תפנית בנדל"ן? האוצר חושף: מחירי הדירות צנחו ב-5.7% בנובמבר; בת"א ירדו המחירים ב-1.7%

האוצר: "באזור המרכז כולו נבלמה עליית המחירים המהירה" ■ הירידות החדות ביותר במחירי הדירות נרשמו בבאר-שבע וברחובות - 7% בממוצע ■ בירושלים ירדו המחירים ב-5% ■ ירידות המחירים בנובמבר - לראשונה מאז מארס ולאחר זינוק של 36% מתחילת 2008

האם מאמציו של שר השיכון, אריאל אטיאס, להוזיל את מחירי הדירות מתחילים לשאת פרי? משרד האוצר חושף היום (ב') נתונים לפיהם המחיר החציוני של הדירות החדשות ירד ב-5.7% בחודש נובמבר - הירידה הראשונה מאז חודש מארס. האוצר מציין כי הירידה במחירים "תואמת את הירידה בביקושים בחודשים האחרונים".

נתוני האוצר מראים כי מתחילת השנה חלה אומנם עלייה ברכישת הדירות החדשות בישראל, אך ירידה ברכישת דירות יד שנייה. רכישות הדירות החדשות זינקו ב-17% מתחילת השנה בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2008, אולם רכישות הדירות יד שנייה ירדו ב-1%, כך שבסך הכל נרשמה עלייה של 3% ברכישות הדירות השנה. רק בשתי ערים במדינה נרשמה עלייה ברכישות הדירות יד שנייה: באר שבע וחיפה. בחיפה נרשם גם זינור של 39% ברכישות הדירות החדשות, בעיקר למגורים, כאשר בבאר שבע נרשמה עלייה של 18% ברכישות הדירות החדשות, בעיקר לצרכי השקעה.

"ניתוח הרכב הרוכשים של דירות למגורים בשנת 2009 מלמד כי הורדת הריבית תמרצה בעיקר את הזוגות הצעירים לרכוש דירות, ובפרט דירות חדשות", נכתב בסקירת האוצר. "משקל רוכשי דירה לראשונה מסך רוכשי דירות חדשות הגיע לשיעור של 67%, לעומת שיעור של 55% בלבד בשנתיים הקודמות".

מכירת דירות 2009

הריבית הנמוכה במשק שהוזילה את עלות המשכנתאות ויצרה מצב של היעדר אלטרנטיבות השקעה אכן דחפה את הישראלים לענף הנדל"ן, ונתוני האוצר חושפים את הזינוק החד במחירי הדירות: בשנה האחרונה עלו מחירי הדירות החדשות ב-14% בממוצע ומתחילת 2008 הם זינקו ב-36%.

ואולם, כאמור, בחודש נובמבר המחירים ירדו, ואף בשיעור חד יחסית. מהנתונים עולה, כי בבאר שבע נרשמו הירידות החדות ביותר במחירי הדירות - ירידה של 7% בממוצע. ירידה דומה נרשמה גם ברחובות ובירושלים נרשמה ירידה של 5%.

ומה לגבי ת"א? ובכן, האוצר מציין כי בניכוי "אחד הפרויקטים היוקרתיים" נרשמה ירידת מחירים של 1.7%. האוצר מציין עוד, כי "באזור המרכז כולו נבלמה עליית המחירים המהירה" וכי המחירים שמרו על יציבות בנובמבר. מעט צפונה מת"א, באזור נתניה, המחירים דווקא לא ירדו אלא עלו. זהו האזור היחידי בו נרשמה עלית מחירים בנובמבר, אולם האוצר מציין כי "בחודשיים האחרונים מסתמנת האטה בקצב עליית המחירים".

מחירי הדירות

מחירי הדירות בת"א זינקו ב-39% מאז 2008 ובהתאם עלה גם מספר חודשי העבודה הדרושים לרכישת דירה בלא פחות מ-30 חודשים - הגידול החד ביותר מבין כל האזורים.

גרף דירות 2009