איך יוצרים אפליקציה סלולרית - וכיצד מרוויחים מזה כסף?

גלעד בכר, מנכ"ל חברת Mobilano, במדור חודשי המסקר את שוק הפרסום בסלולר בארץ ובעולם ■ והפעם: מה צריך להיות באפליקציה מוצלחת, ואיך שומרים על הגחלת?

שוק האפליקציות בסמארטפונים גדל מיום ליום. למעשה, זהו שוק רווי ותחרותי למדי. לאייפון בלבד יש כיום יותר מ-400 אלף אפליקציות, יש גם מאות אלפי אפליקציות לאנדרואיד. כמעט כל חברה גדולה בישראל יצרה אפליקציה, או נמצאת בתהליך של הפקתה.

בדומה לאתר אינטרנט של חברה, אפליקציה סלולרית יכולה לעזור ברמת התדמית, המכירות והשירות ללקוחות. היתרון המשמעותי באפליקציה סלולרית על פני אתר אינטרנט הוא שברגע שהלקוח הוריד את האפליקציה למכשיר, החברה מלווה את הלקוח ונמצאת עימו בכיס כל הזמן.

האפליקציה מותאמת למידותיו של המכשיר וליכולותיו - ניווט, חיוג מיידי, משלוח הודעות, ניעור המכשיר, חיישני תנועה ועוד. העובדה שהאפליקציה מותקנת על המכשיר מאפשרת לשלוח התראות למכשיר בכל עת ולמעשה נמצאת על "שולחן העבודה" של הגולש כל הזמן, בכל מקום ובכל זמן.

היתרון התדמיתי שביצירת אפליקציה איכותית, אינו מוטל בספק. בזירת הבנקים המקומית, לאומי דיגיטל נחשבו מתקדמים יותר משאר הבנקים - והעניקו לבנק לאומי יתרון תחרותי. לכן לאחרונה, פועלים משיב מלחמה עם קמפיין ומהלך גדול, "פועלים קונקט", שמאפשר גישה לחשבון מהאייפון והאייפד.

בישראל 2011, כולם רוצים להיראות חדשניים. כולם רוצים להתמקם במקום הראשון בטבלת ההורדות בחנות האפליקציות - וכולם רוצים להיות שם. יצירת אפליקציה הפכה גימיק, כאשר התוכן והמהות פחות רלוונטים.

אלא שזו, כמובן, טעות גדולה ונפוצה; יצירת אפליקציה כי כולם מדברים על הסלולר, מבלי להבין מה עושים איתה ואיך עושים את זה נכון. קחו לדוגמה את האפליקציה של רשת חנויות הנוחות Yellow, שעלתה בקמפיין ענק ביותר ממיליון שקל שכלל פרסום בטלוויזיה. בפועל, נכון להיום, לא ניתן לראות את האפליקציה אפילו ברשימת ה-100 אפליקציות החינמיות המורדות ביותר בישראל, מה שמרמז שיש לה עשרות הורדות בודדות ביום. בשוק עם יותר מ-750 אלף מכשירי אייפון בישראל, בהחלט ניתן לומר שמדובר בפספוס.

אייפון הייטק / צלם: רויטרס
 אייפון הייטק / צלם: רויטרס

איך מייצרים אפליקציה ראויה?

אז איך מייצרים אפליקציה ראויה? קודם כל, צריך לסמן מטרה. אם לא יודעים מה רוצים, חבל להתחיל תהליך. כמו כן, חשוב להבין מה יש לכם להציע ומה קהל היעד שלכם היה רוצה לקבל.

אתם חייבים לוודא אם קהל היעד מקומי או בינלאומי. צריך גם לבדוק איזה אלטרנטיבות קיימות כיום באפליקציות דומות, ולמצוא דרכים להתעלות על המתחרים. מה שחייב להוביל אתכם כל זמן הוא הרצון להעניק ערך מוסף לגולש. אם לא תשקיעו בכך חשיבה מעמיקה, האפליקציה לא תצליח.

בשלב השני, עליכם "לתרגם" את התובנות שלכם ולבצע אפיון מסכים מלא. גם כאן, פספוס של כפתור "חזרה" יכול לתקוע את המשתמש במסך מסויים, ויכול להבדיל בין הצלחה לכישלון. חווית המשתמש מאוד משמעותית בסלולר ולכן שלב האיפיון לרוב נמשך כמה שבועות.

לאחר שהשלמתם אפיון, צריך להעביר את האפליקציה לכמה בתי תוכנה לקבלת הצעת מחיר, הכוללת לו"ז מפורט לעלייה לאוויר. כמו כן, באותו השלב צריך להעביר את אפיון המסכים לסטודיו על מנת שייצרו למסכים השונים קריאייטיב מתאים.

רוב הלקוחות עוצרים בשלב הזה. ברגע שהאפליקציה מוכנה, הם פשוט מעלים אותה לאוויר. מדובר בטעות קלאסית של חוסר הבנה להזדמנות האדירה שיש בהעלאת אפליקציה חדשה לחנות. למה? כי בתהליך שיווקי נכון, השקת האפליקציה היא השלב הקריטי ביותר, מאחר שאפל נותנת עדיפות לאפליקציות חדשות. העדיפות מתקבלת ביום-יומיים הראשונים לעלייה לאוויר והיא מתבטאת במיקום בחנות מול אפליקציות ותיקות.

אחד הדברים שצריך להביא בחשבון הוא תקציב כולל לפרויקט. התקציב צריך להיות מחולק כך: 25% לפיתוח ו-75% לשיווק. השיווק יקבע אם האפליקציה תצליח, או שתהיה
עוד אחת מ-400 אלף באפ-סטור.

בתוכנית השיווקית יש להתייחס ליצירת שיח ברשתות חברתיות, כתבות בבלוגים, שיחות בפורומים, קניית מדיה סלולרית, אופטימיזציה, תזמון עדכוני גירסה ועוד. על-פי מחקרים בחו"ל, יותר מ-90% מהורדות האפליקציות בעולם נעשות מתוך המכשיר הסלולרי. לכן, את רוב מאמצי השיווק מומלץ להשקיע ברכש מדיה סלולרית, כי רק שם, בתוך שתי הקלקות, ניתן להוריד את האפליקציה למכשיר.

איך מרוויחים מהצלחה של אפליקציה?

מלבד האפקט התדמיתי, אפליקציות עשויות גם להזרים לכם כסף. אלא שראשית, אתם חייבים להחליט איזה מודל הכנסה מתאים לכם:

1. רכישת האפליקציה - כאשר מעלים אפליקציה לאפ-סטור, ניתן להחליט האם רוצים לאפשר הורדה בחינם או בתשלום. אם החלטתם לגבות כסף, הביאו בחשבון שאפל יגזרו קופון של 30% על כל מחיר שתנקבו. בנוסף, כידוע, ישראלים ממש לא אוהבים לשלם ולכן אם תכננתם לייצר אפליקציה מקומית בכסף, עדיף לחשוב שוב. בארה"ב ובשווקים אחרים דוקא נהוג לשלם על תוכן. באנדרואיד, האפשרות לרכישת אפליקציות כמעט לא בשימוש כיום.

2. רכישה בתוך אפליקציה - הרכישה יכולה להיות של פריט וירטואלי שיתאפשר רק אם יקנו אותו, כמו למשל באפליקציית משחק מבוכים - רכישת שלבים נוספים. כמו כן, הרכישה יכולה להיות של שירותים או מוצרים אמיתיים. גם כאן אפל גוזרת קופון של 30%, אך יש כמה דרכים לעקוף את זה, אם מפעילים קנייה ישירה באמצעות אתר האינטרנט.

3. פרסום בתוך האפליקציה - בתוך כל אפליקציה חינמית, נהוג לשים כלי פרסום שונים. רוב הרשתות כיום משלמות על-פי הקלקות בלבד, ולכן אם יש קמפיינים פחות טובים, או שהגולשים באפליקציה לא מגיבים לפרסום, התשלום עבורכם, כבעלי האפליקציה, יהיה נמוך. רוב רשתות הפרסום מייצרות על כל אלף חשיפות של באנר ממוצע, בין חצי שקל לשקל.

כאשר בוחרים רשת פרסום, יש כמה אלמנטים שכדאי לשקול מעבר למחיר: תמיכה 24 שעות ביממה, הטמעה פשוטה של הפרסום, סוגים שונים של כלי פרסום, כלי מדידה חכמים שמראים אונליין מה קורה באפליקציה, ואחוז המילוי. למה הכוונה? ישנן רשתות שמבטיחות מחירים כפולים ומכופלים על-פי חשיפות, אך יש להן בממוצע קמפיין של יומיים בחודש, ובכל שאר הזמן אין פרסום. לעומת זאת, יש רשתות פרימיום, שמוכרות את הפרסום באפליקציות על-פי מודל שנתפר במיוחד למול המפתח, אך רשתות אלו לא מוכנות לקבל כל אפליקציה.

אפליקציה מוצלחת היא אפליקציה שיש לה עשרות או מאות אלפי הורדות, עם עשרות אלפי משתמשים שחוזרים מדי יום. המודל הטוב ביותר לאפליקציות, לדעתי, הוא שילוב של פרסום בתוך אפליקציה ורכישה בתוך האפליקציה (מודלים 2+3).

אשמח לקבל תגובות לתיבת האימייל.
Gilad@mobilano.co.il

Mobilano הינה רשת פרסום פרימיום באפליקציות סלולריות, אשר מתמחה בפרסום וקידום אפליקציות. החברה עוסקת בפרסום נכון ושיווק מיטבי באייפון ובאנדרואיד, באמצעות עשרות אפליקציות ישראליות ובינלאומיות.