S&P: "הארגון מחדש של דובאי וורלד יכול להיחשב לחדלות פירעון"

(עדכון) היקף החוב של דובאי וורלד, שפיתחה פרוייקטים יוקרתיים ברחבי העולם, עומד על 22 מיליארד דולר, כרבע מסך כל החוב של דובאי העומד על 80 מיליארד דולר ■ דובאי הודיעה אתמול על הקפאת תשלום החוב של חברת האחזקות הריבונית שברשותה

דובאי וורלד, חברת האחזקות של ממשלת דובאי, הדהימה את המשקיעים כשהודיעה אמש (ד') על הקפאת תשלום חובות החברה למשך שישה חודשים. ההכרזה עוררה חששות מפני חדלות פירעון של התשלובת שמובילה את צמיחתה המהירה של האמירות על חוף המפרץ הפרסי.

היקף החוב של דובאי וורלד, שפיתחה פרוייקטים יוקרתיים ברחבי העולם, עומד על 22 מיליארד דולר, כרבע מסך כל החוב של דובאי העומד על 80 מיליארד דולר.

"דובאי וורלד מתכוונת לבקש מנאחיל להמתין ולדחות את פדיון כספם עד 30 במאי 2010 לכל המוקדם", נכתב בהודעה של החברה.

המהלך המפתיע של ממשלת דובאי גרם לחברות הדירוג S&P ומודי'ס להנמיך מאוד את דירוג החובות של כמה גופים ממשלתיים במדינה זו. מודי'ס הפחיתה את דירוג חלק מהאג"ח של דובאי ל"זבל" ו-S&P מסרה שהארגון מחדש של דובאי וורלד יכול להיחשב לחדלות פירעון.

ההחלטה על הקפאת החוב עוררה זעם בקרב משקיעים שבמשך חודשים קיבלו הבטחות מידי נציגי הממשל בדובאי, כי העיר תעמוד בכל התחייבויותיה על אף המשבר הפיננסי וקריסת שוק הנדל"ן העולמי.

"ההודעה הזאת תהרוס את האמון בדובאי, המהלך כולו היה כל כך עמום ובלתי הוגן כלפי המשקיעים", אמר אקהרט וורץ, כלכלן במרכז למחקר כלכלי בדובאי.

עיתוי ההודעה נועד כנראה למזער ככל האפשר את ההשפעה על השווקים המקומיים. ההודעה פורסמה אחרי יום המסחר בבורסת דובאי וערב עיד אל אדחה, חג הקורבן המוסלמי, שבו ייסגרו עסקים ומשרדי ממשלה רבים במדינות המפרץ עד 6 בדצמבר

ממשלת דובאי הודיעה על בנייה מחדש של חברת האחזקות הממשלתית, השולטת במפעילת הנמלים DP וורלד, חברת המעברות הבריטית P&O, ובחברת ההשקעות הכושלת Istithmar.

ממשלת דובאי הודיעה כי חברת הייעוץ הפיננסי דלוייט תעמוד מאחרוי המהלך לארגון מחדש של החברה ופריסה מחדש של החובות.

תוותר על המודל השאפתני

הודעת הממשלה, שמסרה שחברת דלויט-טוש נבחרה לייעץ בארגון מחדש, שיגרה את מחירי הביטוח של האג"ח של דובאי לעלייה חדה, ואת מחירי האג"ח עצמן לירידה חדה. לחברת דובאי וורלד, ששייכת למדינה, יש התחייבויות בהיקף 59 מיליארד דולר, לפי הודעת נאחיל, החברה-הבת שלה. סך החובות של דובאי הוא 80 מיליארד דולר.

אנליסטים צופים סיוע פיננסי מצידה של אבו דאבי העשירה, השכנה באיחוד האמירויות הערביות, כדי למנוע חדלות פירעון של דובאי. אך דובאי תצטרך כנראה לוותר על המודל הכלכלי השאפתני שלה, שהתמקד בהשקעות עתק בנדל"ן והסתמך על זרימת הון זר.

"זהו הלם כי החדשות שפורסמו בחודשים האחרונים נתנו למשקיעים תקווה שדובאי תצליח כנראה לעמוד בהתחייבויות שלה, ורוב האנליסטים העריכו שנאחיל תוכל לעמוד בפירעון חובותיה", אמר שאקיל סרוואר, מנהל בבנק ההשקעות SICO.

בהודעת ממשלת דובאי נאמר ש"דובאי וורלד מתכוונת לבקש מספקי המימון לדובאי וורלד ולנאחיל להמתין ולדחות את פדיון כספם עד 30 במאי 2010 לכל המוקדם".

נאחיל היא חברת הבנייה שפיתחה את האיים המלאכותיים דמויי כפות התמרים מול חופי דובאי, שבבעלות דובאי וורלד, שעליהם נבנו מגדלי מגורים יוקרתיים. לנאחיל יש אג"ח אסלאמיות (שאינן נושאות ריבית רגילה) לפדיון ב-14 בדצמבר בסך 3.5 מיליארד דולר, ועוד חובות לפירעון ב-13 במאי 2010 בסך כמיליארד דולר. לחברה בת שנייה של דובאי וורלד, לימיטלס, יש אג"ח בסך 1.2 מיליארד דולר לפדיון ב-31 במארס 2010.

Nakheel, העומדת מאחורי פיתוח איי הדקל של דובאי, המושכת משקיעים כמו הכדרוגלן דיוויד בקהם, נאלצה לפטר אלפי עובדים ולנטוש פרוייקטים באמצע העבודה, לאחר ששווי הנדל"ן באיזור נפל ב-50% ושוק האשראי התייבש.