תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

כשהתרבות הארגונית משתקפת בעיצוב המשרדים, העובד מרוויח

כשערכי גמישות, שיוויון ופתיחות נטמעים היום יותר ויותר בתרבות הארגונית של חברות, היררכיות 'מתרככות' ועיצוב סביבת העבודה מכוון גם הוא לשיתופיות ולקידום חוויית עובדים • "ההבנה היא שסביבות פחות רשמיות הן הרבה יותר נכונות לקידום תהליכים יצירתיים" • FORMAL/CASUAL: כתבה שלישית בסדרה

פרויקט EY / תכנון ועיצוב: רם גולדברג אדריכלים / צילום: עוזי פורת
פרויקט EY / תכנון ועיצוב: רם גולדברג אדריכלים / צילום: עוזי פורת

הכתבה בשיתוף Innovate

לא מעט עסקים וארגונים שונים מחשבים לאחרונה מסלול מחדש במטרה ליצור שינוי בסביבות העבודה. הרעיון העומד בבסיס המהלך הוא שדרוג חוויית העובדים ורכישת מוניטין כמקומות עבודה אטרקטיביים, המושכים כוח אדם איכותי.

מושגים כמו גמישות, פרודוקטיביות, ערך עצמי ושוויון, הפכו היום להיות רלוונטיים מתמיד; הם מוטמעים בתרבות הארגונית של חברות ואף מיתרגמים הלכה למעשה בעיצובי החללים. עבודה בחלל פתוח, תרבות ניהול משתפת וטשטוש ההיררכיות, באים לידי ביטוי בכך שמנהלים ועובדים חולקים את אותו חלל, כשמשרדי המנהלים מוגדרים באמצעות מחיצות שקופות בלבד. היות וצוותי עבודה שונים פועלים בחלל אחד משותף, תיחום אזורים ומחלקות נעשה באמצעים מינימליים, דוגמת שימוש בחיפוי רצפה שונה או בסכמת צבעים אחרת. האדריכל רם גולדברג: "המגמה היום היא של 'שיטוח' ארגוני לצד 'זריזות וגמישות', שמשפיעים על ההתנהלות הארגונית ועל העיצוב; כבר לא מצניעים את חללי הרווחה, אלא מחצינים אותם ומשלבים אותם בקרבת עמדות העבודה. אפשר לראות הקצאה משמעותית של משאבים ושטח לחללים מסוג זה, והדיבור הוא יותר על הסביבה 'שלנו' ופחות על 'העמדה שלי' או 'החדר שלי'".

משרדי עו"ד מטרי מאירי ושות' / תכנון ועיצוב: שדה דגן אדריכלים / צילום: עוזי פורת
 משרדי עו"ד מטרי מאירי ושות' / תכנון ועיצוב: שדה דגן אדריכלים / צילום: עוזי פורת

משרדי EY / תכנון ועיצוב: רם גולדברג אדריכלים / צילום: עוזי פורת
 משרדי EY / תכנון ועיצוב: רם גולדברג אדריכלים / צילום: עוזי פורת

העיצוב מעצים את מקום העבודה

הכיוון של יצירת תרבות ארגונית כוללת, ששמה דגש על חוויית העובד, מסתמן היום כמוביל בכל מגזרי העבודה. ארגונים אינם חוששים לבצע מהפכים ושינויים במטרה לתמוך בנושאים כמו התפתחות אישית ואיזון במקום העבודה, אשר מובילים לשיתופי פעולה פרודוקטיביים, לתחושה חיובית בקרב העובדים ולהצלחה של כלל הארגון. "תרבות ארגונית של חברה משפיעה על כל תחומי פעילותה ועל החיבור של העובדים לחלל. מבחינתי העיצוב הוא חלק בלתי נפרד ממנה, ותפקידו הוא ליצור כלי עבודה לעובדים ולמנהלים, בפן העיצובי והטכנולוגי כאחד", גורסת האדריכלית מאיה אסף. "תכנון כזה, שמתייחס לכל מה שעובד או מנהל עשוי להידרש לו בסביבת העבודה שלו ומספק לכך מענה, מאפשר לחשוב טוב יותר ולהרגיש טוב יותר בסביבת עבודה אטרקטיבית, שמעלה את הפרודוקטיביות".

משרדי N1V / תכנון ועיצוב: סטודיו EN (ערן נעים מעצב) / צילום: יואב פלד
 משרדי N1V / תכנון ועיצוב: סטודיו EN (ערן נעים מעצב) / צילום: יואב פלד

המעצב ערן נעים מוסיף, שמניסיונו בעיצוב חללים לחברות בתחום ההייטק "הרשמיות הנוקשה היטשטשה, וההבנה היא שסביבות פחות רשמיות הן הרבה יותר נכונות לקידום תהליכים יצירתיים. הסביבה הפיזית צריכה לתמוך ביצירתיות, וככל שהיא פחות פורמאלית, כך היא תורמת יותר לשיח פורה ולחשיבה מקורית מחוץ לקופסה". על רקע זה שמכוון לתרבות ארגונית כוללת, מקומות עבודה עכשוויים הופכים להיות עשירים ומגוונים יותר, מציעים לעובדים מניפת שירותים רחבה, כשהשירותים השונים אינם נתפסים כמפלט מהעבודה, אלא כהעצמה שלה.

להצצה לעוד משרדים רבים שבוצעו ע"י אינובייט הקליקו כאן>>

לדברי האדריכלית יפעת דגן מסתבר, שלא רק בחברות הייטק חלל חווייתי נתפס כערך מבוקש: "גם בתחומים שמרניים יותר ישנה היום פתיחות לחדשנות ולשבירת מוסכמות. הנטייה היא לעיצוב עדכני של סביבות עבודה נעימות התורמות לחוויית משתמש, כשבנוסף לתכנון חללים ייעודיים, בהיררכיה זו או אחרת, מתוכננים גם אזורי התכנסות מגוונים של 'ביחד ולחוד' - מפונקציות של מנוחה ורגיעה ועד פונקציות מפנקות כבר יין וברסרי".

משרדי עו"ד נשיץ, ברנדס, אמיר ושות' / תכנון ועיצוב: קורנהויזר-פרי אדריכלים (WORK) / צילום: עוזי פורת
 משרדי עו"ד נשיץ, ברנדס, אמיר ושות' / תכנון ועיצוב: קורנהויזר-פרי אדריכלים (WORK) / צילום: עוזי פורת

עובדים מחפשים חוויה

על השאלה המתבקשת, אילו שירותים באמת נחוצים ו/או ראויים להיכלל במניפה זו, מנסה לענות סקר שערך מכון המחקר של GENSLER בנושא עמדות עבודה לשנת 2019. מתוך הסקר, אשר בדק כ-6,000 עובדים בארה"ב, עולה כי מה שאנשים מחפשים במקום העבודה שלהם זו חוויה גדולה. על פי תוצאות הסקר של GENSLER, הנרטיב החדש של סביבת העבודה מתמקד בקידום חוויית עבודה המונעת על ידי איזון, בחירה, מגוון ואוטונומיה. האדריכלית שני פרי מחזקת בדבריה את מסקנות המחקר: "כמתכננים תפקידנו להוציא את המיטב מן התרבות הארגונית הנהוגה בחברה שבעבורה אנו מתכננים, ולאור הנתונים להפוך את תנאי העבודה למיטביים. אפילו במקרים של שינויים בתרבות הארגונית, כמו מעבר ממשרדים לחללים פתוחים, שלא תמיד מתקבל בברכה, לתכנון יש יכולת ליצור אווירה נעימה ונינוחה, מותאמת לפונקציה שהחלל משרת".

האדריכל מיקי קורנהויזר מדגיש בהתייחסותו לנושא כי הדבר החשוב הוא לא 'ליפול' לעיצוב יתר: "גודש צורני-צבעוני מייצר 'רעש' מיותר, ולאו דווקא אווירה של חלל חווייתי נעים. עיצוב גדוש מידי מסיט את העשייה האדריכלית לעבר הסטיילינג, ומאבד ערכי יסוד שתכליתם עיסוק במרחב ובחלל. לשמחתי, נראה שהיום גישת הרעש התמתנה ויש יותר שקט, שאמור לאזן את החללים הדחוסים באופן אמיתי ומובנה ולא באמצעות קפסולות אסקפיסטיות או אלמנטים מוגזמים אחרים".

משרדי VONAGE / תכנון ועיצוב: גינדי סטודיו / צילום: עוזי פורת
 משרדי VONAGE / תכנון ועיצוב: גינדי סטודיו / צילום: עוזי פורת

משרדי INNONATION / תכנון ועיצוב: DO - אורלי דקטר עיצוב ואדריכלות פנים / צילום: עודד סמדר
 משרדי INNONATION / תכנון ועיצוב: DO - אורלי דקטר עיצוב ואדריכלות פנים / צילום: עודד סמדר

עוד נמצא בסקר כי הענקת שירותים רלוונטיים זוכה לערך מוסף מכריע במקומות עבודה, וסביבות שמספקות מגוון אפשרויות וניידות פנים משרדית צוינו כאפקטיביות יותר וזכו לציון גבוה בדירוג החוויה. בין הדרכים שהועלו במחקרים ליצירת החוויה המיוחלת - שילוב של אזורי לאונג', קפיטריה איכותית ומערכות "משרד חכם" המושתתות על טכנולוגיה וחדשנות.

אזורי לאונג': אחת הדרכים ליצור אינטראקציות חברתיות ולגוון עבודת צוות היא פיזור אזורים א-פורמאליים בחלל. אופציות מסוג זה מהוות תחליף נעים לחדרי הישיבות המסורתיים, וטובות לשמש בעיקר לפגישות מזדמנות או לפסקי זמן חברתיים.

משרדי עו"ד ליעד וטשטיין ושות' / תכנון ועיצוב: אדריכל אלי הכהן / צילום: עוזי פורת
 משרדי עו"ד ליעד וטשטיין ושות' / תכנון ועיצוב: אדריכל אלי הכהן / צילום: עוזי פורת

קפיטריה איכותית: בקרב חברות רבות נהוגות היום שעות עבודה גמישות, אשר בתוך כך מביאות לנוכחות משתנה של עובדים - הן במהלך ימות השבוע, והן בשעות שונות. קפיטריה עשירה ומצוידת היטב, שמציעה לעובדים תפריט מגוון בכל שעות היום, מאפשרת להם לחדש כוחות ואנרגיה ואף מהווה מקום למפגש חברתי. "יש אזורים שמעצם הווייתם נועדו להיות רועשים יותר, ובאופן חיובי", אומרת האדריכלית ורד גינדי "באזורי התכנסות משותפים המטרה היא להדגיש את האווירה ואת ההיבט החברתי, והעיצוב מותאם לכך. בחללים מסוג זה אנחנו לא פעם נמנעים במתכוון משימוש בחומרים אקוסטיים, כדי לשמור על ה'ווייב' הטוב ועל החיוניות".

טכנולוגיה וחדשנות: מגמה נוספת המקושרת ישירות לחוויית העובד היא טכנולוגיה. חברות נוטות לאמץ את מגמת המשרד החכם על היבטיה השונים, על מנת לייעל ולשפר את תהליכי העבודה, ובכלל זה את דרכי ההתקשרות ואחסון המידע. שימוש בגאדג'טים ועזרים, אשר חוסכים מהעובד ביצוע פעולות חזרתיות, מותיר בידיו פנאי להתמקד במשימות אשר מצריכות כישורים אנושיים, כמו חשיבה ויצירתיות.

הכתבה לקוחה מתוך "Innovate, Balance - offices 2020", מגזין מסחרי שצורף לגיליון ספטמבר של "ליידי גלובס"

לכתבות נוספות מתוך המגזין הקליקו כאן>>

הכתבה הינה מטעם חברת אינובייט, המובילה מזה שני עשורים את תחום מוצרי הגמר לעיצוב משרדים ומעניקה ללקוחותיה ידע מקצועי וניסיון רב, לצד מעטפת פתרונות מיטבית