פישר מוריד ריבית ב-0.25%; יחל ברכישות דולרים

המטרה: לקזז את השפעות הזרמת הגז מ"תמר" ■ תוכנית רכישות המט"ח תימשך שנים ■ הבורסה קופצת בעקבות ההחלטה, הדולר מתחזק ל-3.6 שקלים

נגיד בנק ישראל היוצא, פרופ' סטנלי פישר, מפתיע ומוריד היום (ב') את הריבית במשק ב-0.25% ל-1.5%, ובמקביל משיק תוכנית רכישת דולרים חדשה על מנת לאזן את השפעת הזרמת הגז מ"תמר" שהחלישה את הדולר מול השקל. התוכנית תימשך מספר שנים.

"נוכח התמשכות מגמת הייסוף של השקל, על רקע תחילת הפקת הגז ממאגר 'תמר', הפחתת הריבית על ידי בנקים מרכזיים רבים ובראשם הבנק המרכזי האירופאי, ההקלה הכמותית במשקים מובילים בעולם והעדכון כלפי מטה בתחזיות הצמיחה העולמיות, החליטה הוועדה המוניטרית בבנק ישראל לקבל החלטות שלא במסגרת התוכנית הרגילה", נכתב בהודעה מיוחדת שהוציא בצהריים בנק ישראל.

פישר יסיים את תפקידו בסוף החודש הבא. בחודש האחרון וב-3 החודשים האחרונים תוסף השקל ביחס לשער החליפין האפקטיבי ב-2.4% ו-5.4% בהתאמה. היום לאחר הודעת בנק ישראל התחזק הדולר ב-1.4% ל-3.61 שקלים.

"התחזקות השקל מול הדולר והאירו בתקופות אלה בלטה מאוד בהשוואה למטבעות אחרים ביחס לדולר ולאירו", נכתב בהודעת בנק ישראל. מגמת הייסוף הושפעה, בין היתר, מתחילת הפקת הגז ממאגר 'תמר', מהפחתות הריבית על ידי בנקים מרכזיים בעולם ובראשם הבנק המרכזי האירופאי וכן מהמשך ההקלה הכמותית במספר משקים מובילים בעולם. תחזיות הצמיחה העולמית ובפרט התחזיות לגבי אירופה וסין עודכנו לאחרונה כלפי מטה. התמתנות זו צפויה להשפיע על המשק הישראלי".

2.1 מיליארד דולר יירכשו עד סוף השנה

בעקבות כך החליט בנק ישראל להפחית את הריבית החל מיום ו' ובמקביל הפעיל תוכנית רכישות מט"ח "למשך שנים".

באשר לחשש שהריבית הנמוכה תמשיך לנפח את בועת הנדל"ן, בבנק ישראל טוענים כי הגבלות המשכנתאות ימנעו זאת: "פעולות שנקט הפיקוח על הבנקים בעבר ממתנות את ההשפעה שיש לריבית המוניטרית של בנק ישראל על שוק הדירות".

רכישות המט"ח של בנק ישראל לא יהיו קבועות ויתבססו על הערכות בנק ישראל למידת ההשפעה של הגז שיוזרם מ"תמר". מדובר במיליארדי דולרים.

"החל מ-2013 ובשנים הבאות ירכוש בנק ישראל מט"ח בכמויות המותאמות עם ההשפעה של הפקת הגז על מאזן התשלומים על פי הערכת הבנק", נמסר מבנק ישראל. "בשנת 2013 השיפור בחשבון השוטף מוערך בכ-2.8 מיליארד דולר; בהתחשב בהשפעות על החשבון הפיננסי כתוצאה מהפקת הגז (תשלומים במט"ח של חברות הגז) ירכוש בנק ישראל במסגרת תוכנית זו כ-2.1 מיליארד דולר עד סוף השנה. תוכנית זו תיבחן מחדש עם הפעלתה של 'קרן העושר', הצפויה במהלך 2018".

בנק ישראל מבטיח לעדכן את הציבור באשר לכמויות הדולרים שירכוש בשנים הבאות ואומר כי הדולרים שיירכשו יהוו חלק מיתרות המט"ח, אך ינוהלו בנפרד "לאופק ארוך יותר".

בבנק ישראל מבהירים גם כי תוכנית רכישות המט"ח הקבועה לא מהווה תחליף להתערבויות אקראיות בשוק: "תוכנית רכישות זו מהווה כלי נוסף במדיניות שער החליפין של בנק ישראל. כמו בעבר בנק ישראל ימשיך לפעול בשוק המט"ח במקרה של תנודות חריגות בשער החליפין אשר אינן תואמות את התנאים הכלכליים הבסיסיים או כאשר שוק המט"ח אינו מתפקד כיאות".

כתבות נוספות בנושא:

שאלות ותשובות: כל מה שרציתם לדעת על המהלך של פישר

מחזיקים במשכנתא? צפו כמה תחסכו בעקבות הורדת הריבית

מה אומרים בשוק ההון על המהלך של פישר?

לפורטל הפיננסי של "גלובס"

למדור נדל"ן החדש של "גלובס"