החזון של אטיאס מתממש? האוצר: רכישות הדירות צנחו ב-8.5% בינואר

משרד האוצר חושף נתונים מפתיעים על שוק הנדל"ן בינואר - ירידה של 0.4% במחירים וצניחה ברכישות הדירות ■ המשקיעים יוצאים משוק הנדל"ן: רכישות הדירות להשקעה נפלו ב-8.1% ל-2,475 דירות

המחיר החציוני של דירה חדשה בישראל ירד ב-0.6% בחודש ינואר, בהשוואה לדצמבר. כך עולה מנתונים שפרסם היום (ד') משרד האוצר. תחת סקירת "אורות אדומים" החודשית שהוא מפרסם על מצב המשק. בסקירה החודש צירף האוצר הרחבה מיוחדת על ענף הנדל"ן, בה הוא מדגיש כי הענף מתקרר.

"האינדיקאטורים בשוק הנדל"ן מצביעים על האטה בפעילות", נכתב בסקירה. "חלה ירידה בפעילות ענף הנדל"ן למגורים וברכישת דירות להשקעה".

לפי נתוני האוצר, המחיר החציוני של דירה חדשה בישראל הסתכם במיליון שקל בחודש ינואר, כאמור ירידה של 0.6% לעומת דצמבר. עדיין, בהשוואה לינואר אשתקד, המחיר גבוה ב-30.9%. סך רכישות הדירות בישראל (חדשות ויד שנייה) צנח ב-8.5% בינואר (בהשוואה לדצמבר) והסתכם ב-8,018 דירות. גם המחיר הממוצע של הדירות באופן כללי בשוק ירד ב-0.4% למיליון שקל.

נתוני האוצר מראים גם שהעלאות ריבית בנק ישראל, יחד עם הגאות בבורסה, גורמות למשקיעים להדיר רגליהם משוק הנדל"ן. בתקופת המשבר הייתה ההשקעה בנדל"ן לחוף מבטחים על רקע המפולת בשווקים והריבית האפסית, מה שתרם רבות לעליית המחירים. ואולם, לפי הנתונים העדכניים של האוצר, רכישות הדירות להשקעה בחודש ינואר נפלו ב-8.1% ל-2,475 דירות, קרי 31% מהשוק.

"מנגד", מוסר האוצר, "בפעילות קבוצות הרכישה מסתמן גידול משמעותי במספר אזורים, החל מחודש ספטמבר 2009. אזור השרון בולט במיוחד בפעילות של קבוצות רכישה". יש להדגיש כי רכישת דירות באמצעות קבוצות רכישה אינה נכללת ברכישת דירות חדשות (עסקאות אלו מסווגות כעסקאות בקרקע).

נתוני האוצר ישמחו בוודאי את שר השיכון אריאל אטיאס, אשר התחייב להציף את שוק הנדל"ן בקרקעות כדי להביא להוזלת מחירי הדירות. אטיאס הבטיח שבתחילת 2010 תיבלם עליית המחירים, וכי לקראת סוף השנה תחול ירידה "בשיעור לא מבוטל" במחירי הדירות.