תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

עצמאים, הטבות המס מחכות: כך תבחרו את קרן ההשתלמות המתאימה עבורכם

קרן השתלמות מאפשרת לעצמאים ליהנות מהטבות מס • השאלה היא באיזה בית השקעות לנהל את הכסף • כמה דברים שכדאי לדעת לפני שמחליטים

קרן ההשתלמות לעצמאים משמשת כאפיק חיסכון אטרקטיבי לטווח בינוני / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
קרן ההשתלמות לעצמאים משמשת כאפיק חיסכון אטרקטיבי לטווח בינוני / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף ילין לפידות

אנו בסיומה של שנה מאתגרת, שנה שהמחישה את החשיבות בצבירת חיסכון לשעת צרה. אחד הכלים לחיסכון עבור עצמאים, הוא קרן השתלמות. קרן ההשתלמות, משמשת כאפיק חיסכון לטווח בינוני (6 שנים או 3 שנים לגבי כספים המשמשים להשתלמות או לימודים) ומספקת בנוסף גם הטבות מס. עצמאים רשאים להפריש עד 4.5% מההכנסה החייבת ועד לתקרה בגובה של 11,925 שקל בשנה (נכון לשנת 2020), הנמוך מבין השניים, הפקדה זו מוכרת לצורך ניכוי מס וניתן לבצע אותה רק עד תום שנת המס. כמו כן הפקדה עד לסכום של 18,600 (נכון לשנת 2020), תהיה פטורה ממס על רווחי ההון.

המפקידים לקרן השתלמות צריכים לקבל את ההחלטה, לא רק לגבי כדאיות פתיחת קרן ההשתלמות ואיזה סכום להפקיד השנה, אלא גם לאיזו קרן להפקיד את הכספים.
מהן הנקודות החשובות, עליהן יש לשים דגש בבחירת קרן השתלמות?

תשואה ממוצעת ומדד שארפ

כאשר חוסכים עומדים לפני בחירת קרן השתלמות, מומלץ שיעזרו במערכת גמל-נט, המאפשרת השוואה בין המוצרים השונים. לדברי עומר דגני, סמנכ"ל בבית ההשקעות ילין לפידות, אחד הקריטריונים שרבים נוטים לבחון הוא התשואה הממוצעת בשנה האחרונה, אך להבנתו הסתמכות בלעדית על נתון זה היא חלקית ואינה ממצה. "אנשים מסתכלים על הכוכב התורן באותה שנה (לעיתים אף על הכוכב בחודש נתון), אך חשוב לבדוק את הטווחים הארוכים יותר (שלוש, חמש ועשר שנים), היות שמדובר בחיסכון לטווח בינוני עד ארוך". לפיכך, מציע דגני להסתכל על תשואות בטווחים שונים, ולבחון את עקביות הביצועים לאורך זמן.

בנוסף, מציע דגני לבחון את התמודדות בית ההשקעות בתקופות משבר. אחד החששות של חוסכים הוא להפסיד סכומים משמעותיים בתקופות של משברים. לפיכך ממליץ דגני לבדוק את ביצועי בית ההשקעות בתקופות מגוונות, תקופות של גאות בשווקים וחשוב לא פחות, לראות איך בית ההשקעות התמודד בתקופות משבר. השנים 2018, 2011 ו-2008 לדוגמא, יכולות לספק תובנות לגבי התמודדות בשנים מאתגרות.

מדד חשוב נוסף הוא מדד שארפ, הבוחן את התשואה המצטברת ביחס לסיכון הממוצע של נכסי הקופה. במילים פשוטות יותר, בתי השקעות המשיאים תשואה גבוהה מול המתחרים ביחס לרמת סיכון יציגו מדד שארפ גבוה יותר. "מדד שארפ מאפשר להבין אם מנהל ההשקעות נוטל רמות סיכון גבוהות מאחרים בכדי להשיג תשואה נתונה", במילים אחרות, מסביר דגני, "אפשר לזהות באמצעות מדד שארפ בתי השקעות שהשיגו תשואה גבוהה ביחס לסיכון".

עומר דגני, סמנכ"ל בבית ההשקעות ילין לפידות / צילום: רמי זרנגר
 עומר דגני, סמנכ"ל בבית ההשקעות ילין לפידות / צילום: רמי זרנגר

לצד אלו, נתון נוסף שיש לקחת בחשבון הוא ההוצאות הישירות, אומר דגני. "כפי שפורסם כבר בעבר, גם בגלובס, הוצאות הניהול הישירות נגרעות מהתשואה של הקופה/הקרן ולכן יש להן חשיבות רבה". מדובר בהוצאות בגין עמלות קניה ומכירה וכן עלויות שמועברות למנהלי השקעות חיצוניים שגובים גם הם דמי ניהול נוספים, אשר כאמור גורעות מהתשואה.

שאלות נוספות שמומלץ לשאול לפני שבוחרים היכן לנהל כספים: כמה זמן קיים בית ההשקעות ואיזה ניסיון הוא צבר? מהי המעורבות של הבעלים בניהול ההשקעות? האם הצמיחה של בית ההשקעות היא תוצאה של הצלחות עסקיות, או תוצאה של מיזוגים ורכישות שנשענים על ההצלחה של אחרים? "אלו דברים שמשפיעים על העובדים ומכאן על התוצאות. למשל, כשהמנהלים נמצאים בחדר המסחר על בסיס יומיומי, מעורבים ומתעניינים, יש לזה השפעה רבה", מדגיש דגני את מקום האחריות האישית והאכפתיות של הדרגים הבכירים ביותר בבית השקעות לביצועי הארגון.

מסלול מועדף עבור עצמאים

לדברי דגני, למרות שקרן השתלמות היא מוצר שנסגר ל-6 שנים, ניתן להחיל, בתנאים מסוימים, את הוותק של קרן השתלמות ותיקה על חדשה. "המשמעות במקרה של החלת וותק היא שלא נדרש להמתין 6 שנים למשיכת הקרן הצעירה במקרים בהם כבר קיימת קרן וותיקה שחלפו 6 שנים מתחילת פעילותה". בנוסף לכך הוא מסביר כי, "לעיתים כדאי גם להפקיד בקרן השתלמות גם מעבר לתקרת המס, שכן גם אם משלמים מס על רווחים מעל לסכום התקרה השנתית, עדיין מדובר בסוג של 'תיק חיסכון' שעלויות התפעול שלו נמוכות יחסית, מאפשר דחיית מס, פשוט ושקוף ממרבית חלופות ההשקעה האחרות".

בשונה משכירים, שלהםהמעסיק נותן את קרן ההשתלמות כהטבה ומטפל בכל נושא ההפקדות, אצל עצמאים התהליך נתפס כסבוך יותר, דבר המרתיע רבים מהמהלך. עם זאת בשנים האחרונות תהליך פתיחת קרן השתלמות הפך לפשוט ונגיש יותר: "ברוב המקומות פתיחת קרן ההשתלמות נעשית באמצעות טופס דיגיטלי, מילוי פרטים ובחירה של רמת הסיכון. מומלץ להתייעץ עם גורמי מקצוע בעלי רישיון כמו, משווקי בית ההשקעות או סוכני ביטוח ויועצים פנסיוניים, בדיוק כמו במקרה של שכירים, ולקבל את ההחלטה המתאימה ביותר", אומר דגני. "גם העברת הכסף לקרן ההשתלמות נעשית בצורה דיגיטלית ומהירה, מה שמאפשר לחוסך להתעסק יותר בשאלה, איפה לשים את הכסף מאשר בלוגיסטיקה הכרוכה בכך".

* המרואיין הנו סמנכ"ל בבית ההשקעות ילין לפידות. קבוצת ילין לפידות עוסקת בשיווק פנסיוני (ולא ביעוץ פנסיוני) ובשיווק השקעות (ולא בייעוץ השקעות) ולה זיקה למוצרים פנסיונים ופיננסיים המנוהלים על ידי חברות הקבוצה. אין באמור כדי להוות תחליף ליעוץ כלשהו, ובכלל זה: יעוץ או שיווק פנסיוני, שיווק השקעות או יעוץ מס, המבוצעים בידי בעל רישיון עפ"י דין והמתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין בביצועי העבר כדי להעיד על ביצועי העתיד.