המחלבות לשטייניץ: "לא מרוויחים מספיק"

(עדכון) - שטייניץ נפגש עם ראשי המחלבות ונציגי רשתות השיווק בשיא חרם הקוטג' ■ נציגי המחלבות ורשתות השיווק התלוננו על המע"מ הגבוה ועל העלויות הכרוכות בסימון מוצרים

שר האוצר יובל שטייניץ מודה היום (ה') כי הממשלה היא האשמה בהתייקרות מוצרי החלב. שטייניץ נפגש הבוקר עם ראשי חברות החלב, נציגי רשתות השיווק והחקלאים על רקע חרם הקוטג' וזעם הציבור על יוקר מחירי המזון בישראל, בעקבות סדרת כתבות שפורסמו ב"גלובס".

"מטרתנו היא לא לטפל במחיר של גבינה כזו או אחרת שעולה או יורד, אלא לבדוק האם קיים כשל או דברים שטעונים תיקון בשוק כולו", אמר שטייניץ בפתח הישיבה. "כבר ביצענו מספר בדיקות וגם ראש הממשלה נתניהו מעורב בעניין. אין פה חלוקת אחריות. האחריות לטיפול מוטלת על הממשלה".

גורמים שנכחו בפגישה מספרים ל"גלובס" כי היא התקיימה ברוח טובה; הם לא הציגו פתרונות ליוקר מחירי המזון אך ציינו בפני שטייניץ כי המע"מ על מוצרי המזון בישראל גבוה בהשוואה לאירופה.

"ראשי המחלבות סיפרו שהן לא מרוויחות מספיק ושבאירופה המע"מ על מוצרי מזון עומד על כ-5%, לעומת 16% בישראל", אמר גורם שנכח בפגישה. גורם אחר אמר כי נציגי רשתות השיווק התלוננו על כך שהם מחויבים לסמן מחירים על כך המוצרים, כיוון שהדבר כרוך בעלויות גבוהות שכן לצורך כך מועסקים מאות עובדים.

לעת עתה לא התקבלו שום החלטות לפתרון יוקר מחירי המזון. במשרד האוצר בוחנים מספר פתרונות אפשריים - מהחזרת מוצרים לפיקוח מחירים, דרך יבוא ועד טיפול במכסים. ל"גלובס" נודע כי בשבוע הבא אמור צוות מקצועי של האוצר להגיש דוח ראשוני לשטייניץ.

מחאת המחירים: ריכוז בדיקות "גלובס" על יוקר המחיה

עד כה מתמקדים נתניהו ושטייניץ בפתרון של הרחבת יבוא מוצרי חלב מחו"ל, צעד שנוי במחלוקת כיוון שמדובר במוצרים שתוקפם פג מהר יחסית, ובייחוד נוכח המונופול של המחלבות בישראל - ובראשן תנובה (החולשת על כ-56% משוק מוצרי החלב בישראל). מנגד, סקר שפורסם היום מראה כי 95% מהציבור תומך בפתרון אחר, מיידי יותר, של החזרת הפיקוח על מוצרי החלב. בדיקת "גלובס" הראתה כי מוצרים שהוסרו מפיקוח התייקרו במאות אחוזים יותר מאשר מוצרים שנותרו בפיקוח.