תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

לא רק שוק ההון: איך תשקיעו ב-2020 מחוץ לבורסה?

כדי לשמור על תיק השקעות מאוזן, יש מי שממליצים לדאוג לפיזור ולהשקיע גם באפיקים מתקדמים שאינם מושפעים ממצב הבורסה, העולה ויורדת • אחד מהם הוא תחום ה-P2P - הלוואות מפוקחות בין אנשים פרטיים

השקעות P2P אינן מושפעות באופן ישיר ממצב השווקים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
השקעות P2P אינן מושפעות באופן ישיר ממצב השווקים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף הלמן-אלדובי

אם הייתם שואלים את מומחי שוק ההון בארץ ובחו"ל באשר למצב הבורסות ב-2019, רבים מהם כנראה לא היו מנחשים לאן הן תגענה בסופה של אותה שנה. 2019, באופן מפתיע למדי, הסתכמה בעליות שערים יפות ברבות מהבורסות ברחבי העולם, ובכלל זה גם בבורסה של תל אביב. למעשה, בכמה מהן נרשמו שיאים.

ומה זה אומר בפועל? שלמרות הדיבורים הרבים מסביב, שחזו לה עתיד לא מזהיר, הבורסה (בעולם ובארץ) מתנהגת כמו שהיא 'רוצה', ובהתאם למצב הרוח של המשקיעים שקשה לנבא מראש לטוב או לרע; ואולי הדבר החשוב ביותר הוא - שמה שהיה השנה לא אומר דבר על השנה שלפניה (זוכרים את הירידות של "דצמבר האדום" ב-2018), על השנה הנוכחית או על מה שיקרה בעוד חמש שנים. כזה הוא, שוק ההון: תחום שמתאפיין בתנודתיות לא קטנה ואי-וודאות.

קחו לדוגמה את מדד תל אביב 35: בתחילת 2019 הוא עמד על 1,478.42 נקודות. בסופה הוא התייצב על 1,686 נקודות. עלייה מרשימה למדי. אך מה קרה באמצע? בפברואר הוא הגיע לרמת שיא לאותם ימים, 1,588 נקודות - אבל במרץ ירד ל-1,522 נקודות; באוגוסט היה כבר ב-1,631 נקודות, אבל בסוף אותו חודש עמד על 1,539 נקודות. איננו אומרים כאן דבר שאינו ידוע: בשורה התחתונה רוב המדדים עלו ב-2019, אך התנודתיות רבה מאוד ואין לדעת מה יהיה בשנה הבאה. עם מלחמת הסחר שעודנה נמשכת בין ארה"ב לסין, עם פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי, עם וירוס הקורונה ש(אולי) מאיים על העולם כולו ועוד אינספור גורמים, גדולים כקטנים, שעשויים להשפיע על התנהגות הבורסה כאן ובעולם - עתיד השווקים כלל אינו ודאי.

סביבת הריבית האפסית מאתגרת את השווקים כלפי מעלה כבר כמעט עשור. אנחנו תמיד נרצה להיות אופטימיים ולקוות להמשך חיובי, אך אסור לשכוח כי רמת המחירים בה השווקים נמצאים בתחילת 2020 גבוהה יותר ברמות הסיכון מזו של תחילת שנת 2019; נזכיר גם שהשנה ישנם אירועים פוליטיים משמעותיים, בחירות בנובמבר בארצות הברית ובחירות בפעם השלישית כאן בישראל.

להקנות ביטחון בהשקעות בעזרת אפיקי השקעה מתקדמים - מחוץ לבורסה

כדי לייצר ביטחון ואיזון בתיק ההשקעות, יש מי שממליצים לשמור על פיזור חכם ולהשקיע באפיקים שימתנו את אפקט התנודתיות בשוק ההון. כעת תגידו בוודאי, ובצדק: אפיק יציב יותר, עם סיכונים מעטים יותר, יביא תשואה נמוכה. במקרים מסוימים זה אכן נכון, אך ישנם גם אפיקים יציבים למדי, שמניבים תשואה חיובית עקבית דומה לממוצע השנתי של מדדי המניות בשני העשורים האחרונים, אשר אינם מושפעים מביצועי הבורסות בעולם. אחד מהם הוא תחום השקעות ה-P2P ,Peer To Peer.

מדובר בתחום אשר מתמקד בשוק האשראי הצרכני, ומאפשר הלוואה בין אדם לאדם - כלומר אדם פרטי אשר משקיע את כספו בהלוואה לאדם אחר, וזוכה לתשואה בהתאם לרמת הסיכון שהוא בוחר, אשר נקבעת בעיקר על ידי דירוג האשראי של האדם הלווה. "בארה"ב נמדדת ההתנהלות הפיננסית של כל אזרח על ידי שלוש לשכות פדרליות", מסביר נועם ברכה, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות השקעה בע"מ, אשר עומדת מאחורי קרן השקעות שממוקדת בשוק הלוואות ה-P2P האמריקאי. "למעשה, לכל אמריקאי יש 'ציון אשראי' שנקבע על ידי אותן לשכות, ונקרא FICO. כאשר אדם רוצה להשקיע ב-P2P - כלומר להלוות כסף לאדם אחר, הוא יכול להתבונן בציון האשראי של אותו לווה וכך לדעת מה גובה הסיכון בהלוואה שכזו".

אך היתרון הגדול של קרנות המשקיעות ב-P2P הוא לא רק בשקיפות הנתונים על כל לווה - דבר חשוב בפני עצמו - אלא ביכולת לפזר את ההשקעה. כך הכסף לא מושקע רק בלווה אחד, אלא בכמה כאלו במקביל. באופן שכזה אם ישנה בעיה עם החזר של הלוואה אחת, ההשקעה הכוללת כמעט אינה נפגעת (חוק המספרים הגדולים). בקרן ה-P2P של הלמן־אלדובי, לדוגמה, ישנן כ­-14 אלף הלוואות שונות שניתנות רק לאחר שעברו שלושה מנגנוני חיתום, המתבססים על סטטיסטיקה ארוכת שנים. שוב, יציבות היא מילת המפתח כאן.

קרן ה-P2P של הלמן-אלדובי - ב-2020 לא חייבים את הבורסה כדאי להשקיע. לפרטים הקליקו כאן>>

"הקרן הציבורית שלנו פועלת מול שלוש פלטפורמות ה-P2P מהגדולות בעולם (prosper, Lending Club ו-Upstart). הנתונים הסטטיסטיים המתקבלים מהפלטפורמות הם מגוונים מאוד ורחבים ומבוססים על מערכות טכנולוגיות מתקדמות מאוד. כך ישנה יכולת לבצע חיתום מדויק בבחירת הלווים ולנהל את הסיכון בתיק", מסביר ברכה ומפרט: "המערכת שלנו יודעת לאתר את ההלוואות על פי איכות הלווים, ורוכשת אותן בהתאם להקצאה שנקבעת מראש על ידינו. למעשה המערכת אוספת נתונים חשובים על כל לווה - כולל המצב המשפחתי שלו, מצבו התעסוקתי, יכולת ההחזר הפיננסי שלו וכדומה. כל אלו מאפשרים לנו להקטין את הסיכון שבעצם מתן ההלוואה".

כמו כן, חשוב להדגיש כי בשל הפיזור הרחב של ההלוואות למשקי הבית בארצות הברית, ההשקעה המוצעת דרך קרנות כמו קרן ה-P2P של הלמן־אלדובי אינה מושפעת באופן ישיר ממצב הבורסה.

הגדלת ההיצע למשקיע המקומי

מעוניינים להיכנס לתחום? דעו שבתור אזרחי ישראל, אינכם יכולים לעשות זאת ישירות, כך על פי החוקים בארה"ב, אלא רק באמצעות קרן P2P כגון זו של הלמן-אלדובי, שיוצאת כעת לגיוס נוסף מהציבור הרחב. הקרן פעילה זה כשנתיים וחצי ומהווה אפיק השקעה מתקדם שמייצר פיזור רחב למטרת מזעור הסיכון אצל המשקיעים. ההלוואות נבחנות ונבדקות על ידי אנשי הקרן, שיצרו שיתופי פעולה גם עם אחת מחברות הנתונים הגדולות בתחום בארה"ב וחברת פינטק וביג דאטה, כדי להעמיק את הסינון ולפזר את ההשקעה על פני אלפי הלוואות שונות. ברכה מסביר כי "השימוש במערכות המתקדמות מאפשר לקרן להעניק הלוואות קטנות יחסית (כ-12,000 דולר בממוצע להלוואה) למשקי הבית בארצות הברית, בפיזור רחב ביותר, שכולן במח"מ קצר מאוד של כשנה וחצי בלבד, כך שבשורה התחתונה, אנו מנהלים את הסיכונים והמשקיע אינו צריך להתעסק בדבר".

ברכה מדגיש גם את השוק הממוסד והמוסדר בו משקיעה הקרן: "כאשר מצטרפים לקרן כמו זו שאנחנו מנהלים, למעשה רוכשים יחידות השתתפות מתיק אשראי מפוזר מאוד לעשרות אלפי הלוואות קיימות בשוק ה-P2P האמריקאי. מדובר בתחום שהחל את דרכו שם לפני כשני עשורים, בשנת 2003, כאשר קמה "Prosper", הפלטפורמה הוותיקה ביותר בתחום, במטרה לתת פתרון אשראי מתקדם למשקי הבית בארצות הברית - כזה המבוסס על טכנולוגיה מורכבת ונשען על חוקים פדראליים תומכים כתחליף לעולם הישן של כרטיסי האשראי.

"מאז ועד היום נוסדו פלטפורמות רבות בארצות הברית אשר שכללו את השוק הזה. בכך השתפרה מאוד היכולת לנהל את סיכון האשראי, והביקוש לאשראי דרך הפלטפורמות עלה בהתאמה.

"כיום", הוא מסכם, "שוק האשראי הצרכני בארה"ב הוא המפותח והמשוכלל ביותר בעולם. מדובר בתחום שצומח בקצב מדהים, שמגלגל עשרות מיליארדי דולרים. חשוב לציין גם כי הקרן של הלמן-אלדובי הינה היחידה הפועלת כקרן ציבורית, המגייסת באמצעות תשקיף מדף. בקרן ה-P2P שלנו משקיעים קופות גמל וקרנות השתלמות, חברות, קיבוצים, אוניברסיטאות ומשקיעים פרטיים הנהנים מגישה להשקעה בשוק האשראי הצרכני המתקדם בארה"ב בסכום של החל מ-50 אלף דולר".

לפרטים נוספים ולהשקעה בקרן-P2P של הלמן-אלדובי - לחצו כאן>>

*בשמה הרשמי הלמן-אלדובי איי2פ1, שותפות מוגבלת.

**המידע נועד להסב את תשומת הלב בלבד אינו מהווה הצעה לרכישה או למכירה של יחידות ההשתתפות של הקרן. אין בו כדי להוות תחליף לייעוץ או לשיווק השקעות המתחשב בצרכיו של כל אדם. כל אדם המבקש לקבל מידע מתבקש לעיין בפרסומי השותפות במפורסמים באתר רשות ניירות ערך כאן. אין בנתונים במסמך זה כדי להעיד על תשואות שתושגנה בעתיד או להבטיח תשואה כלשהי. השקעה בקרן כרוכה בסיכונים שונים לרבות סיכון לאובדן ההשקעה וסיכונים כמפורט בכריכת תשקיף הקרן כגון סיכונים מקרן כלכליים המושפעים מהכלכלה העולמית על שוק הלוואות ה-P2P וכן סיכונים הנובעים מהעובדה שההלוואות אינן מובטחות בבטוחות לעיון בתשקיף הקרן לחץ כאן.