ייצוגית ב-1.3 מיליארד שקל: "עמיתי פריזמה הפסידו 17%"

"מכירת פריזמה לפסגות בסוף 2008 שינתה את תמהיל תיק ההשקעות שלה באופן קיצוני ואגרסיבי כדי לאפשר את המיזוג, ובכך גרמה לחוסכים להפסיד חלק ניכר מחסכונותיהם"

בקשה לתביעה ייצוגית בסך 1.3 מיליארד שקל הוגשה היום (א') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד פנומנל החזקות ופנומנל החזקות החדשה, לשעבר פריזמה קופות גמל ופריזמה קופות גמל החדשה ונגד דירקטורים בחברות.

בתביעה נטען כי מכירת פריזמה לבית ההשקעות פסגות בסוף שנת 2008 שינתה את תמהיל תיק ההשקעות שלה באופן קיצוני ואגרסיבי כדי לאפשר את המיזוג בין החברות, וגרמה בכך לחוסכים להפסיד חלק ניכר מחסכונותיהם.

לטענת התובעים, המיוצגים על-ידי עורכי הדין עמית מנור, יוקי שמש, שלומי מושקוביץ ויניב סטיס, באותה התקופה סבלו עמיתי קופות הגמל של פריזמה מתשואות שליליות חריגות ביותר, ואיבדו בממוצע, כך נטען, כ-17% מחסכונותיהם.

"חוסך פנסיוני תמים... עלול לסבור בטעות כי אובדן חסכונותיו נגרם בשל ירידות ערך בשוק", נכתב בתביעה, בה נטען כי הפעילות נעשתה בחוסר תום-לב, נגועה בניגוד עניינים קיצוני, רשלנית, בלתי סבירה ונטולת כלי רסן - והכול במטרה לאפשר את מכירת הפעילות לבית השקעות אחר.

בתביעה נטען כי במהלך 3 חודשים בלבד נפטרה פריזמה מאג"ח קונצרניות בסך למעלה מ-4 מיליארד שקל והציפה את השוק המקומי בכמויות-עתק בלתי נתפסות של אג"ח קונצרניות: "בתקופה זו עלה סך מכירות אג"ח הקונצרניות של פריזמה במאות מיליוני שקלים על סך מכירות אג"ח קונצרניות שבוצעו על-ידי כל הגופים המנהלים קופות גמל בישראל גם יחד".

פדיונות חסרי תקדים

לטענת התובעים, בסוף חודש ספטמבר 2008 ניהלו החברות המנהלות של פריזמה נכסים של עמיתי קופות הגמל של פריזמה, בהיקף של כ-24 מיליארד שקל שהוחזקו ב-56 קופות.

עוד נטען כי ב-9 החודשים שקדמו לעסקת המיזוג עם פסגות בוצעו פדיונות חסרי תקדים על-ידי עמיתי קופות הגמל של פריזמה, בסך כולל של כ-2.26 מיליארד שקל, שהיוו כ-9% מסך הנכסים הממוצע שנוהלו עבור עמיתי קופות הגמל, כאשר מעל מיליארד שקל מתוכם נפדו במהלך הרבעון השלישי של שנת 2008.

במארס 2008, על רקע פרשת התשואות השליליות שהציגו קופות הגמל חרמון וקרן ההשתלמות תבור של פריזמה, התפטרו מנכ"ל קופות הגמל, עזרא עטר, ומנהל ההשקעות, בן גביזון.

יממה לאחר התפטרותו של גביזון כינסה פריזמה מסיבת עיתונאים, בה הוצגו ממצאי הבדיקה שנערכה, לפיהם היה כשל בבקרה על פעילותו של גביזון. אז נטען כי הדרג הניהולי לא היה מודע לרמת החשיפה הגבוהה למניות, אלא שהוועדה לא העלתה ממצאים כי הדרג הניהולי כשל, מאחר שלא ידע על החשיפה. פריזמה החליטה לפצות את העמיתים בקופות שנפגעו בסכום של 106 מיליון שקל.