ר"מ סלובקיה: "יוון תכריז על פשיטת רגל - אין דרך אחרת"

איווט רדיקובה מתנגדת לרעיון הקרן, כפי שממומש כיום: "בלתי אפשרי לצמצם חוב של מדינה אחת עם חוב של מדינה אחרת" ■ צפו ברשימה: החברות בגוש האירו שעדיין לא אישרו הרחבת הקרן

אחרי ההצבעה אתמול בבית התחתון של הפרלמנט הגרמני, במסגרתה אושרה הרחבת קרן החילוץ האירופאית (EFSF) בהיקף של 440 מיליארד אירו - העיניים נושאות לעבר המשוכה הבאה בגוש: סלובקיה. זאת, כאשר כל אחת מ-17 החברות בגוש האירו נדרשת לאשר בנפרד את הרחבת הקרן, כדי שזו תתבצע בפועל. (לסיפור המלא)

על פי הערכתה של ראש ממשלת סלובקיה, איווט רדיקובה (Iveta Radicova), ההצבעה בסלובקיה תתקיים לכל המאוחר באמצע חודש אוקטובר. "המושב בפרלמנט הרפובליקני מתכנס לראשונה ב-11 לאוקטובר", הסבירה היום (ו') בריאיון ל-CNBC. רדיקובה מקווה, כך נראה, שהפרלמנט יגיע לדון בהחלטה לפני כינוס שרי האוצר של גוש האירו, ב-17-18 לאוקטובר.

למרות אישור הרחבת קרן החילוץ על ידי גרמניה ואסטוניה אמש, רדיקובה לא אופטימית. לדעתה, הצעדים להרחבת הקרן אינם מספקים - ויוון תזדקק לפתרונות נוספים, יחד עם קבלת הסיוע הכספי בהיקף 8 מיליארד אירו במסגרת תוכנית החילוץ שלה, אם ברצונם של הפוליטיקאים באירופה שלא תכריז על חדלות פירעון.

"יוון תכריז על פשיטת רגל - אין דרך אחרת"

"מנקודת המבט שלי, אין דרך אחרת עבור יוון (מאשר הכרזה על חדלות פירעון)", הסבירה רדיקובה, שפוסלת מנגד את האפשרות שיוון תעזוב את גוש האירו: "אני לא חושבת שזה נחוץ. הם יוכלו להכריז על חדלות פירעון ולהישאר במרחב. זה לא שיוון תצא מגוש האירו אוטומאטית, אני לא חושבת כך".

מפלגת "החופש והסולדריות" בסלובקיה (SaS), בראשותו של ריצ'ארד סוליק (Richard Sulik), הינה חברה צעירה בממשלת סלובקיה ומהווה אופיזיציה למפלגה של רדיקובה - ומתנגדת להרחבתה של קרן החילוץ. רדיקובה, מצידה, מנסה להגיע להסכם פשרה עם נציגי המפלגה, שמשמעותו כי הקרן תורחב, אולם חלקה של סלובקיה בקרן לא יגדל ולא באירו אחד.

"הגדלת הקרן משמעותה מבחינתנו עוד חוב, וזה בלתי אפשרי", הסבירה רדיקובה ל-CNBC. "מדינות שגם ככה נמצאות בחובות יצטרכו ללוות עוד כסף כדי לקיים את חובותיהן לקרן - זו בעיה שרק מגדילה את עצמה. הקרן חיונית אך לדעתי, בלתי אפשרי לצמצם את חובותיה של מדינה אחת עם חובותיה של מדינה אחרת".

לדבריה של רדיקובה, חוסר המוכנות של בכירי האיחוד האירופי למשבר, דורשת טיפול עמוק יותר: "האיחוד צריך לגבש עקרונות חדשים לטיפול במשבר, ולבנות מכניזם עבור המדינות שמחזיקות בחובות כבדים, כולל סנקציות אוטומאטיות לאלה שמפירות את הכללים. דרושות החלטות נוספות".

"יש לנו צמיחה כלכלית בגוש האירו, אבל היא נעשה כל הזמן איטית, איטית, איטית", הזהירה רדיקובה, שהוסיפה כי היא "מאד מודאגת" מהאפשרות של כניסה למיתון בגוש האירו, בעקבות המשבר.