התחנה הסולארית הגדולה בנאות חובב יוצאת לדרך

לפי הערכות החברה ייצור החשמל יניב הכנסות של 42-45 מיליון שקל לשנה במשך 20 שנה ■ תספק חשמל ל-40 אלף בתים ■ חלק מההכנסות יממנו אידוי שפכים בנאות חובב

התחנה הסולארית בנאות חובב / צילום: אנרג'יקס
התחנה הסולארית בנאות חובב / צילום: אנרג'יקס

חברת אנרגי'קס שבשליטת קבוצת אלוני חץ של נתן חץ ומשפחת ורטהיים הודיעה היום כי הפרויקט הסולארי הגדול בישראל, בנאות חובב, קיבל רישיון קבוע לייצור חשמל. על פי הערכת החברה, יניב ייצור החשמל הכנסות של 42-45 מיליון שקל לשנה לתקופה של 20 שנה. חלק מההכנסות יממנו אידוי שפכים בנאות חובב.

באירוע שיתקיים מחר (ג') בנאות חובב תיחנך התחנה הסולארית הגדולה בישראל בהספק של 37.5 מגה-ואט, ואליו יגיעו גם שר האנרגיה, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יו"ר חברת החשמל ויו"ר רשות החשמל. התחנה הוקמה על שטח משוקם של כ-485 דונם ששימש בעבר בריכות אידוי שפכים תעשייתיים, ועליו הונחו כ-400 אלף פאנלים פוטו-וולטאים לקליטת אור השמש והמרתו לחשמל.

החשמל המיוצר באמצעות התחנה יועבר באמצעות תחנת משנה לרשת ההולכה הארצית של חברת החשמל, ויוכל לספק כ-40 אלף בתי אב. לצד הצבת הפאנלים הפוטו-וולטאים, אנרגי'קס תקים במתחם נקודת תיירות חינוכית בנושא אנרגיות מתחדשות.

ב-2009 שוקמה הקרקע בעלות של כ-25 מיליון שקל, וחלק מהכנסות המועצה המקומית תעשייתית נאות חובב יועברו במלואן למימון חלק מבריכות אידוי שפכים נוספות, שהשימוש בהן הופסק עם תחילת הפעלת בריכות האידוי המפעליות החדשות.

ב-2009 קבעה גם ממשלת ישראל כי עד 2014 יופקו 5% מהחשמל ממקורות של אנרגיה מתחדשת. ואולם, נכון להיום מהוות האנרגיות המתחדשות רק כ-1% מצריכת החשמל של ישראל. אלו מיוצרים בעיקר באמצעות מתקנים סולאריים קרקעיים, גגות סולאריים המותקנים על גגות בתים פרטיים, מבני ציבור ובניינים אחרים. נתון זה מעמיד את ישראל בתחתית רשימת המדינות המפותחות, למרות שהיא נהנית מיותר שמש מרוב המדינות באירופה.

ראש מועצת נאות חובב אנדריי אוזן: "מדובר במהלך סביבתי חשוב שמבטא את עיקרון הסינרגיות המופעל בפארק האקו תעשייתי הראשון בישראל. זאת לאור העובדה שייצור אנרגיה נקייה מקרני השמש מאפשר את שיקום בריכות אידוי השפכים הישנות ומחזורן לטובת שימושים אחרים".

מנכ"ל אנרג'יקס אסי לוינגר: "מדובר בחזון המהפכה הירוקה שמתממש, 40 אלף בתי אב ייהנו מחשמל נקי שמופק מאנרגיית השמש ומדינת ישראל עושה צעד חשוב להפחתת התלות וצמצום השימוש בדלקים מזהמים".