תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"המים הם הזדמנות אסטרטגית למדינת ישראל"

בצל משברי האקלים ותחזיות מומחים על מחסור צפוי במים בשנת 2050 בעולם, מציינת שח"מ מקורות הישג מרשים בהגיעה לביצוע של 1,700 קידוחי הפקת מים בעומקים של עד קילומטר וחצי מתחת לפני הקרקע • עם יכולות גבוהות במיוחד ועם הצלחה מוכחת, האם החברה מקדמת את ישראל למעמד של מעצמת מים?

קידוח מי תהום בראש העין. תהליך מורכב ורגיש / צילום: high view
קידוח מי תהום בראש העין. תהליך מורכב ורגיש / צילום: high view

הכתבה מטעם שח"מ מקורות

"בלי מים אין חיים", לאורך עשרות שנים תר האדם אחר סימני חיים בפלנטות וכוכבים רחוקים, רק כדי להיווכח עד כמה מובהק הקשר בין מים לאפשרות יצירת אורגניזם חי. 75% מגוף האדם הם למעשה מים, כך שהם מהווים מרכיב חיוני בחיינו. אין חיים בלי מים.

עוד מהעת העתיקה ועד לימינו, סוגיית המים השפיעה רבות על הקיום בארץ ישראל. לאורך כל ימיה של המדינה היו ניסיונות לפגוע באספקת המים הסדירה של ישראל, ורק לאחרונה, פורסם על פי מקורות זרים, כי האקרים איראנים ניסו לפגוע במתקני מי השתייה של מדינת ישראל על ידי שינוי מינון הכלור במים.

אבל, ההבנה כי מים הם השחקן הכי משמעותי באזור שלנו מתבטאת דווקא בנושא אחר המצוי בימים אלה על סדר היום - תחזיות מומחים מעריכות כי עד לשנת 2050 שליש מאוכלוסיית העולם תסבול ממחסור במים, דבר שיחריף יותר את המאבק על משאב חשוב זה.

בכדי להתמודד עם תחזיות המומחים, נערכת חברת תשתיות המים הלאומית, שח"מ מקורות, ומרחיבה את יכולותיה להפקת מים. שח"מ אשר הוקמה לפני כ-60 שנה, לקחה חלק בכל פרויקט תשתיות מים לאומי שהוקם בארץ. מהקמת המוביל הארצי ועד למתקני ההתפלה החדישים, שח"מ עמדה בכל צומת מרכזית של משק המים. בימים אלה, פועלת החברה ומרחיבה את יכולותיה בתחום קידוחי המים, כלומר, בהגעה אל המים המצויים עמוק מתחת לאדמה.

"רבים מאזרחי ישראל אינם יודעים כי חלק מהמים שהם צורכים מגיע למעשה ממי תהום", אומר גיל סעד, מנהל השיווק בשח"מ מקורות. ב-2018 כלל מתקני ההתפלה סיפקו רק כ-28% מתצרוכת המים במדינה וכ-72% מהמים הגיעו ממי התהום וכדי להגיע אליהם נדרשות יכולות קידוח ושאיבה משמעותיות שרק לשח"מ יש". יצויין כי עד כה ביצעה החברה כ-1,700 קידוחי הפקת מים בעומקים של עד קילומטר וחצי מתחת לפני הקרקע.

לפרטים על פרויקטי התשתית של שח"מ מקורות ביצוע הקליקו כאן>>

המסלול שעוברים מי התהום מתחיל בענני הגשם, המורידים משקעים, שמרביתם נופלים בשטחים פתוחים באזורים שאינם מאפשרים איגום שלהם. המים מחלחלים לקרקע ונעצרים בשכבת הקרקע שאינה מתירה להם לעשות זאת יותר.

"כדי להוציא מים מבטן האדמה אנחנו עושים שימוש במכונות קידוח מיוחדות מסוג rotary drilling או reverse circulation. מדובר במכונה שקודחת ומוציאה את העפר החוצה כחלק מתהליך הקידוח", מסביר ואדים זמוירו סמנכ"ל ביצוע ופרויקטים שבחטיבתו נמצאת יחידת הקידוחים בשח"מ. "זהו תהליך מורכב ורגיש שמלווה באופן צמוד על ידי הידרולוג ,אשר מסייע לנו לנתח את שכבות הקרקע ולהגיע לשכבה בה מצויים המים".

- אחרי שמגיעים למים איך מוציאים אותם החוצה?

"שח"מ היא החברה היחידה בישראל שמייצרת ומתקינה משאבות אנכיות. אנחנו יודעים לתכנן ולייצר משאבות באופן מותאם לאופי הקידוח שאנו מבצעים, לתנאי הקרקע והיקפי המים שנמצאים במקום. המשאבה היא למעשה 'קש ענקי' שמוחדר לבטן האדמה ושואב את המים החוצה".

- ואיך המים מגיעים לברז בבית?

"לאחר שהוצאנו אותם מבטן האדמה, אנחנו בוחנים את המים במשך 200 שעות כדי לוודא שאיכותם מיטבית. אם הם עומדים בכל התקנים, אנחנו מניחים תשתיות ומחברים את מקום הקידוח לרשת המים הארצית, שח"מ יודעת גם לטפל במקרים בהם המים דורשים טיוב וטיהור".

מייעצים בארה"ב

אחרי שנים שבהן פעלה למען פיתוח משק המים שח"מ מקורות נחשבת כיום למובילה בכל הנוגע להתמודדות עם האתגר שמציב עולם תשתיות המים. לפני מספר חודשים הוזמן עמית לנג, מנכ"ל החברה, להופיע בפני ועדת המשנה של הסנאט האמריקאי לענייני מים ואנרגיה. זאת על רקע מצוקת המים הגוברת במערב ארצות הברית.

לנג הציג בפני יושבת ראש הוועדה, הסנאטורית מאריזונה מרתה מקסאלי והסנאטורים חברי הועדה, את העשייה רבת השנים של מקורות ושח"מ לטובת הקמת משק מים, אמין ואיכותי בישראל. הוא הסביר כיצד ניתן להתגבר על המחסור התמידי במים באמצעות שימוש רב במחקר, ידע, ניסיון וניהול אינטגרטיבי הטוב מסוגו. המנכ"ל הזמין את חברי ועדת המשנה להתייעץ וללמוד מהניסיון העשיר של מדינת ישראל, קבוצת מקורות ושח"מ.

בצל תחזיות המומחים, בשח"מ מקורות מסתכלים על המצב באופן מעודד. "המים הם הזדמנות אסטרטגית למדינת ישראל. אנחנו נדע להוציא מים גם מעומק של 2 קילומטר אם נצטרך", אומר לנג, "אנחנו תמיד חותרים ליישם שיפורים טכנולוגיים בעבודות שלנו ולאחרונה השקנו תוכנית חדשנות שבמסגרתה אנחנו מזמינים סטארטאפים לעבוד אתנו ולהצעיד יחד אתנו את משק המים הלאומי אל העתיד".

שח"מ מקורות ביצוע מקדמת חדשנות במשק המים. לפרטים הקליקו כאן>>