תשובה מוכן לשקול חזרה לעסקת אקסלנס; עו"ד רם כספי ל"גלובס": "הפניקס תבצע את ההסכם ככתבו וכלשונו. נקודה"

כספי, המייצג את יצחק תשובה, הודיע היום לרוני בירם וגיל דויטש כי אם דירקטוריון אקסלנס יאשר להפניקס לבצע עד יום חמישי הקרוב בדיקה של תוצאות בית ההשקעות ל-2008, יחזור בו מהודעת ביטול העסקה ; "מטרתנו אינה לפוצץ את העסקה"

הפניקס יורדת מהעץ ומוכנה להתחיל לדבר. אחרי שלושה חודשים של מהלומות מילוליות, שהידרדרו בשבוע שעבר למכתבים נזעמים של עורכי דין, נראה כי קבוצת הפניקס, שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, משנה טקטיקה. כעת מנסים אנשיה להוריד את גובה הלהבות בהתנהלותם מול רוני בירם וגיל דויטש, מייסדי וראשי בית ההשקעות אקסלנס.

"הפניקס תבצע את ההסכם ככתבו וכלשונו. נקודה", אומר לגלובס עו"ד רם כספי, שמייצג את הפניקס. "בכפוף לכך שיתנו לנו את הנגישות לספרי החברה, אזי הודעת הביטול מתבטלת ונפעל על פי הוראות ההסכם".

מקורב להפניקס הדגיש כי "הפניקס נותנת לדויטש ובירם הזדמנות נוספת לחזור בהם, לתקן את הפרת החוזה שביצעו, ולשוב לדרך המקובלת". במקרה כזה היא תהיה מוכנה לדון עימם על השלמת העסקה.

יו"ר הפניקס הוא אהוד שפירא. במכתב שהוציא היום (א') כספי לבאי כוחם של דויטש ובירם, עורכי הדין ישראל לשם וניר כהן, הוא הודיע כי אם יאשר דירקטוריון אקסלנס להפניקס לבצע עד יום חמישי הקרוב (ה-5 בפברואר) בדיקה של התוצאות הכספיות של בית ההשקעות לשנת 2008, ניתן יהיה להשלים לאחריה את העסקה, בהתאם למסקנות הבדיקה. "ברור כי אם תתאפשר הבדיקה תהיה פתוחה הדרך ליישום ההסכם" אומר המקורב.

בתגובה להאשמות בירם ודויטש כי תשובה אינו עומד בהסכם חתום, כותב כספי כי "הפניקס נוהגת לכבד את מלוא ההתחייבויות שהיא נוטלת על עצמה והיא מצפה שאלה המתקשרים עימה בהסכמים ינהגו באופן דומה. הפניקס נהגה עם דויטש ובירם כשליבה תם וכוונותיה כנות מתוך תקווה שהפעם אכן ישכילו להתעשת ולפעול כנדרש".

בהפניקס מסבירים עוד כי "המטרה שלנו הייתה לקבל מידע רלוונטי לקיום העסקה שלא הגיע אלינו מצידם של דויטש ובירם, ולא יותר מזה. מטרתנו אינה לפוצץ את העסקה. כעת יש לדויטש ובירם עוד צ'אנס - אפשרות נוספת - לתת לנו מידע. אחרת הודעת ביטול העסקה שנתנו תהיה תקפה".

בירם ודויטש יקבלו 640 מיליון שקל

כאמור, הפניקס מתנה את חזרתה מביטול העסקה בכך ש"יתאפשר לצוות בדיקה מטעמה, הנמנה על משרד רו"ח סומך חייקין, נגישות למידע הרלבנטי בספרי אקסלנס, לשם ביצוע בדיקה שתחל מיד". הדו"ח הכספי, הנערך בימים אלה, הוא הדו"ח הכספי שעל פיו (בשקלול בתוצאות שנת 2009 שיתפרסמו במארס 2010) תופעל הנוסחה לפיה תרכוש הפניקס את מניות בירם ודויטש (41%) באקסלנס.

בהינתן רווח משוקלל של 90 מיליון שקל, כפי שגורסות הערכות בשוק, תיאלץ הפניקס לשלם לבירם ודויטש 640 מיליון שקל, המשקפים לאקסלנס שווי שוק של 1.55 מיליארד שקל - פי 3.6 משווי השוק שלה. נוסחת מימוש האופציה נקבעה בשלהי 2005.

בהפניקס מסבירים כי הבדיקה אינה באה לבקר את עבודת רואי החשבון של אקסלנס משרד קסלמן וקסלמן, והיא נחוצה כי "יש דברים שצריכים למצוא ביטוי בדו"ח כספי מבוקר". לפני שבוע טענו בירם ודויטש כי להפניקס יש עניין להקטין את הרווח של אקסלנס שיתפרסם בדו"ח זה. בתגובה מזכירים בהפניקס כי בדיוק באותה מידה לבירם ודויטש אינטרס ישנו אינטרס הפוך - להקטין את הרווח. "אין כאן התקפלות ואין ויתורים, אנו באים בגישה חיובית, פתוחים לקיים מו"מ וגישושים על תוצאות הבדיקה של סומך חייקין על חילוקי הדעות אם יהיו, ואם לא יהיו חילוקי דעות, הפניקס תעמוד בהתחייבויותיה".

"התראה אחרונה"

בסוף השבוע החולף, האשימו דויטש ובירם במכתב חריף את יצחק תשובה וקבוצת הפניקס ב"התנהלות הנגועה בחוסר תום לב חמור וניסיון חסר יסוד להתנער מהסכם תקף ומחייב".

באי כוחם של בירם ודויטש שלחו מכתב התראה במסגרתו הזהירו כי יתבעו את הפניקס אם זו לא תחזור בה מיידית מהודעת ביטול ההסכם. "מרשינו לא יהססו למצות את זכויותיהם בהליכים משפטיים, אם הפניקס לא תחזור בה לאלתר מהודעת הביטול. זו התראה אחרונה לפני נקיטת הליכים", צוין במכתב בו האשימו ראשי אקסלנס את הפניקס גם בכך ש"יצא המרצע מן השק. מזה זמן מקנן בליבנו החשש כי הפניקס אינה מתכוונת לקיים את ההסכם עליו חתמה וכי היא נתונה לניסיונות להשתחרר מההסכם המחייב שנחתם על ידה".

האיום של בירם ודויטש בא בתגובה להודעתה של הפניקס ביום שני האחרון על ביטול חד צדדי של ההסכם. הביטול נבע לטענתה מכך שדויטש ובירם הפרו את ההסכם המקורי בין הצדדים ולא איפשרו להפניקס לבדוק את תוצאותיו הכספיות של בית ההשקעות. ביום רביעי שעבר אמור היה דירקטוריון אקסלנס לדון בבקשת הפניקס אולם הנושא הוסר מסדר היום. את ההחלטה בסכסוך בין בעלי המניות צפויים לקבל הדירקטורים החיצוניים, עו"ד דן ירושלמי ומירי בן יהושע.