"המסחר המקוון הוא רצחני עבור הרשתות והקניונים"

מנכ"ל ביג מרכזי קניות, איתן בר-זאב, מודאג ממגמת זליגת הקונים מהחנויות הפיזיות וממרכזי המסחר לקניות באינטרנט

אתן בר זאב / צילום:תמר מצפי
אתן בר זאב / צילום:תמר מצפי

מנכ"ל ביג מרכזי קניות, איתן בר-זאב, תיאר הבוקר (ב') בפאנל בוועידת הקניונים שנערכת באילת איך נראה המסחר המקוון מבעד לעיניים של בעלי המתחמים המסחריים.

"המסחר המקוון הוא רצחני עבור כולנו, לרשתות ולקניונים", אמר בר-זאב. "הרשתות והמרכזים המסחריים ישלמו את המחיר. היום אנחנו נלחמים בכל מ"ר של המרכזים מסחריים שנפתחים ובריבוי שטחי המסחר, וגם במ"ר שלא נפתחים, כלומר במסכים בבית. היום המסחר המקוון בארץ הוא 3%-5%. בארה"ב הוא 10%, ובחלק מהתחומים שם הוא 20%". 

לדבריו, "מי שיכול לעצור את התהליך אלה רק הרשתות והבנקים. הם שני הגורמים, שכאשר מישהו מקים מרכז, הופכים אותו מקרקע ריקה למרכז עובד. אם לא תוציא אנשים מהבית ותיתן להם חוויה שונה, המשמעות תהיה הרסנית. המחיר ישולם. זה חלק מתהליך אבולוציוני שהולך ומואץ. המלחמה היא לא על מה שקורה מחר, אלא על מה שיקרה בעוד עשר שנים".

בר-זאב גם מתח ביקורת על דמי השכירות בקניונים: "גם כשהיו לנו ביקושים גבוהים, לא חשבנו שצריך לסחוט את הלימון עד הסוף. דמי השכירות תמיד יהיו מותאמים אצלנו ליכולת הצרכן לשלם".

עופר שחטר, מנכ"ל פרומול, הסכים עם בר-זאב: "יש האטה. יותר מ-3 רבעונים רצופים שוכרים באים עם דוחות, שמראים שהם לא מרוויחים כסף. אפשר להמשיך להיות עיוורים, אבל השוק בורח לנו. לעומת זאת, בסוף השבוע האחרון, שהוגדר כבלאק פריידי, הייתה עלייה של 20%".