תושבי הכפר מוזמנים להגיע למגרש!

הופנהיים הוא כפר קטן של 3,300 תושבים. לפני 3 שנים קבוצת הכדורגל שלו עוד היתה תקועה בליגה ה-3 בגרמניה. אז החליט המיליארדר המקומי דיטמר הופ שבא לו להשקיע קצת בקבוצה, כדי שתוך 5 שנים היא תעלה לבונדסליגה. 100 מיליון אירו הושקעו בתשתיות. התוצאה: להופנהיים יש קבוצה בבונדסליגה. והופ, הוא טעה רק בדבר אחד - הכסף שלו קיצר את התהליך בשנתיים. עכשיו כולם שונאים את המיזם שהביא כסף גדול לגרמניה והראה שאפשר להסתדר בלי מסורת ומורשת

"דיטמר הופ, בן זונה!" שרו האוהדים במינשנגלדבך. וביטאו את שאט הנפש שחשים "הרומנטיקנים של הכדורגל" בגרמניה, כלפי העולה החדשה מהופנהיים. כי מועדון ט.ס.ג. 1899 הופנהיים, למרות גילו, הוא לא מהמועדונים בעלי "המורשת", קהל אוהדים ותיק ומיתוסים עתיקים. הופנהיים הוא מועדון שהגיע משום מקום בקיץ האחרון לבונדסליגה. עם קבוצה, אצטדיון וקהל אוהדים בתהליך בניה, והרבה מאוד כסף, במונחים גרמניים. כלומר, ההיפך המוחלט ממינשנגלדבך הוותיקה והמפוארת השרויה בקשיים תקציביים.

אוהדי קייזרסלאוטרן כינו את הופנהיים "מועדון מצוחצח מפלסטיק שנסמך על מיסחור וארגון אירועים", "תוצר מנופח של אגו של מיליארדר, שלא עבר את שלבי האבולוציה של מועדון מסורתי", "חסר תרבות אוהדים שלא נזקק למסגרות הכלכליות המקובלות", ובקיצור סיכמו: "מסורת, אוהדים, תשוקה, השקעה, אהבה והתרגשות לא ניתן לקנות בכסף". את כל זה הם כתבו במכתב לדיטמר הופ, האדם שמאחורי הופנהיים.

רומן אברמוביץ', מייד אין ג'רמני

לדיטמר הופ, 68, היה פעם רעיון טוב: כמתכנת ויועץ מערכות ל-IBM הוא הקים ב-1972 את חברת SAP לתוכנה עסקית, והיום רכושו נאמד ב-6.3 מיליארד אירו. לא רומן אברמוביץ', אבל אחד שיכול להרשות לעצמו כל מיני דברים. למשל, לתמוך במועדון בו הוא עצמו שיחק בצעירותו. לפני 18 שנה הוא החל לעזור למועדון המדשדש בתחתית, שבתגובה עלה מיידית מהליגה המקומית של המועצה האזורית לליגה השביעית. הופנהיים, יש להבין, הוא כפר קטן בן 3,300 תושבים ששייך מוניציפלית לעיר זינסהיים, אפילו לא העיר הגדולה במועצה. לפני עשר שנים עזב הופ את ניהול החברה והתחיל להשקיע מחשבה וכסף במועדון. הוא סייע במימון בנייה של אצטדיון קטן ומטופח, "דיטמר הופ שטאדיון', בן 6,500 מקומות, מרכז אימונים ופיתוח כישרונות. מאז לא הביט המועדון יותר אחורה. "המסורת שלנו היא העתיד", הצהיר המיליארדר.

ב-2003 ניצחה הופנהיים החובבנית את לברקוזן הגדולה בגביע, אבל המועדון נתקע קצת, חמש שנים בליגה השלישית. למרות שמות מכובדים במחלקות האימון והניהול, החליט הופ להעביר שוב שלב בטיל המונחה שלו. זה היה ב-2006. הוא הציע לראלף רנגניק, המאמן המוערך שפוטר משאלקה, לבוא לאמן בליגה השלישית. לבנות משהו גדול. במקביל, הביא הופ את ברנהרד פטרס, מאמן ההוקי דשא שזכה פעמיים עם גרמניה באליפות העולם ונחשב למומחה-על בנושאי אימון ואסטרטגיה. את הצוות השלימו מאמני אתלטיקה ופסיכולוג ספורט בכיר.

הצוות בנה תכנית חומש, לפיה הופנהיים תעלה לליגה הבכירה תוך ארבע-חמש שנים. 100 מיליון אירו הושקעו בתשתית, מתוכם 50 מיליון באצטדיון חדש עם 30,500 מקומות, "ריין-נקאר ארינה" עם 1,200 מושבי עסקים ו-40 תאי אח"מים. במקביל מוקם בצוצנהאוזן הסמוכה אחד ממרכזי האימונים המתקדמים בגרמניה סביב טירה קטנה ומצועצעת, בהשקעת שיא של 16 מיליון אירו. וגם נרכשו כמה כישרונות צעירים מרחבי העולם. שנה מאוחר יותר עלתה הקבוצה לבונדסליגה השנייה. ואז החלה הביקורת.

כל עוד היה מדובר בקבוצה של חובבים, ההערכה לפועלו של הופ ולטיפוח הכישרונות והנוער בהופנהיים הובעה בפומבי. אבל מרגע שהמועדון הפך מקצועני ומצליח ובא "על חשבון" מועדון ותיק, גילו האנשים שהכסף הגדול המושקע בהופנהיים צורם להם. בייחוד ההחתמות חסרות התקדים של כוכבים כמו קרלוס אדוארדו מגרמיו תמורת 7.5 מיליון אירו, פי שלושה משיא ההעברות עד אז לליגה השנייה.

בלי להתבלבל, ושנתיים לפני המועד המתוכנן, עלתה הופנהיים לבונדסליגה.

סקאוט קבוע בברזיל

הופ טוען כנגד הביקורת כי "אני לא אברמוביץ', את זה כל אחד רואה. אברמוביץ' שפך כסף בלי חשבון על צ'לסי. אבל הוא לא שיחק בה מעולם, והוא גם לא הולך לראות משחקים של הנוער". כדי שלא תהיה אי הבנה: הברזילאים, הניגרי והסנגלי שהגיעו להופנהיים נחשבו לכישרונות כשנרכשו, אבל בגרמניה איש לא שמע עליהם. כוכבים הם הפכו אחר כך.

ההשקעה בהופנהיים היא חלק מקונספט ספורטיבי לאזור. 15 ערים ומועצות מרכיבות את אזור המטרופולין החדש ריין-נקאר, שכולל ערים כמו היידלברג ומנהיים, 2.4 מיליון תושבים יושבים על גדות שני הנהרות, ומהווים פוטנציאל אוהדים ענק, שעד היום לא היתה לו קבוצה. הופ השקיע גם באדלר מנהיים, קבוצת ההוקי קרח שהפכה אלופת גרמניה, בקבוצת כדוריד שמכונה היום האריות של ריין-נקאר ושייכת לצמרת הגרמנית, ובעוד פרויקטים ספורטיביים וסוציאליים באמצעות הקרן שהקים. למשל עמותת "שריקת פתיחה לחיים" שמחזיקה חמישה מרכזי הכשרה לספורט ולפיתוח אישיות עבור נוער.

העבודה המקצועית המושלמת ב"מודל הופנהיים" נושאת פירות. המועדון הוא בין היחידים שמעסיקים סקאוט קבוע בברזיל, מה שהביא להם השנה את וולינגטון מפורטו אלגרה. "קשה להאמין למה שקרה פה בזמן קצר", אומר היום רנגניק, שהאידיאל שלו הם מועדונים כמו מנצ'סטר יונייטד וארסנל. הופנהיים היא הקבוצה היחידה בבונדסליגה שעורכת אנליזה של קטעי וידיאו במחצית, למשל. בצוות האימון יש לו ארבעה עוזרי מאמן, שני מאמני כושר ואתלטיקה ופסיכולוג. בשנה הבאה אמור המועדון כבר לשאת את עצמו ולעבור לרווחים. במקום מועדון האוהדים הבודד קיימים כבר 42, חלקם מחוץ לגרמניה. אחרי שבליגה השנייה ממוצע הצופים של הקבוצה עלה ל-6,000, הופנהיים עצרה את מכירת המינויים השנתיים על 13,500, בגלל שהאצטדיון הזמני במנהיים מכיל רק 27 אלף מקומות. בינואר מתוכנן המעבר לארינה.

פטרס ועוזריו פיתחו פילוסופיה שלמה להכשרת שחקנים. הקונספט שכתבו משתרע על 130 עמודים וכולל למשל הסבר לפיו זו טעות להציב שחקן נוער עד גיל 17 בעמדה קבועה. זו אמנם תגלית ישנה, אבל היא עדיין לא חלחלה לעבודה עם הכישרונות בגרמניה. כי אצל המועדונים הותיקים, יש תחושה "שזה מה שעשינו וככה זה עבד אצלנו תמיד, אז למה לשנות?". וזה היתרון של הופנהיים - היא חסרת כבלי המסורת.

במרכז הטיפוח הכישרונות עושים יוגה, לומדים על שפת הגוף ועל פילוסופיה. שניים מהשחקנים הצטרפו לאוניברסיטת היידלברג בזכות תכנית מיוחדת שפותחה בשיתוף פעולה עם האוניברסיטה. סגל הכישרונות מגיל 16 ואילך, הטובים בכל שנתון, עוברים יחד יום שלם חודשי ואימונים שבועיים עם רנגניק. יש להם עשרה מאמנים במשרה מלאה ועוד 21 במשרות חלקיות. בינתיים עוד לא עלו כישרונות לקבוצה הבוגרת, אבל נוער ב' (עד גיל 17) זכו באליפות גרמניה. פליקס מגאת' ופרנץ בקנבאואר הצדיעו בפומבי למועדון, שלפי כל התכניות עוד לא אמר את המלה האחרונה.

הופנהיים, אגב, ניצחה ב"משחק הקללות ההוא" את מינשנגלדבך. אחרי המחזור השלישי היא מדורגת במקום השישי עם שני ניצחונות, מקום אחד מעל קבוצה בשם באיירן מינכן.