תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

תתקדמו: מי צריך תואר שני במנהל עסקים ובאילו תחומים?

מתלבטים האם להמשיך ללימודי תואר שני, או מעדיפים להסתפק בתואר ראשון ולרכוש ניסיון בשוק העבודה? בחלק מהמקצועות תואר שני במנהל עסקים-MBA הוא מרכיב חשוב בדרישות התפקיד והכרחי למי שרוצים להתקדם לתפקידי ניהול בכירים

כלים ניהוליים, קשרים ופרספקטיבה רחבה/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
כלים ניהוליים, קשרים ופרספקטיבה רחבה/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף הפקולטה לניהול ע"ש קולר, אוניברסיטת ת"א

השאלה האם להמשיך ללימודי תואר שני או MBA מעסיקה רבים מבוגרי תואר ראשון, שחלקם מוכנים כבר לכבוש את שוק העבודה ולרכוש ניסיון מעשי בתחומם, אחרי שלוש שנות לימוד (ולפעמים יותר) אינטנסיביות. החלטה לא קלה בעולם התחרותי של ימינו, שקצב השינויים המתחוללים בו עלול לגרום לבוגרים הטריים לוותר על הרעיון, ולו מחשש שיפסידו את מה שקורה כאן ועכשיו, מה שמכונה היום FOMO, בזמן שהם מבלים שוב באולמות ההרצאות.

אבל מי שסיים תואר ראשון יודע, שהתואר לא בהכרח מבטיח שכר מתגמל או קידום במסלול המהיר לתפקידי ניהול נחשקים. למעט תחומים שאי אפשר לעסוק בהם ללא תואר שני (כמו פסיכולוגיה ורפואה), גם תארים ראשונים במקצועות יוקרתיים דוגמת משפטים או ראיית חשבון, אינם מבטיחים עבודה בתחום.

תואר שני מספק שפע של יתרונות. מלבד הרצון להעמיק את הידע ולהיחשף לנישות נוספות, הסיבה לכך שרבים ממשיכים ללימודי תואר שני במנהל עסקים-MBA, בעיקר בקרב מי שכבר נמצאים בשוק העבודה, נובעת מהשאיפה להשתלב במשרות ניהול בכירות וליהנות משכר גבוה ותנאים מצוינים. מצד המעסיקים, מועמדים בעלי תואר שני זוכים לעדיפות על פני בוגרי תואר ראשון, כיוון שהם נתפסים כבעלי יכולות אישיות ומקצועיות גבוהות וכמי שמסוגלים להפגין רמת השקעה גבוהה, להוביל תהליכים ולשמש מודל לאחרים.

ג'קה גלסמן, מנכ"לית סודהסטרים ארה"ב/צילום: באדיבות המצולמת
 ג'קה גלסמן, מנכ"לית סודהסטרים ארה"ב/צילום: באדיבות המצולמת

תרומה עצומה לקידום המקצועי ניהולי

ג'קה גלסמן, מנכ"לית סודהסטרים ארה"ב, שנמצאת עם משפחתה ברילוקיישן בארה"ב, פנתה ללימודי תואר שני לאחר שנים בשוק העבודה, כשכבר היה לה ניסיון מעשי וניהולי. "בחרתי לצאת ללימודים כיוון שהרגשתי צורך בקבלת כלים ניהוליים נוספים, קשרים ופרספקטיבה רחבה עד כמה שניתן, שיאפשרו לי להתקדם ולהתפתח". מספרת גלסמן, ששימשה בין השאר כסמנכ"לית לשירותים גלובליים בקומברס. לדבריה, התרומה של התואר השני לקריירה שלה עצומה ובאה לידי ביטוי באופן יום יומי בעבודתה כמנכ"לית.

"עצם העובדה שבמהלך הקריירה שלי עברתי בין תעשיות שונות והרגשתי מספיק נוח להתפתח וללמוד מצד אחד, ומצד שני להטמיע כלים וניסיון מהעבר - נובעת במידה רבה מהראייה והניסיון שרכשתי במהלך הלימודים", אומרת גלסמן. "בארצות הברית תואר שני הוא רף מינימלי בכל תפקיד ניהול בכיר. בארץ - אני לא יודעת אם זה בגדר הכרח, אך הלימודים בהחלט עוזרים ומקדמים, ומקנים ידע שנחוץ בדרגות הניהול הבכירות".

למידע על ההתמחויות ב-MBA באוניברסיטת ת"א >>

כרטיס כניסה למועדון המנהלים

כאמור, תואר שני במנהל עסקים משמש כרטיס כניסה למגרש של הגדולים. עם זאת, חלק גדול מהלומדים לתואר לא בהכרח מגיעים מתפקידי ניהול, אלא מסקאלה רחבה של מקצועות בהם הנדסה, משפטים, מדעים מדויקים ומדעי החברה והרוח; עבורם לימודי מנהל עסקים תורמים לכישורים המקצועיים, להתנהלות הארגונית ולהתפתחות האישית.

עומר כילף, מנכ"ל אינוויז טכנולוגיות/צילום: דיוויד גארב
 עומר כילף, מנכ"ל אינוויז טכנולוגיות/צילום: דיוויד גארב

עומר כילף, מנכ"ל Innoviz Technologies, הגיע לפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב עם תואר שני בהנדסת חשמל, כשהוא כבר שקוע עמוק בעבודתו בחברת הסטרטאפ אנוביט. "בחרתי בלימודי תואר שני במנהל עסקים כדי להשלים את סט הכלים שיסייע לי בתפקידי ניהול בכירים", מספר כליף. "השירות הצבאי ביחידה הטכנולוגית של חיל המודיעין הכשיר אותי להתמודד עם ניהול פרויקטים טכנולוגיים מורכבים במסגרות זמנים קצרות, ועדיין הרגשתי שאני מעוניין להרחיב אופקים בכל הקשור לידע והכשרה. זאת, על מנת להיות מסוגל לקחת על עצמי תפקידים ניהוליים רוחביים בחברות הייטק בינלאומיות".

מסלולי התמחות חדשניים ב-MBA

בעוד שלימודים לתואר ראשון כוללים קורסים כלליים, שתורמים בעיקר לידע הכללי, במסגרת לימודי MBA במנהל עסקים מתמקדים בנושאים הרלוונטיים להתמחות. כך, למשל, אם מתוך תשע תכניות בפקולטה לניהול בחרתם בהתמחות "אסטרטגיה ויזמות", בין הנושאים הנלמדים בקורסים מככבים אסטרטגיה עסקית, יזמות, תורת המשחקים, ניתוח ענפים, חדשנות ורגולציה. כל תכנית מציעה רמה אקדמית גבוהה המתבססת על מחקרים מובילים, הוראה איכותית המשלבת בין אנשי אקדמיה מהשורה הראשונה לדמויות מפתח בעולם העסקים, ודיאלוג רציף עם הקהילה העסקית בארץ ובעולם.

עו"ד מורן קירשנר גולדברג, מנהלת מכירות גלובליות וייצוא בחברת "נייר חדרה", עברה כמה גלגולים מקצועיים עד שהגיעה לפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב. "עיקר היתרון בלימודי תואר שני במנהל עסקים הוא בכלים הפרקטיים, בסדנאות מעשיות ובפרויקטים בשיתוף חברות מובילות במשק", היא אומרת. "מניסיון אישי, התואר השני מאפשר נקודת זינוק לקריירה לתפקידי ניהול ובהסבה מתחומים אחרים.

עו"ד מורן קירשנר גולדברג, מנהלת מכירות גלובליות וייצוא, נייר חדרה/צילום: עמי סיאנו
 עו"ד מורן קירשנר גולדברג, מנהלת מכירות גלובליות וייצוא, נייר חדרה/צילום: עמי סיאנו

"ברמה הפרקטית, התואר תרם לי בעיקר בלימודי השיווק, הקניית כלים למשא ומתן, לימודי חדשנות ויזמות - עולם מרתק שיש לו מקום בכל ארגון ובוודאי בתעשייה המסורתית שבה אני נמצאת. זכורה לי לטובה גם תכנית המנטורינג המחברת בין בוגרים ותיקים של הפקולטה, מנהלים בכירים בתחומם, לסטודנטים ובוגרים חדשים, כשהוותיקים מלווים את 'הדור הצעיר' בהתמודדות עם אתגרים עסקיים וניהוליים", מציינת עו"ד קירשנר גולדברג.

MBA במנהל עסקים - השקעה משתלמת

שלושת בוגרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, שכל אחת ואחד מהם הוא סיפור הצלחה בכל קנה מידה, מסכימים פה אחד שהתואר השני משפר משמעותית את סיכויי ההצלחה בתפקידי ניהול ומאפשר להישאר מעודכנים, ולהיחשף לפעילויות של חברות מובילות בשוק הישראלי והבינלאומי. וטיפ למתלבטים? ג'קה גלסמן מציעה לא להתלבט יותר מדי ולעשות את המסלול לתואר שני, "כי זה מאפשר מפגש עם אנשים בעלי ניסיון ניהולי אמיתי ממגוון תעשיות ובנוסף, מאפשר שילוב מנצח של לימודים וקריירה".

עומר כילף מוסיף: "לימודים לתואר שני במנהל עסקים נוחים לאלו המעוניינים לעבוד במקביל. עם זאת אני ממליץ לא להתפשר על קורסים לפי נוחות לוח הזמנים, אלא לנצל את ההחלטה לעשות את התואר בבחירת קורסים המשרתים את המטרה שלמענה התחלתם ללמוד. כלומר, לא לעשות את התואר רק כדי לעשות עוד תואר, אלא לנסות לכוון את הלימודים כך שייצרו עבורכם ערך אמיתי". עו"ד מורן קירשנר גולדברג ממליצה על המסלול של לימודי תואר שני במנהל עסקים למי שעובד בסביבה גלובלית ואוהב ללמוד. "זה מסלול מעשיר בזכות הגיוון והאפשרות לגעת בתחומים שונים, שמאפשרים להתעמק במסלולים חדשניים המיועדים למנהלים צעירים בעולם החדש".

לאקדמיה קיימת חשיבות גדולה בכל הקשור לתכנים ולרמת הכלים הניהוליים שהיא מעניקה ללומדים לתואר שני. הסטנדרטים ותנאי הקבלה הגבוהים בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב (הכוללים גם מבחן GMAT), מסלולי ההתמחות החדשניים ומיטב המרצים בתחום, מביא לידי ביטוי את חזון הפקולטה, "להרחיב את גבולות הידע והמחקר בתחומי עולם הניהול לצד הקניית ערכי ליבה של יזמות, חדשנות והוראה איכותית ועדכנית המכוונת לפיתוח האישי, המקצועי והאקדמי של תלמידיה".

למידע על ההתמחויות ב-MBA באוניברסיטת ת"א >>