דובאי מדהימה: לא תעמוד בפירעון חלק מהאג"ח; היקף החובות הכולל 80 מיליארד ד'

סוכנויות הדירוג מיהרו להוריד את האג"ח ל"זבל" אנליסטים צופים שהאמירות השכנה, אבו דאבי, תסייע לדובאי להימנע משמיטת חובות כוללת

דובאי הדהימה אתמול (ד') בהודעה ששתיים מחברות הדגל שלה מתכננות לדחות את פירעון החובות שלהן, בהיקף מיליארדי דולרים, במסגרת ארגון מחדש של דובאי וורלד, התשלובת שמובילה את צמיחתה המהירה של האמירות על חוף המפרץ הפרסי.

המהלך המפתיע של ממשלת דובאי גרם לחברות הדירוג S&P ומודי'ס להנמיך מאוד את דירוג החובות של כמה גופים ממשלתיים במדינה זו. מודי'ס הפחיתה את דירוג חלק מהאג"ח של דובאי ל"זבל" ו-S&P מסרה שהארגון מחדש של דובאי וורלד יכול להיחשב לחדלות פירעון.

הודעת הממשלה, שמסרה שחברת דלויט-טוש נבחרה לייעץ בארגון מחדש, שיגרה את מחירי הביטוח של האג"ח של דובאי לעלייה חדה, ואת מחירי האג"ח עצמן לירידה חדה. לחברת דובאי וורלד, ששייכת למדינה, יש התחייבויות בהיקף 59 מיליארד דולר, לפי הודעת נאחיל, החברה-הבת שלה. סך החובות של דובאי הוא 80 מיליארד דולר.

תוותר על המודל השאפתני

אנליסטים צופים סיוע פיננסי מצידה של אבו דאבי העשירה, השכנה באיחוד האמירויות הערביות, כדי למנוע חדלות פירעון של דובאי. אך דובאי תצטרך כנראה לוותר על המודל הכלכלי השאפתני שלה, שהתמקד בהשקעות עתק בנדל"ן והסתמך על זרימת הון זר.

"זהו הלם כי החדשות שפורסמו בחודשים האחרונים נתנו למשקיעים תקווה שדובאי תצליח כנראה לעמוד בהתחייבויות שלה, ורוב האנליסטים העריכו שנאחיל תוכל לעמוד בפירעון חובותיה", אמר שאקיל סרוואר, מנהל בבנק ההשקעות SICO.

בהודעת ממשלת דובאי נאמר ש"דובאי וורלד מתכוונת לבקש מספקי המימון לדובאי וורלד ולנאחיל להמתין ולדחות את פדיון כספם עד 30 במאי 2010 לכל המוקדם".

נאחיל היא חברת הבנייה שהקימה את האיים המלאכותיים דמויי כפות התמרים מול חופי דובאי, שבבעלות דובאי וורלד, שעליהם נבנו מגדלי מגורים יוקרתיים. לנאחיל יש אג"ח אסלאמיות (שאינן נושאות ריבית רגילה) לפדיון ב-14 בדצמבר בסך 3.5 מיליארד דולר, ועוד חובות לפירעון ב-13 במאי 2010 בסך כמיליארד דולר. לחברה בת שנייה של דובאי וורלד, לימיטלס, יש אג"ח בסך 1.2 מיליארד דולר לפדיון ב-31 במארס 2010.

עיתוי ההודעה נועד כנראה למזער ככל האפשר את ההשפעה על השווקים המקומיים. ההודעה פורסמה אחרי יום המסחר בבורסת דובאי וערב עיד אל אדחה, חג הקורבן המוסלמי, שבו ייסגרו עסקים ומשרדי ממשלה רבים במדינות המפרץ עד 6 בדצמבר.

עלות חוזי ה-CDS לביטוח האג"ח של דובאי מחדלות פירעון למשך חמש שנים זינקה אתמול ב-100 נקודות בסיס ל-420.6 נקודות. מחיר האג"ח האסלאמית של נאחיל צנח ביותר מ-20 נקודות ל-87.

גם השכנות נפגעות

"השוק צפה פירעון במועד של האג"ח הללו (סוקוק) בסך 3.5 מיליארד דולר, ומרווחי התשואה עליהן ירדו בתקופה האחרונה. ההודעה הזו תהרוס הרבה אמון", אמר אקהארט וורץ, מנהל במכון המחקר גאלף ריסרץ' סנטר.

כלכלת דובאי נפגעה קשות ממחנק האשראי העולמי בשנה האחרונה, שקטע שש שנות פריחה בכלכלת אמירויות המפרץ ושיגר את מגזר הנדל"ן הפורח לשעבר למיתון חריף. הודעת דובאי אתמול ערערה גם את אמון המשקיעים באג"ח ממשלתיות באמירויות השכנות.

עלות חוזי הביטוח של האג"ח הריבוניות של אבו דאבי, ערב הסעודית וקטאר עלתה גם היא, אם כי בשיעורים פחות חדים.