גבעות: "אין להעלות על הדעת שלא תמצא דרך לטפל בגז"

הגיבה לפרסומים לפיהם משרד התשתיות שוקל לשלול מגבעות את החזקה ב"מגד 5" ■ "גז נלווה לנפט המופק - נכס ולא נטל" ■ גבעות: "רשות ני"ע צריכה לפתוח בחקירה"

אין רגע דל בגבעות : הערב (ג') מפרסמת גבעות התייחסות של השותף הכללי להודעת משרד התשתיות ובה נאמר כי "השותף הכללי מברך על פרסומה של הודעה זו שיש בה, לדעת השותף הכללי כדי לסלק את נסיון ההטעיה החמור שבא לידי ביטוי בפרסומים מהבוקר".

לדברי השותף הכללי "מההודעה עולה בבירור כי אין אמת בדברים שפורסמו כאילו רשיון הקידוח של השותפות בסכנה וכאילו במשרד התשתיות "שוקלים" כביכול, לקחת לשותפות את החזקה "אם יתברר שאתר הקידוח מגד 5 לא מסחרי" ומציינים כי כפי שניתן לראות בהודעה - אין בה זכר לשני אלה.

"השותף הכללי משוכנע כי הפקה מבאר מגד 5, אפילו אם תהא רק בסדר הגודל שבא לידי ביטוי במבחני ההפקה שבוצעו בבאר - מספיקה די והותר כדי לענות לנדרש מבאר מסחרית על פי חוק הנפט".

בהתייחס לדרך הטיפול בגז הנלווה מדגישים בגבעות כי "בכל הפקה של נפט בעולם ישנו גז נלווה וכי גז נלווה לנפט המופק הינו נכס ולא נטל. לכך יש להוסיף כי אין להעלות על הדעת שדווקא בישראל לא תמצא דרךהולמת וכלכלית לטיפול בגז אשר תקבל את כל האישורים הדרושים, או כי דווקא גבעות עולם לא תמצא דרך הולמת וכלכלית כאמור לטיפול בגז הנלווה. זאת למרות שהשותף הכללי עדיין לא גיבש דעה ואינו יודע כיצד יטפל בגז הנלווה, אך אין ספק בליבו כי צריכה להמצא דרך טיפול הולמת כאמור".

הודעה זו נמסרה לבורסה לאחר שמשרד התשתיות שיגר היום (ג') איום מרומז לקברניטי שותפות חיפושי הנפט, לפיו אם לא תמצא פתרון לסוגיית הגז בבאר ב"מגד 5", היא תאבד את החזקתה ברישיון הקידוח באתר.

לאחר נעילת המסחר היום, הדגיש כי הנפט בקידוח "מגד 5" מכיל כמויות ניכרות של גז ועל מנת להפוך את התגלית למסחרית ולהפיק את הנפט, על גבעות למצוא פתרון לסוגיית הגז הן מבחינת ההשקעות הכרוכות בכך והן מבחינת קבלת הסכמת הרשויות המוסמכות (המשרד להגנת הסביבה, רשויות התכנון, מערכת הביטחון) לטיפול בגז הנפלט מהקידוח, זאת בין אם מדובר באפשרות של שריפת הגז ובין אם מדובר בניצולו.

נזכיר כי הגיאולוג הראשי של גבעות, טוביה לוסקין, התייחס בעצמו במסגרת אסיפת המשקיעים שנערכה ביום ו' האחרון לסוגיית הגז והודה כי לעת עתה, לשותפות אין יכולת להעריך כיצד תתמודד עם נושא הגז, המקשה על הוצאת הנפט בבאר הקידוח.

טור / דורון אביגד: מכתב פתוח למוטי מורל

גבעות: רשות ני"ע צריכה לפתוח בחקירה פלילית

מוקדם יותר היום שללה השותפות בתוקף את הפרסומים בתקשורת מהבוקר לפיהם משרד התשתיות שוקל לשלול את החזקה שלה באתר הקידוח "מגד 5". גבעות הגדילה לעשות והגישה תלונה לרשות ניירות ערך על ניסיון לכאורה להשפעה בדרכי תרמית על תנודות השער בניירות הערך.

במכתב מטעם עורך הדין של גבעות, עו"ד חיים אינדיג, מצוין כי התלונה מוגשת על מה שנחזה כניסיון להשפעה בדרכי תרמית על תנודות השער בניירות ערך, פעולה האסורה על-פי חוק ניירות ערך.

גבעות מבקשת מרשות ניירות ערך לפתוח בהקדם בחקירה פלילית כנגד מי שגרמו לפרסומה של הידיעה הכוזבת ולעבירה הגלומה בה על החוק.

מוקדם יותר היום הוציאה גבעות הודעה מסודרת לבורסה, ומסרה כי "משיחה שהתקיימה הבוקר עם הממונה על ענייני הנפט, התברר לשותף הכללי כי אין כל התפתחות בעניין זה".

היום פורסם בחלק מכלי התקשורת כי על-פי תנאי החזקה שברשות השותפות, אם "מגד 5" לא יוכח כתגלית מסחרית תוך 3 שנים, תוחזר החזקה למדינה". גבעות, כאמור, הכחישה בתוקף את הפרסומים, ואף חזרה על הערכותיה כי אתר "מגד 5" הינו תגלית נפט מסחרית.

"השותף הכללי משוכנע כי הפקה מבאר 'מגד 5', אפילו אם תהא רק בסדר גודל שבא לידי ביטוי במבחני ההפקה שבוצעו בקידוח 'מגד 5', מספיקה די והותר כדי לענות לנדרש מבאר מסחרית על-פי חוק הנפט", נכתב בהודעת גבעות.

כזכור, השותפות הפיקה כ-6,000 חביות נפט במהלך מבחני ההפקה ומכרה אותן לבז"ן חיפה. הנפט נמכר תמורת 340 אלף דולר, המשקפים מחיר של 57 דולר לחבית, לעומת מחיר שוק עכשווי של 76 דולר לחבית נפט.

"לא היו דברים מעולם"

מדובר גבעות נמסר מוקדם יותר היום בשיחה עם "גלובס": "לא היו דברים מעולם. הדרישה האחרונה של משרד התשתיות נשלחה לפני 3 שנים. גבעות עולם מילאה אחר כל הדרישות והבקשות, ומאז לא היה שום דבר חדש בעניין. הידיעות בתקשורת שקריות לחלוטין".

החזקה על קידוח "מגד 5" ניתנה לבעלי גבעות ב-2002 בתוקף ל-30 שנה, דהיינו עד 2032. על-פי החוק, המדינה רשאית לשלול חזקה אם תוך 3 שנים ממועד נתינתה לא הוכרזה תגלית מסחרית, כך שתיאורטית המדינה היתה יכולה לעשות זאת כבר ב-2005.

עם זאת, חשוב להדגיש כי קידוח מוכרז כתגלית מסחרית אם עלות הפקת הנפט ממנו נמוכה ממחירו של הנפט. במילים אחרות: די בהפקת 100 חביות נפט בעלות נמוכה יחסית על מנת להכריז על קידוח "תגלית מסחרית". משום כך מעריכים בשוק כי בעלי החזקה לא יתקשו להוכיח כי מדובר בתגלית מסחרית, ובמקרה כזה יוכלו להמשיך להחזיק בחזקה.

ממשרד התשתיות נמסר: "החזקה ניתנה בשנת 2002 על סמך חוות-דעת שקבעה כי קיים פוטנציאל מסחרי לנפט בבארות 'מגד 2' ו'מגד 3'. לפני כ-3 שנים שלח הממונה על ענייני הנפט במשרד מכתב לשותפות, שבו כתב כי אם ב'מגד 5' לא תהיה תגלית מסחרית, החזקה תישלל".

עוד נמסר מהמשרד כי על אף שהדו"ח ההנדסי שהגישה החברה היה מקיף ביותר, קיימות מספר נקודות שהדו"ח לא התייחס אליהן, שלגביהן מתקיים עדיין הליך בדיקה.

לפורום גבעות יה"ש