מהדרין במו"מ עם מנהל מקרקעי ישראל להפשרת אלפי דונמים לטובת ההתנתקות

המשמעות עבור מהדרין מסתכמת בהכנסות בהיקף עשרות מיליוני שקלים * החברה סיימה את המחצית הראשונה של השנה עם גידול של כ-100% ברווח הנקי ל-32.5 מיליון שקל

חברת מהדרין , בשליטת אי.די.בי והפניקס, דיווחה היום לבורסה כי היא מנהלת מו"מ עם מנהל מקרקעי ישראל לגבי הפשרה של שטחים שבבעלותה, הממוקמים צפונית לאשקלון, לצורך בנייה עבור מתפני תוכנית ההתנתקות. בחברה ציינו כי לכשתגיע החברה להסכם עם מנהל מקרקעי ישראל, היא תדווח על כך לבורסה.

על פי ההערכות הכוונה היא להפשיר בין 1,000 ל-2,000 דונמים אולם במנהלת ההתנתקות עדיין לא מודעים להיקף השטחים שיידרשו ולכן מתעכבים בחתימת ההסכם עם מהדרין. אם וכאשר יוחלט על הפשרה כזו, שווי העסקה מבחינתה של מהדרין צפוי לעמוד על עשרות מיליוני שקלים. יו"ר הדירקטוריון של מהדרין הוא יונתן בשיא, שמשמש גם כראש מנהלת ההתנתקות.

בד בבד עם ההתפתחויות בגזרת מנהל מקרקעי ישראל, שיגרה החברה לבורסה את דו"חותיה הכספיים לרבעון השני של השנה, אותו סיימה בהפסד של 1.9 מיליון שקל, לעומת הפסד של 7.9 מיליון שקל שרשמה ברבעון המקביל אשתקד.

מהדרין היא חברה עונתית, פועל יוצא מפעילותה החקלאית. ברבעון הראשון והרביעי מבוצעות מרבית פעולות האריזה והשיווק של החברה ומצד שני הוצאות היצור של החברה (בעיקר השקיה) ועיבוד השטחים החקלאיים נמוכות יחסית. לעומת זאת ברבעון השני והשלישי פעילות השיווק של התוצרת החקלאית נמוכה ואילו הוצאות הייצור בפרדסי החברה גבוהות. לכן, העובדה שהפסדי החברה קטנו בצורה משמעותית ברבעון השני של השנה והעובדה שרווחיה זינקו ברבעון הראשון של השנה, יוצרות תמונה חצי שנתית חיובית מצד מהדרין: הרווח הנקי החצי שנתי הסתכם בכ-32.4 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 16.3 מיליון שקל במחצית המקבילה ב-2004. ההפסד התפעולי של מהדרין ברבעון השני עמד על 3.4 מיליון שקל, לעומת 13.6 מיליון שקל ברבעון המקביל ובמחצית הראשונה הציגה החברה זינוק של 143% ברווח התפעולי לרמה של 38.8 מיליון שקל.

הירידה החדה בהפסד הנקי של החברה ברבעון השני מיוחסת בראש ובראשונה לגידול בהכנסותיה של מהדרין ברבעון זה. אם ברבעון המקביל בשנה שעברה ייצרה החברה הכנסות של 68.5 מיליון שקל הרי שברבעון השני השנה היא כבר נהנתה מהכנסות של 134 מיליון שקל. בחברה מציינים כי העונה השנה אופיינה בביקושים ערים לזני התפוזים, הקליפים והאבוקדו ובפרט לזני האשכוליות. כפי שכבר כתבנו כאן בעבר, סופות ההוריקן שפקדו את פלורידה שבארה"ב הביאו לעליית מחירי רכז האשכוליות בכ-50%, מהלך שסייע כמובן להגדלת רווחי החברה. מחירי התפוזים הקליפים לעומת זאת שמרו על יציבות במהלך העונה. במהדרין ציינו כי העונה השנה התאפיינה בכמויות פרי גדולות שנבעו מפרדסי החברה ומפרדסים אחרים.

בחברה ציינו כי כמויות הפרי שנבעו העונה מפרדסי החברה ופרדסים אחרים, שתוצאותיהם הכספיות באו לידי ביטוי בדו"חותיה הכספיים של החברה, הסתכמו ב-88 אלף טון לעומת 58.4 אלף טון בעונה הקודמת. בחברה מציינים כי הגידול המוגבר העונה נובע בעיקר מתנאי אקלים נוחים, שהשליכו לחיוב על כמויות הפרי בשטחים המעובדים.

מקור הכנסה נוסף של החברה נובע מתחום האריזה והשיווק, באמצעות אחזקותיה בשותפות מת"י. חלקה של החברה בהכנסות פעילות האריזה והשיווק המבוצעות על ידי מת"י צמחו גם הן ועמדו על 236.1 מיליון שקל, לעומת 158.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. התרומה של פעילות זו לרווח הגולמי של החברה עמדה על 17.5 מיליון שקל, לעומת 11.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

נתון פיננסי נוסף שכדאי לשים אליו לב הוא תזרים המזומנים החזק שיצרה החברה במחצית הראשונה של השנה, אשר עמד על 89 מיליון שקל, לעומת תזרים מזומנים של 59.3 מיליון שקל שיצרה החברה במחצית המקבילה של השנה. עיקר הגידול מיוחס לעלייה ברווח הנקי של החברה.

נתון נוסף שכדאי לשים לב אליו בדו"חות מהדרין הוא העובדה שהחברה צפויה ליהנות מפיצוי כספי בהיקף של 3 מיליון שקל שיינתן לה על ידי חברת חוצה ישראל, שמתכננת להקים חניון חנה וסע במחלף שפירים, שישמש כחלק מנתיב תנועה מהיר בדרך מספר 1, סמוך למחלף, ככביש אגרה. החברה מחזיקה בכ-60 דונם החכורים על ידה לדורות בשטח עליו מתוכנן החניון.