הערכות: עמיר פרץ יתמודד על ראשות ההסתדרות

יו"ר הוועד של אל על: "פרץ יכול להיות יו"ר מצוין, ההסתדרות עשתה הרבה טעויות" ■ הדוברת של פרץ: "הוא לא מתעסק עם זה כרגע" ■ אם פרץ יתמודד, הוא צפוי לפתוח בקמפיין אגרסיבי נגד עיני, בטענה כי הוא "מגן הטייקונים"

ח"כ עמיר פרץ, שכיהן בעבר כיו"ר ההסתדרות עשר שנים רצופות, עשוי להודיע תוך שבועיים כי בכוונתו להתמודד בבחירות לראשות הארגון מול היו"ר עופר עיני. כך מעריכים היום (ה') גורמים בסביבתו.

הבחירות יתקיימו במאי הקרוב, ואם פרץ אכן יתמודד, יהיה עליו להקים סיעה חדשה. זאת לאחר שנכשל בניסיונו להביא לכך שמפלגת העבודה תציב מועמד משלה במקום לתמוך אוטומטית בעיני. דוברת מטעם פרץ מסרה כי ישנן פניות אליו בעניין מצד ארגונים וגורמים שונים, אולם "אנחנו לא מתעסקים בשמועות".

רוצה לחזק את כוחו

ל"גלובס" נודע כי פרץ קיים באחרונה שיחות עם ראשי ועדים, שטוענים כי הוא אינו דוחה את האפשרות כי יתמודד. לדברי גורם בסביבתו, מעמדו של פרץ נחלש מאוד לנוכח כוחו של עיני בהסתדרות, ובעבודה בפרט, ואם עיני יגייס מתפקדים נוספים למפלגה, לא מן הנמנע שפרץ יידחק מחוץ לכנסת הבאה.

לכן, טוען אותו גורם, פרץ עשוי להתמודד בבחירות להסתדרות גם מתוך ידיעה כי ייכשל במרוץ לראשות הארגון. ואולם, לפחות הוא יוכל לחזק את כוחו בארגון באמצעות רשימה עצמאית, שתביא בעקיפין לחיזוקו בעבודה.

לחילופין, אחת האפשרויות שנבחנות היא חבירה לסיעת עוז בהסתדרות, השותפה המרכזית כיום בקואליציה של עיני. האיש החזק בעוז הוא ח"כ חיים כץ (ליכוד), שסגר דיל עם עיני בבחירות האחרונות לארגון: כץ הבטיח שעוז תחדל להוות אופוזיציה כפי שהיוותה לפרץ, ואילו עיני דאג לשנות את התקנות של הארגון, כך שכץ יוכל לשמש במקביל גם כיו"ר ועד העובדים של התעשייה האווירית וגם כחבר כנסת.

פרץ, כפי הנראה, זוכה לתמיכה רבה מצד כמה ועדים שהביעו לאחרונה אכזבה מעיני. אחד מהם הוא יו"ר הוועד הארצי של אל על, יוסי לוי, שנלחם באחרונה מול ההסתדרות בערכאות משפטיות. "עם כל הכבוד לעיני, ההסתדרות עשתה לאחרונה הרבה טעויות", הוא טוען. "ראשי האגפים החליטו שהוועדים עובדים אצלם, במקום ההיפך". עוד הוסיף: "פרץ יכול להיות יו"ר הסתדרות מצוין".

הוועדים עם עיני

אבל מרבית ועדי העובדים תומכים בעיני. אחד מהם אמר: "נראה לי הזוי שפרץ יתמודד, איני מאמין שיש לו סיכוי".

גורמים המקורבים לעיני טוענים כי פרץ "אלוף" בנאומים, אולם עיני מביא קבלות של עשייה אמיתית. במבחן התוצאה, לטענות יש על מה להתבסס: פרץ הוביל שביתות רבות, אך הישגיו היו מעטים יחסית, למעט העלאת שכר המינימום - קמפיין שנשא פרי בפועל רק כשנבחר ליו"ר העבודה, ולא מעט בזכות עיני.

עיני, לעומת זאת, חתם על הסכם היסטורי של פנסיה חובה לכלל העובדים; הביא לתיקוני חקיקה שחיזקו את העבודה המאורגנת; והוביל להתאגדות של עשרות אלפי עובדים במקומות עבודה שלא הוקם בהם ועד.

אם פרץ יתמודד, הוא צפוי לפתוח בקמפיין אגרסיבי נגד עיני, בטענה כי הוא "מגן הטייקונים". כך, בוועידה האחרונה של העבודה הוא כבר תקף את ההסכם שעליו חתם עיני במכתשים אגן, על רקע העברת השליטה בחברה לתאגיד סיני.

גורמים בסביבת עיני טוענים כי זוהי דוגמה מובהקת ל"דמגוגיה" מצד פרץ: ההסכם עליו חתם עיני מעניק פנסיה של 100% לעובדים שיפרשו, תוך התחייבות שלא להעתיק את המפעל לחו"ל ל-7 שנים. פרץ, הם אומרים, לא היה מגיע להסכם כזה, זולת נאומים במגפון ואפס תוצאות.

לפי הגורמים, פרץ נחוש "לעשות לעיני כאב ראש", גם מתוך ידיעה שלא יזכה בבחירות, וזאת כדי להתנקם בהתייצבותו לצד שלי יחימוביץ' במרוץ לראשות העבודה, ועל כך שהפנה לו את העורף לאחר שהמליך אותו לראשות ההסתדרות ב-2006.