תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"המשבר הנוכחי הוא ייחודי, השווקים התאימו עצמם למצב החדש"

לדברי צביקה ברגמן, סופר ומו"ל בתחום הפיננסי, ההפנמה כי המשבר הבריאותי פחות חמור משחשבנו יחד עם מאמצי הפד ושנת הבחירות בארה"ב, מתדלקים את השווקים • בפודקאסט "בורסה והשקעות" שהשיק לאחרונה, הוא מנתח את שוק ההון בגובה העיניים מנקודת מבטו של המשקיע הפרטי

הפודקאסט "בורסה והשקעות" מנתח את השוק מכל כיוון / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
הפודקאסט "בורסה והשקעות" מנתח את השוק מכל כיוון / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף צביקה ברגמן

את התחושה הזו כולנו מרגישים היטב: "השערים נפתחו", הדברים חוזרים אט-אט למסלול הרגיל, והנה אנחנו שבים לשגרה מסוימת, "שגרת קורונה" כפי שרבים קוראים לה. ההתפרצות, המגבלות, החששות - נראה שהכול כבר נמצא מאחורינו, לא? בפועל דבר לא נותר כפי שהיה, לכל הפחות במישור הכלכלי: עסקים רבים, וענפים רבים, שרויים עדיין באי-ודאות רבה, או לכל הפחות בערפל כלכלי מסוים, גם אם הקורונה כבר אינה מפחידה כמו שהייתה.

אז כיצד דווקא במציאות המוזרה הזאת, שבה יציבות כלכלית היא מצב שכולנו מחכים לו אך לא ממש חשים אותו, שוק ההון מציג התאוששות מהירה? "חשוב להבין שאנחנו נמצאים בימים אלו במשבר מיוחד", אומר צביקה ברגמן, איש עסקים, סופר ומו"ל בתחום הפיננסי, המוביל כיום את הפודקאסט "בורסה והשקעות", העוסק בשוק ההון מנקודת מבטו של המשקיע הפרטי. "ומדוע הוא מיוחד? משום שזה אינו משבר כלכלי. הוא החל כמשבר בריאותי, וכולם צעקו 'יש כאן אריה!' - צעקה שגרמה לכולם לברוח. היום, שלושה חודשים אחרי, אנחנו רואים שזה לא היה בדיוק אריה, אבל בגלל צעדים שננקטו, דוגמת סגירת העולם העסקי, רבים הלכו לאחור.

"אבל מאמצע אפריל, פחות או יותר, הדברים התחילו להיראות אחרת, ולכן השווקים החלו לעלות. אנשים מבינים שאולי לא מדובר באירוע נורא כמו שחשבנו שהוא: מספר המחלימים גדול, אין תמונות כמו שהיו באיטליה, ופסיכולוגית זה עושה את שלו. מה גם שהתרגלנו לסיטואציה, והתאמנו את עצמנו למצב. האדם הוא יצור סתגלן. נראה שהשוק יחזור לפעילות מלאה, עם התאמות למצב החדש".

המצב החדש יצר שוק ייחודי - שגם הוא תורם בינתיים לעליות

החזרה לשגרה כזו או אחרת תורמת הרבה מאוד לסנטימנט החיובי שבו נמצאים השווקים כרגע, בכך אין בכלל ספק. ובכל זאת, יש כאן עוד משהו: הרי שוק ההון של היום לא דומה לשוק ההון של לפני המשבר. מתברר שגם לעניין הזה יש השפעה על 'מצב הרוח' בשווקים השונים.

צביקה ברגמן, איש עסקים, סופר ומו"ל בתחום הפיננסי / צילום: הילה ברגמן
 צביקה ברגמן, איש עסקים, סופר ומו"ל בתחום הפיננסי / צילום: הילה ברגמן

"בגלל אותו פחד ואותה בהלה של מרץ-אפריל האחרונים, אנשים 'זרקו' את כל הסחורה בחזרה אל השוק, מכרו מכל הבא ליד, יצאו ממנו בהיסטריה", סבור ברגמן. "מנגד, מי שנשאר בפנים הפסיד, בגלל הירידות החזקות, והוא כבר לא מוכר - ורבים אחרים נכנסו בחזרה כשהחלו העליות. מצב עניינים שכזה - זירה שבה יש מעט מוכרים והרבה קונים, מאפיין שוק של עליות".

ברגמן, גם מתייחס לשיקולים הכלכליים הפנים אמריקאים, המשפיעים לדעתו על המצב. ראשית, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יודע שאם הבורסות באמריקה עולות, יש לו סיכוי להיבחר השנה שוב, וזה תמריץ חזק מאוד לשווקים: מדובר באמן תקשורת, הוא משתמש בה כדי להשפיע על הכלכלה האמריקאית. רק לשם המחשה, בעקבות מסיבת עיתונאים שערך טראמפ לא מכבר, ובה בישר על נתוני אבטלה טובים מהצפוי, השוק עלה ב-3.5%. טראמפ יודע להכניס אופטימיות לשווקים, והרי הוא חייב אותה כדי לשרוד.

הקליקו כאן כדי להאזין לפודקאסט בורסה והשקעות>>

"לתמונה הזאת צריך להכניס גם את הפד, הבנק המרכזי של ארה"ב, שהצהיר שלא ייתן לשווקים ליפול. להכרזה שכזו יש השפעה פסיכולוגית גדולה וחיובית כמובן, זו עוד סיבה שהשוק עולה. אזכיר גם את העובדה שהריבית שואפת לאפס, ושבארה"ב לא מפחדים כרגע להדפיס כסף - כך שיש הרבה מאוד כסף בשוק, עם תשואה אפסית על פיקדונות, והדבר הזה מושך את הציבור אל שוק המניות, וכך את השוק לעליות".

ומה קורה כאן, בבורסה הישראלית? אומנם העליות אינן משמעותיות כמו באמריקה, אך גם אצלנו, באחוזת בית, הכיוון הכללי חיובי. מצד שני, זה ממש לא אומר שהמשק עצמו במצב טוב. "אנחנו מעין בבואה קטנה של ארה"ב", מסביר ברגמן. "אם וול סטריט עולה - גם השווקים בישראל יעלו קצת, בעיקר כי המניות הישראליות החזקות הן דואליות ונסחרות כאן ושם במקביל. לכן אם בארה"ב המדדים עולים, זה משליך עלינו.

"אבל צריך לזכור שיש פה המון חברות במצב לא טוב. השוק הישראלי די שברירי, ויש כאן כרגע כמיליון מובטלים", ממשיך ואומר ברגמן. "לוורן באפט יש משפט שאומר: 'כשמוציאים את המים מהבריכה, רואים מי שחה עירום'. ושים לב מה קרה כאן? היו פה חודשיים שהעסקים לא פעלו, ובעקבות זאת פרצה מחאת העצמאים, מסעדות נסגרו לצמיתות, ויש המון מובטלים, אז נשאלת השאלה - עסק שעובד עשר שנים, 12 שנים, 15 שנים - אין לו רזרבות לחיות חודש? חודשיים? הוא לא שמר כסף בצד, שיאפשר לו לשרוד כמה חודשים בלי עבודה? המסקנה ברורה: יש פה הרבה עסקים שלא היו בריאים מלכתחילה, שחיו רק על תזרים. עכשיו, כשהגיעה הקורונה והכול עצר לחודשיים - פתאום רואים שכולם שוחים עירומים, כמו שאמר באפט".

לאן השוק הולך מכאן?

כעת, כשברור לנו מדוע השוק עלה בתקופה רגישה כל כך, נותרת שאלה אחת חשובה: מהו העתיד של שוק ההון? לאן הוא ממשיך מכאן והאם השיאים של היום הם רק המתאבן לקראת עליות גדולות עוד יותר?

"אנחנו לא יכולים לראות רחוק כרגע, אלא רק כמה צעדים קדימה", מבהיר ברגמן. "העיניים נשואות לבחירות בארה"ב בנובמבר, ונכון לעכשיו אף אחד לא יודע מה הולך לקרות. ניקח לדוגמה שוב את באפט הגדול, אדם בן יותר מ-90, שמכיר את השוק אולי יותר טוב מכולם: כשפרץ המשבר הוא מכר את כל מניות התעופה שלו, ואמר שאין לשוק הזה סיכוי. מאז שהוא מכר, השוק הזה עלה ב-100%. לכן, המסקנה ברורה: 'והמשכיל בעת ההיא יידום'. אנחנו ממש הולכים צעד אחר צעד, ויכולים להסתכל בקושי כמה ימים קדימה".

נראה כי הדרך הנכונה כעת היא להתבונן על השוק, לעקוב אחר ההתנהלות שלו ולהקשיב לניתוחים, גם ברמה יומיומית. כיצד? באמצעות פלטפורמות כמו הפודקאסט החדש של ברגמן, "בורסה והשקעות", שעלה לאוויר ממש לאחרונה, ומנסה לסייע למשקיעים להבין את השוק בגובה העיניים.

"חשוב לזכור כי בהשקעה בשוק ההון יש הרבה מאוד התמודדות מנטלית, הרבה פסיכולוגיה", מסביר ברגמן על הצורך בהבנת התהליכים בתחום. "אדם שהשקיע סכום מסוים בשוק נע לא פעם בין קיצון אחד לשני: יום אחד השוק עולה, אז הוא הולך לקניון וקונה כאילו הרוויח מאות אלפים, ויום למחרת השוק יורד - והוא מרגיש שכל עולמו חרב עליו. יש איזשהו תהליך מנטלי שכל משקיע צריך לעבור כדי להצליח באמת בשוק הזה, והרבה דברים שצריך להבין. אלו דברים שאני מדבר עליהם בפודקאסט שלי, בשאיפה להגיע לכמה שיותר משקיעים. אני מתכוון לתת סקירות עדכניות על המצב בשוק ההון, לדבר על טעויות קלאסיות של משקיעים, לעסוק בהשלכות השונות של ההשקעה על מי שמבצע אותה ועוד, ובגדול - להעניק למאזינים זוג עיניים נוסף שיסתכל על השוק.

עם ניסיון רב שנים בשוק ההון, כולל בזמן שניים מהמשברים הכלכליים הגדולים, זה של 2000 (התפוצצות בועת הדוט.קום) וזה של 2008 ואחרי שכתב כחמישים ספרים בנושאי כלכלה ופיננסים, מתעתד ברגמן להותיר חותם בפלטפורמה החדשה שייסד: "אביא את נקודת המבט שלי ואת הניסיון המצטבר שלי בשוק ההון. והכול בגובה העיניים, על מנת לאפשר למשקיע להרחיב את הפרספקטיבה על שוק ההון ולהחכים".

*פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

"בורסה והשקעות" - הכל על שוק ההון. להאזנה לפודקאסט הקליקו כאן>>