הנהגים יכולים לנשום לרווחה: ביהמ"ש קבע כי כביש 431 בין ראשל"צ למודיעין לא ייסגר

(עדכון) - שופט ביהמ"ש לעניינים מנהלים בירושלים, דוד חשין, דחה על הסף את העתירה נגד פתיחת כביש 431 וחייב את חברת טראפיק-טק, שטענה לליקויי בטיחות בכביש, בהוצאות משפט בסך 35 אלף שקל

שופט בית המשפט לעניינים מנהלים בירושלים, דוד חשין, דחה על הסף את העתירה נגד פתיחת כביש 431 וחייב את חברת טראפיק-טק שטענה לליקויי בטיחות בכביש בהוצאות לחומרה בסך של 35 אלף שקל.

בהחלטה שנתן היום (ו') קבע השופט חשין כי העתירה ראוי היה לה שלא תוגש כלל.
פסיקת השופט מאשררת למעשה את ההרשאה שניתנה שלשום לחברת דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל לפתוח את כביש 431 פתוח לתנועה לכל אורכו - מאיילון דרום וראשון-לציון ועד לכביש ירושלים-תל-אביב ומודיעין.

עם קבלת ההרשאה מהמדינה לפתיחת הכביש, מקבלת דניה סיבוס מהמדינה השלמה של מענק ההקמה בסך של כ-285 מיליון שקל. במשך 22.5 השנים הבאות, תשלם המדינה לדניה סיבוס, מידי שנה, סכום של כ-140 מיליון שקל.

יום בלבד לאחר הפתיחה המתוקשרת של כביש 431 לתנועה, הוגשה אתמול לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה מנהלית בבקשה לסגירת הכביש. העתירה המנהלית הוגשה על-ידי חברת טראפיק-טק טכנולוגיות והנדסת תנועה כנגד משרד התחבורה, מע"צ, דניה סיבוס, חברת נתיבי היובל ומשטרת ישראל.

לטענת טראפיק-טק החברה, היא בעלת שם בתחום הבטיחות בכבישים ומבצעת כיום עבודות בעבור החברות המובילות בארץ. בעתירה נטען כי החברה התקשרה עם חברת דניה סיבוס ומונתה לכהן כקבלן הבטיחות ואחראית על נושא הבטיחות בכביש בהיקף עבודות של למעלה מ-40 מיליון שקל.

לטענת העותרת בשלב מסויום של ביצוע העבודות, ועל מנת לצמצם את הפסדיה, דניה סיבוס החליטה שלא לשלם לה את התמורה המגיעה לה ולהתקשר עם קבלני משנה שאינם מורשים להתקנת מעקות בטיחות .

בעתירה נטען כי החברה השלימה את מרבית העבודות אך קיבלה עד כה סך של 22 מיליון שקל בלבד.

העותרת טוענת כי דניה סיבוס נמצאת במצוקה תזרימית קשה אשר בעטייה עוכבו לא אחת ועד עצם היום הזה כספים המגיעים לה, "במקרים רבים נאלצה המבקשת לירוק דם ולהתחנן על כל תשלום עד ששולם".

עוד טענה החברה בעתירה כי "הרקע להתנהגותה של דניה סיבוס נעוץ בתנאים הכלכליים בהם היא פועלת, ובעוד היא מקבלת מענק בסכום עתק של 200 מיליון שקל שמיועד לגורמים הממנים (הבנקים). לעומת זאת הסכום אותו היא חייבת למבקשת אמור לצאת מתזרים המזומנים השוטף ובכך היא מתקשה לעמוד". לטענת החברה התנהלו מגעים לפתרון המחלוקת מול דניה סיבוס, אך דניה סיבוס לא יידעה אותה לגבי מועד פתיחת הכביש, דבר שנודע לה רק בדיעבד.

בעתירה טענה העותרת לליקויי בטיחות בכביש 431, כאשר "קיימים בכביש 431 חלקים משמעותיים שמעקות הבטיחות בהם כלל לא נבדקו כראוי ולא אושרו כדין ע"י המבקשת שהיא היחידה המוסמכת לאשר את תקינותם של חלקי המעקות והרכבתם" לטענתה דניה סיבוס התעלמה במכוון מחובתה לקבל אישורים מהמבקשת במטרה להמנע מלהסדיר את חובה הכספי תוך שהיא יוצרת סיכון של ממש לנוסעים בכביש".

מהחברה הלאומית לדרכים (מע"צ) נמסר בתגובה כי החברה אינה צד לסכסוכים מסחריים הקיימים בין דניה סיבוס ונתיבי היובל לבין ספקים שפעלו ופועלים מטעמם. "החברה הנפיקה הרשאה זמנית לפתיחת כביש 431. לפי תנאי ההסכם בין המדינה לזכיין רשאי הזכיין שלא להשלים עבודות בשיעור שאינו עולה על 5% מסך היקף העבודות וזאת בלבד שהושלמו כל מרכיבי הבטיחות בפרויקט". במע"צ אומרים עוד כי החברה עוקבת אחרי כל מרכיבי הבטיחות בפרויקט וכרגע לא ידוע לה על בעיה.