניוד של היואן ל-3% כדי להגדיל את הגמישות של שערי החליפין", כך צוטט צ'ן במגזין "אאוטלוק וויקלי". דובר של הבנק המרכזי סירב להגיב על הדברים.

בייג'ין אמנם דוחה רשמית את הלחצים לבצע פיחות ביואן, אך היא התחייבה להפוך את המטבע הסיני לגמיש יותר באמצעות רפורמות הדרגתיות. פקידים סינים אומרים שלפי שעה, אין לוח זמנים לשינויים. מינהל המט"ח הסיני הכחיש בשבוע שעבר דיווח בעיתון פייננשל טיימס, לפיו סין מתכננת לפחת את היואן כבר באוגוסט.

בדיווח נאמר ששר האוצר האמריקני, ג'ון סנו, רואה באוגוסט את התאריך הצפוי לשינוי בשער החליפין של היואן, והוא דיווח על כך לשני סנטורים אמריקנים שיוזמים מכס בשיעור 27.5% על יבוא מסין, אם היא לא תייסף בפועל את המטבע שלה.

צ'ן אמר לשבועון אאוטלוק וויקלי שניהול היואן מול סל מטבעות יהיה מסובך מבחינה טכנית, וכי העובדה שכ-90% מן היצוא והיבוא הסינים מתבצעים בדולרים הופכת מהלך כזה לבלתי דחוף. "התנאים להצמדת היואן למשהו אחר מלבד הדולר אינם בשלים עדיין", אמר.

הדולר ההונג קונגי התחזק היום על רקע דבריו של צ'ן, שעוררו השערות חדשות שסין תבצע בקרוב פיחות מסוים בשער המטבע שלה. הדולר ההונג קונגי נסחר ב-7.7758 לדולר אמריקני, לעומת 7.7779 לדולר אמריקני ביום שישי שעבר.

עודף הסחר הסיני ביוני הסתכם ב-9.7 מיליארד דולר ארה"ב - קפיצה של פי-5 ביחס ליוני 2004. הבנק המרכזי הסיני שומר כעת על רצועת ניוד צרה מאד של היואן, בין 8.2760 ו-8.28 יואן לדולר אמריקני, באמצעות התערבויות בשוק המט"ח. צ'ן מציע למעשה שהיואן יוכל לנוע ב-1.5% לכל כיוון משער אמצע של 8.28, כלומר לנוע בין 8.154 ל-8.402 יואן בדולר אחד.