מוסדי גדול מתייחס בביטול למתווה ההסדר של אפריקה: "הנכסים שהם מציעים שווים הרבה פחות"

(עדכון) - אפריקה פרסמה את המתווה שלה להסדר החוב: לא תהיה "תספורת" ולב לבייב לא יזרים הון לחברה ■ מוסדי גדול ל"גלובס": החברה מציעה שטרי הון בהיקף 2.4 מיליארד שקל ל-16 שנה - אנחנו רוצים מניות

לראשונה מאז הודיעה בסוף חודש אוגוסט על כוונתה ללכת להסדר חוב עם נושיה, יוצאת אפריקה ישראל עם הצהרה גלויה לאחר שהפקירה את הזירה התקשורתית למוסדיים, אשר מצידם לא חסכו בהצהרות לוחמניות, כולל איום (מצד פסגות) לפרק את החברה במידה ובעל השליטה לב לבייב לא יכניס את היד לכיס ויזרים הון. פרטים ספציפיים על תנאי ההסדר אפריקה לא סיפקה, אלא הסתפקה בקווים מנחים. והמוסדיים? הם זועמים.

"החברה החלה בסבב מפגשים ראשוני לגיבוש עקרונות ההסדר, עם נציגיהם של משקיעים מוסדיים המחזיקים, במצטבר, בהיקף ניכר מסך הערך הנקוב של כלל אגרות החוב של החברה", נמסר בהודעת אפריקה ישראל. "במסגרת זו הועלה על ידי הנהלת החברה מתווה ראשוני להסדר, אשר יחול ביחס לכלל מחזיקי אגרות החוב של החברה".

מה כולל המתווה? ראשית כל, אפריקה מוסרת כי העיקרון שמנחה אותה הוא כי סך הערך המאזני של המרכיבים השונים שייכללו בהסדר לא יפחתמהשווי הפארי של אגרות החוב במאזן, שנאמד ב-7.4 מיליארד שקל. חבילת ההסדר שתגובש לא תהיה נמוכה מסכום זה. במילים אחרות - אפריקה לא מתכוונת לבצע "תספורת" למחזיקי האג"ח.

לבייב אמנם לא יזרים הון לחברה, אולם אפריקה עצמה תשלם במזומן למחזיקי האג"ח במעמד הסדר החוב. החברה לא פירטה את היקף ההזרמה, אולם ל"גלובס" נודע כי היא הציע למוסדיים סכום של כחצי מיליארד שקל בלבד. קשה לראות כיצד יסכימו המוסדיים לכך, שכן בהצהרותיהם האחרונות הם הדגישו את נושא הזרמת הכספים על-ידי לבייב. בשנים 2002-2007 חילקה אפריקה דיבידנדים בהיקף כ-1.5 מיליארד שקל, כאשר רוב הסכום הלך לכיסו של בעל השליטה. לבייב אמנם הזרים לחברה 800 מיליון שקל במסגרת ההנפקה המפורסמת ביוני 2008, אולם כחודשיים לפני כן הוא משך מהחברה 400 מיליון דולר כדיבידנד.

נמשיך במתווה של אפריקה. החברה תנפיק סדרה חדשה של אג"ח שתחליף את הסדרות הקיימות, בהיקף שיאפשר לה לעמוד בהתחייבויותיה. לפי ההערכות בשוק, מדובר בסדרת אג"ח בהיקף כמיליארד שקל המיועדות לפירעון בעוד 10 שנים. כמו כן, החברה תנפיק שטרי הון סחירים הניתנים להמרה למניות החברה, כאשר ל"גלובס" נודע כי המח"מ של שטרי ההון הוא ל-16 שנים והיקפם - 2.4 מיליארד שקל. בנוסף, היא תנפיק מניות חדשות שידללו את בעלי המניות הקיימים. כמו כן, כפי שפורסם ב"גלובס", החברה תעביר למחזיקי האג"ח מניות של החברות הבנות - אפריקה נכסים , אפריקה מגורים , אפריקה תעשיות ואפי פיתוח . לפי ההערכות, היא אומדת את שווי המניות שיועברו ב-2.3 מיליארד שקל.

מוסדי גדול: "הכנסים שווים הרבה פחות"

מוסדי גדול התייחס בביטול למתווה של אפריקה. "הם כל הזמן מתייחסים לשווי פארי של 7.4 מיליארד שקל וכנגדו מציעים לתת נכסים כדי לשלם חוב - אבל הנכסים שהם מציעים שווים היום בשוק הרבה פחות", אמר המוסדי ל"גלובס". "המניות בחברות הבנות, למשל, רשומות אצל אפריקה בספרים לפי שווי של 2.3 מיליארד שקל, אבל שווי השוק שלהן היום הוא כ-1.2 מיליארד שקל. למרות זאת, באפריקה מתייחסים לשווי של 2.3 מיליארד שקל. זה לא רציני".

הגורם אף מוסר כי שטרי ההון שאפריקה הציעה למוסדיים הינם בהיקף 2.4 מיליארד שקל, אולם "מדובר בשטרי הון ל-16 שנה וערכם יישחק. המשמעות היא לוותר על 2.4 מיליארד שקל ואנו לא מוכנים לזה. עדיף לקבל מניות, אך במצב כזה לבייב ידולל ל-0-10% ויאבד את השליטה בחברה. כרגע הם לא מוכנים לזה. מבחינתנו, אנו דורשים שלבייב יזרים הון ואם הוא לא יסכים - נלך לפירוק או להקפאת הליכים".

כאמור, אפריקה מדגישה כי בהסדר שיגובש לבייב ימשיך להחזיק בשליטה באפריקה, שכן היא מציינת כי הנפקת המניות תיעשה "תוך שימור השליטה בידי בעל השליטה הנוכחי בחברה". עם זאת, החברה לא מפרטת לגבי מהות השליטה, כלומר כמה יחזיק לבייב אחרי הדילול. לצורך הדוגמה, ייתכן שלבייב, אשר מחזיק היום ב-74.8% ממניות אפריקה, יירד להחזקה של קצת יותר מ-50% לאחר הסדר החוב.

הרפתקות הנדל"ן של אפריקה ישראל בחו"ל הסבו לה נזקים רבים. החברה מחקה 6.5 מיליארד שקל מהשקעותיה בחו"ל - 4 מיליארד שקל בארה"ב, 2 מיליארד שקל ברוסיה וחצי מיליארד שקל במזרח אירופה. החברה יצאה בשנה האחרונה למסע מימוש נכסים, אותו כינה המנכ"ל איזי כהן במסיבת העיתונאים בחודש שעבר "מסע מטורף" וטען כי על החברה לעסוק ביזמנות ובהשבחת פרויקטים, במקום במירוץ אחר תשלום החובות.