תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

לא רק פיננסים: לוקסמבורג משקיעה בטכנולוגיות דאטה וסייבר סקיוריטי

הכלכלה הלוקסמבורגית שמבוססת על דאטה ועל חדשנות, מאמצת שינויים טכנולוגיים ומעמידה אותם בראש סדר היום • המדינה מקדמת טכנולוגיות Information and Communication Technologies) ICT) וסייבר סקיוריטי ומציעה תשתית תומכת לחברות סטארט-אפ, המעוניינות לפרוץ לשוק האירופי

פרויקט עיר המדע בעיר Belval בלוקסמבורג, הממוקם בשטח מפעל פלדה לשעבר / צילום: Sabino Parente
פרויקט עיר המדע בעיר Belval בלוקסמבורג, הממוקם בשטח מפעל פלדה לשעבר / צילום: Sabino Parente

הכתבה בשיתוף משרד הכלכלה של לוקסמבורג בישראל

בעידן הדיגיטלי מתקיים שיח חשוב סביב פתיחות לשינויים טכנולוגים כמקדם בסביבה תחרותית, אך עבור לוקסמבורג, מדינה שלא מפסיקה להמציא מחדש את מנועי הצמיחה שלה דרך אימוץ מתמיד של שינויים, מדובר באג'נדה בת עשרות שנים.

לוקסמבורג, מהמדינות המייסדות של האיחוד האירופי, הייתה במשך עשרות שנים מעצמת פלדה. אחר המשבר העולמי שהשפיע על תחום זה בסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת, השכילה המדינה להשתמש ביתרונותיה הגיאוגרפים והתרבותיים ובזכות יכולתה בזיהוי הצרכים של המחר הפכה למרכז הפיננסי של אירופה.

גל של חדשנות וטכנולוגיה

"הפתיחות של לוקסמבורג תמיד היוותה גורם מרכזי לכלכלה המצליחה", מספר סגן ראש הממשלה, שר הכלכלה ושר הבריאות אטיין שניידר למגזין Happen מבית Luxinnovation, "ההתפתחות החיובית של התעשייה היצרנית שלנו והמרכז הפיננסי הגדול שלנו קיבלו כוחם ממשיכת יזמים בין-לאומיים, ממשקיעים ומפעילויות". כבר לפני למעלה מ-20 שנה ראתה לוקסמבורג בטכנולוגיות ICT - Information and Communication Technologies גורם מהותי שיכול לספק יסודות איתנים לפעילויות הפיננסיות במדינה ולהפוך אותה, כלשונו של שניידר, ל"מוקד מהימן לנתונים בעלי ערך". ואכן לוקסמבורג השקיעה רבות ביצירת תשתית מקיפה שמבטיחה קישוריות בין-לאומית ומרכזי מידע אמינים ואיכותיים מהמתקדמים בעולם. "הממשלה זיהתה בשלבים מוקדמים שהעתיד טמון בדיגיטליזציה של הכלכלה והחברה" הוא מוסיף, "זו הסיבה שבגללה ציידנו את עצמנו בתשתית הדרושה, כדי לשלוט בעתיד הדיגיטלי. תשתיות ה-ICT שלנו, הקיבולת שלהן והיכולות הן יוצאות מהכלל ואנחנו שומרים ביציבות על השקעה גבוהה בתחום זה".

אטיין שניידר, סגן ראש הממשלה, שר הכלכלה ושר הבריאות של לוקסמבורג / צילום: (Jan Hanrion (Maison Moderne
 אטיין שניידר, סגן ראש הממשלה, שר הכלכלה ושר הבריאות של לוקסמבורג / צילום: (Jan Hanrion (Maison Moderne

תעשיית ה-ICT שיועדה לתמיכה במגזרים הפיננסים הובילה לשגשוג גם בתחומים אחרים כמו טכנולוגיות רכב, מדעים, טכנולוגיות ירוקות ועוד. התשתיות האיכותיות והמתקדמות והגישה הכלכלית של לוקסמבורג זכו להכרה רחבה בעולם כולו, זו באה לידי ביטוי בהחלטה להקים במדינה את יוזמת ה-HPC של האיחוד האירופי לפיתוח מחשבי על לעיבוד ביג דאטה ולפריסתם באירופה או בהחלטה של ממשלת אסטוניה להקים את השגרירות הדיגיטלית הראשונה בעולם לאחסון מידע ממשלתי חשוב ורגיש דווקא בלוקסמבורג.

המרכז הבטוח של הנתונים

כמרכז פיננסי בין-לאומי אשר אמון על כמויות עצומות של מידע רגיש הפך הסייבר סקיורטי לאחד ממרכזי הכובד בסדר היום הכלכלי-מדיני בלוקסמבורג. במהלך השנים פיתחה המדינה מיומנויות גבוהות בכל הנוגע להגנה על מידע, כשהיא מחזקת את האמון בסביבתה הדיגיטלית והופכת את שליטתה בתחומי הסייבר והתשתיות לנכסי צאן ברזל.

לפרטים נוספים על הזדמנויות עסקיות ופעילות סטארט-אפים בלוקסמבורג הקליקו כאן>>

כדי להעניק לחברות את הכלים שיסייעו להן להעלות את רמת הסייבר סקיורטי השיק הגוף הציבורי הלוקסמבורגי להתמודדות עם אירועי סייבר (Cert) פלטפורמה שיתופית הפועלת באמצעות קוד פתוח ומאפשרת שיתופי מידע על אודות איומים והתקפות סייבר. "זהו שינוי של ממש בכללי המשחק" מסביר פרנסואה ת'יל, דירקטור מסחר אלקטרוני ואבטחת מידע במשרד הכלכלה, למגזין Happen, "החברות המשתתפות אינן צריכות להסתפק בשורות הקוד שלהן, אלא מקבלות סקירה כללית על אירועים וטבעם ועל קמפיינים רחבים יותר של תוכנות זדוניות". גם Securitymadein.lu הינה יוזמה ממשלתית שמספקת מענה לחברות הפרטיות לניהול המידע הדיגיטלי שלהן בהיבט של סייבר סקיורטי. מנכ"ל Securitymadein.lu, פסקל שטיין, מסביר כי השוק המבוסס של הסייבר סקיורטי בלוקסמבורג מציע הזדמנויות עסקיות ושותפים פוטנציאלים רבים.

נוף על העיר לוקסמבורג ממגדלים באזור העסקי "קירשברג" / צילום: Tristan Schmurr
 נוף על העיר לוקסמבורג ממגדלים באזור העסקי "קירשברג" / צילום: Tristan Schmurr

זאת ועוד, ככל שהמודעות לאיומי הסייבר עולה, כך שוק הפתרונות הולך ומתרחב. המגמה האחרונה מצביעה על הפיכתן של חברות הביטוח לשחקן מרכזי בעולמות הסייבר. תחום 'האינשורטק' (Insurance Cyber) עוד נמצא בשלבי התפתחות, אך ברור לכל כי בעידן של היום חברות הביטוח צריכות ללמוד כיצד להעריך את הריסק של איומי הסייבר וכיצד לתמחר את הפרמיות האלו - "כדי שחברה תהיה זכאית לביטוח היא צריכה לעמוד בקריטריונים מסוימים של אבטחה", מסביר ת'יל ל-Happen. "כלומר חברות ביטוח יוכלו לשחק בתפקיד רגולטור לא רשמי של תחומי הסייבר סקיורטי".

הזדמנות לסטארט-אפים

אחד מהתוצרים של מדיניות התומכת בפתיחות ורב-תרבותיות, סביבה עסקית בין-לאומית ותשתיות איכותיות הוא התפתחות של אקוסיסטם סטארט-אפיסטי. "לוקסמבורג מציעה מנגנוני תמיכה רבים לסטארט-אפים, ומסוגלת לספק תמיכה מותאמת לכל חברה" נמסר מהמשרד הכלכלי של לוקסמבורג בישראל, "זהו יתרון תחרותי שמבדיל את לוקסמבורג ממרכזים עסקיים אחרים וגדולים יותר, ואפשר להרגיש את הלך הרוח הזה ברגע שמגיעים לשם".

סטארט-אפים בעלי פוטנציאל גבוה בתחומי ה-ICT וטכנולוגיות מדעי החיים מוזמנים להתמודד על מקום בתוכנית האקסלרציה בתמיכה ממשלתית של לוקסמבורג Fit4Start, אשר "קול קורא" להגשה אליה התפרסם זה עתה ופתוח עד ה-20 בינואר 2020. תוכנית זו מציעה מנטורינג ברמה גבוהה, גישה לסביבת עבודה שיתופית ומענק של 150 אלף אירו. השתתפות בתוכנית מהווה כרטיס כניסה לאקוסיסטם הסטארט-אפיסטי של לוקסמבורג והיכרות עם מגוון השחקנים והחברות הגדולות באקוסיסטם המקומי וכן הזדמנות לשיתוף פעולה ויצירת POC - Proof of Concept עם פרטנרים אירופאיים.

"המנטורים בתוכנית מקצועיים ומסורים, הם לוקחים את הזמן להכיר את החברה שלכם ואת האתגרים לפרטי פרטים ומספקים הדרכה מועילה", מספר סיימון שוואל, מנכ"ל חברת OKO הישראלית אשר פיתחה פלטפורמה לשירותים פיננסיים ולביטוח לחקלאים באפריקה והשתתפה באחד מהמחזורים האחרונים של Fit4Start השנה. "העובדה שאפשר לתקשר באנגלית הופכת את ההתנהלות היום-יומית לפשוטה מאוד", מסביר שוואל על יתרון העבודה בלוקסמבורג. "המיקום מאפשר קרבה למרכזי החלטות רבים כמו פריז, מינכן או בריסל".

נראה אם כן שלוקסמבורג, שנמצאת עם המבט אל העתיד הדיגיטלי, מבססת את מעמדה כמיקום אטרקטיבי לסטארט-אפים, כמוקד לכניסה והתרחבות באירופה עבורם. כל זאת תוך מתן תמיכה רחבה וגישה לשחקנים בין-לאומיים ולרשויות ציבוריות ושלטוניות.

לפרטים נוספים על הזדמנויות עסקיות ופעילות סטארט-אפים בלוקסמבורג הקליקו כאן>>