תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

החורף בפתח, כך תכינו את רכבכם לגשמים ולרוחות

החורף מביא עימו קור ורטיבות, שגורמים לתקלות אופייניות לעונה ברכב • איך נתחזק אותו נכון ונערך בהתאם לכל צרה שלא תבוא?

בחורף נדרשת תשומת לב לתקינות הצמיגים ומרחק הבלימה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
בחורף נדרשת תשומת לב לתקינות הצמיגים ומרחק הבלימה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף הפניקס

נהיגה בעונת החורף יכולה להיות מאוד מורכבת. הכבישים חלקלקים, הטמפרטורה קרה וגם אם אנחנו לא תמיד מרגישים זאת, הרכב שאנחנו נוהגים בו מתפקד באופן שונה מאשר בקיץ. במקומות קרים במיוחד בארץ המנוע יכול לקפוא, השחיקה בצמיגים יותר מורגשת בכבישים ותקלות נוספות, שלעיתים קל לפספס בעין לא מקצועית, עשויות לסכן אותנו במהלך נהיגה.

לפי נתוני עמותת "אור ירוק", לפני שני חורפים נפגעו בתאונות דרכים 9,334 בני אדם כתוצאה מכבישים רטובים או בוציים, מתוכם 136 הרוגים ו-869 פצועים קשה. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המצב המכאני של המכונית הוא אחד מארבעת הגורמים המרכזיים המשפיעים על הסיכון לתאונת דרכים בחורף. כדי להתמודד עם בעיות מכאניות כמו אלה שהוזכרו מעלה ולמזער את הסיכון לתאונות דרכים, חשוב לטפל בהן מבעוד מועד. לצד זאת, חשוב גם לדאוג בדרך הטובה ביותר לזמינות מיטבית של שירות ותיקונים לאורך החורף ואפילו לפתרונות מתאימים במקרה, לא עלינו, של תאונה. כיום אמנם שירות תיקוני דרך הוא סטנדרט בביטוחים המקיפים, אך יש חברות ששמות עליו דגש ומעניקות יותר מאשר אחרות.

הכול זה מלמטה: את הצמיג כבר בדקתם היום?

עם יד על הלב, כמה מכם בודקים את תקינות הצמיג באופן תדיר, ובייחוד לפני החורף? רוב הנהגים נוטים לבדוק את הצמיג רק כאשר הם מגיעים לביקור תקופתי במוסך, או במקרה של תקר, או בעקבות כישלון בטסט השנתי. הסיבה לכך היא שקשה מאוד לזהות צמיג תקול ובעייתי, כזה שדורש החלפה.

אחד הפרמטרים להחלפת הצמיג הוא גילו (אותו ניתן לבדוק על פי המספר הסידורי שמוטבע עליו), או המועד שחלף מיום התקנתו. יש הממליצים להחליף צמיג ארבע שנים לאחר התקנתו, בלי קשר למצבו; גם הקילומטרז' שנסעתם הוא אינדיקציה למועד ההחלפה, בדרך כלל לאחר 60-70 אלף ק"מ, גם ללא קשר למצבו הנראה לעין של הצמיג. צמיג פגום ניתן לזהות, למשל: באמצעות רמת השחיקה של החריצים המקוריים, סדקים בדופן או קילופים.

אחד המועדים השכיחים שבהם חשוב לבדוק האם נדרש להחליף צמיג הוא לקראת החורף וכשעולה שאלת הצורך בהחלפה - עולה גם השאלה במה מחליפים ובאיזה מחיר. מחירם של צמיגים משתנה, כתלות ביצרן ובאיכות המוצר. רבים נמנעים מרכישת צמיג יקר מתוך מחשבה שממילא זמן השחיקה של צמיג יקר או זול הוא די דומה ולכן אין טעם להשקיע את הסכום הגבוה. עם זאת, לא תמיד התפיסה הזאת נכונה, ובנוסף, לצמיגים איכותיים יותר יש יתרונות נוספים, כגון אחיזת כביש, יציבות, בטיחות ועוד.

כיום, חלק מביטוחי הרכב המקיפים נותנים מענה בדיוק לסוגיה זאת. כך, למשל, חברת הפניקס מציעה ביטוח מקיף "חכם" , שכולל הטבות שונות, ביניהן גם כאלה הנוגעות לצמיגי הרכב. מבוטחי החברה זכאים להטבה בלעדית בדמות הנחה של 60% ברכישת צמיגים חדשים ברשת "חצב". בנוסף הם נהנים מתיקון חינם של תקרים במסגרתה, בתחנות שירות מורשות של "חצב".. הדבר למעשה מאפשר השקעה בצמיגים איכותיים יותר במחיר נוח, מה שמעלה את בטיחות הנהיגה בחורף, ובכלל. ההטבה חלה גם על רכישת צמיג רזרבי מתאים, שיעניק ביטחון ובטיחות ולא יגביל, למשל, את המהירות שבה ניתן לנסוע לתיקון במוסך.

נהיגה בחורף. נדרש ביטוח מותאם לעונה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
 נהיגה בחורף. נדרש ביטוח מותאם לעונה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

תקינות הבלמים: האם מרחק הבלימה מתארך?

לרבים מאיתנו אין באמת את הכלים לדעת אם מרחק הבלימה שעבר הרכב אכן תקין ולא מעיד על בעיה. האם רפידות הבלמים, שמסייעות בפעולה, עושות עבודתן נאמנה? בעלות עובי מספק? או שמא צריך להחליף אותן? מדובר בשאלות שלרוב בעל המקצוע המתאים יידע לענות עליהן, אבל יש מצבים שרצוי שידליקו אצלנו אור אדום.

למעט נורת האזהרה שמהבהבת ברכב כאשר המצב באמת חמור, יש עוד דרכים לזהות מערכת בלמים תקולה. למשל, אם אנו לוחצים על הבלם ומתפשט ריח חריף ברכב או שנשמע רעש, אפילו חלש, של חריקה; גם במצבים שבהם דוושת הבלם מרגישה רכה מהרגיל או שנדמה היה לנו שטווח הבלימה של הרכב ארוך מתמיד - צריך לעצור ולפנות לבדיקה. חשוב לזכור כי בתנאי חורף, כאשר הכביש רטוב, בוצי וחלקלק, תקינות מערכת הבלימה היא גורם חשוב שנמצא בשליטתנו ויכול לסייע בנהיגה בטוחה ומניעת תאונות.

לפרטים על ביטוח הרכב של הפניקס בהתאמה אישית וההטבות הנלוות, הקליקו כאן>>

בדיקת מערכות: בחורף הרכב רגיש יותר

בחורף, כשקר ורטוב, המערכת המכאנית והחשמלית של הרכב נכנסת לעיתים לסחרור. תופעות של חדירת מים למערכות חשמל עקב ליקויים באיטום, ירידה של טמפרטורת המנוע ואפילו בריחת שמן נפוצות יותר מאשר בקיץ ומסכנות את בטיחות הנהג, הנוסעים ברכב והסובבים אותם.

איך אפשר לזהות את הליקויים הללו מבעוד מועד? במקרה של תקלה באורות או במערכת האיתות, ניתן לבדוק זאת על ידי הפעלת המערכות הללו טרם היציאה לדרך וכך למנוע מצב שבו מגלים שאחד הרכיבים האלה לא עובד תוך כדי הנסיעה; המתנה של מספר דקות מרגע ההתנעה ועד תחילת הנסיעה, תאפשר ללוח המחוונים להתאפס ולהתריע במידת הצורך על ירידה קריטית של טמפרטורת המנוע. זאת לצד בדיקה הכרחית של שמן לפחות פעם או פעמיים בחודש (ויותר ברכבים ישנים).

התאמת הביטוח: הפוליסות כבר לא סטנדרטיות

גם עם תחזוקה שוטפת של הרכב לקראת החורף, ובכלל, תאונות דרכים הן דבר שקורה לצערנו. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ועמותת אור ירוק, כ-22% ממספר התאונות השנתי בכבישים מתרחש במהלך חודשי החורף, מנובמבר ועד מרץ. לכן, עולה גם החשיבות של ביטוח רכב מקיף טוב, שלא רק מפצה כספית, אלא גם נותן מענה לאופן הטיפול בתקלות ובתאונות. בניגוד לעבר, אז ביטוחי הרכב היו פחות או יותר סטנדרטיים, כיום נבדלים הביטוחים השונים בערך המוסף שהם מעניקים ללקוחות.

כך, למשל, במסגרת ביטוח הרכב של חברת הפניקס מוצעות לנהגים הטבות שונות. לצד ההנחה ברכישת הצמיגים והחלפת צמיגים תקורים בחינם, שהוזכרו קודם לכן, מציעה החברה תוכנית ביטוח בהתאמה אישית שמאפשרת הנחה של עד 45% ממחיר הביטוח המקורי, ופטור מהשתתפות עצמית לנהגים זהירים. פוליסת הביטוח כוללת גם אחריות מוגדלת כלפי צד ג' (עד שני מיליון שקל), רכב חלופי לכל תקופת התיקון (מרגע מסירת המפתח ועד קבלתו בחזרה, כאשר הרכב תקין לחלוטין).

בשורה התחתונה, תחזוקת הרכב לאורך כל השנה חשובה, אך בחורף היא מהותית שבעתיים. מצמיגים ומרחק עצירה ועד הרכיבים החשמליים והמערכת המכאנית - תקינות של כל אלה יכולה לסייע לנהיגת חורף בטוחה יותר. אבל לצד כל אלו, גם נושא הביטוח, לכל מקרה שלא יבוא, צריך להיות מותאם לעונה.

אל תהיו סטנדרטיים - לפרטים על ביטוח רכב של הפניקס בהתאמה אישית, הקליקו כאן>>