עו\
"צוואת השלום". מדוע שלא נעזוב את העולם הזה שלמים מבחינה רגשית? / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

"צוואת השלום". מדוע שלא נעזוב את העולם הזה שלמים מבחינה רגשית? / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

"צוואת שלום": להוריש את מה שחשוב באמת - חלוקת רכוש עם מסר אישי משלים

צוואה היא מסמך משפטי שעל פי רוב עושה סדר בחלוקת רכוש הנפטר ● עם זאת היא אינה כוללת מסרים אישיים מעולם הרגש ● על מנת למלא את החלל הזה יזם עו"ד אמיר עזר את "צוואת השלום", המאפשרת לבעליה להעביר ליורשיו התייחסות אישית ומסרים מהלב ● בראיון עימו הוא מסביר אודותיה ושם את האצבע על כמה דברים שחשוב לזכור בנוגע לצוואות בכלל
14.01.2021 | גלי לויטא ליבוביץ

הכתבה מטעם עו"ד אמיר עזר

"כשאבי נפטר לפני מספר חודשים, הוא הותיר חלל גדול ותחושה של ריקנות. פתאום נעלם מישהו שהיה כל כך דומיננטי בחיי, הדבר גרם לי לעבור תהליך עם עצמי. באותו זמן הרגשתי שאם היה משאיר אחריו כמה מילים חמות ואישיות, אולי במסגרת צוואה, הייתי מצליח להשלים קצת יותר עם פטירתו, משום שהחלל שנוצר היה מתמלא במעט". מספר בהתרגשות ובכנות עו"ד אמיר עזר, העוסק בתחום מעל ל-15 שנה.

סיפורו האישי ופטירתו של אביו הובילה את עו"ד עזר ליזום את "צוואת השלום". אמנם, חוק הירושה מסדיר מבחינה חוקית סיטואציה של פטירת אדם שלא השאיר צוואה, אולם החלל הרגשי שנוצר לא מתמלא עם חלוקת הרכוש. ניתן לפתור זאת בעזרת צוואת השלום במסגרתה, מעבר לחלק האופרטיבי הקיים בכל צוואה, יעביר המוריש גם מסרים רגשיים ליורשיו, באופן שיביא להשלמה של פערים שעשויים היו להיווצר במהלך השנים, ואולי לסגירת מעגלים ושלום.

הותרת צוואה - קצת רקע


כאשר אדם נפטר ולא משאיר אחריו צוואה, ברירת המחדל המנחה את היורשים מופיעה בחוק הירושה הכללי ועל פי רוב, חלוקת הירושה מתבצעת כך שמחצית יורש בן הזוג שנותר בחיים ואת המחצית השניה הילדים בחלקים שווים.

במקרה שיש צוואה - חלוקת הרכוש תתקיים על פי מה שמצווה המוריש, לא בהכרח לפי כלל האצבע הקבוע בחוק, אלא לפי רצונו וקרבתו לכל אחד מהיורשים.

לעיתים מומלץ לחתום על "צוואה הדדית" שמטרתה להגן על הרכוש מבן זוג או בת זוג עתידיים ו/או מיתר היורשים. במקרה הזה, שני בני זוג חותמים על צוואה בה הם מצהירים כי במקרה מוות של אחד מהם, הרכוש יעבור לבן הזוג שנותר בחיים ולא לאף אחד אחר, לכל חייהם. לאחר פטירתם הרכוש יועבר לילדים.

חשוב לציין כי מהרגע שנחתמה צוואה הדדית, הדבר מוכר בפסיקה כמו הסכם לכל דבר. לאחר פטירתו של האחד, ביטולה נעשה במקרים חריגים מאוד.

עו"ד אמיר עזר / צילום: באדיבות עו"ד אמיר עזר
 עו"ד אמיר עזר / צילום: באדיבות עו"ד אמיר עזר

מדוע חשוב לערוך צוואה?


לדברי עו"ד עזר "כתיבת צוואה עשויה לצמצם מחלוקות שנובעות מחלוקת הירושה לאחר פטירת המוריש ואף יש בה כדי לחסום גורמים עלומים מתביעת זכויות בירושה, כגון עובד זר שסעד את הנפטר וכדומה".

לכתבות נוספות במתחם "החיים בשישים פלוס" בשיתוף קלאב 50 הקליקו כאן>>

מהי צוואת שלום?

"באמצעות צוואת שלום, כאמור, יתאפשר לנפטר, מעבר להוראות מעשיות באשר לרצונו לגבי אופן חלוקת הרכוש, להעביר מסרים שאולי בחייו התקשה להעביר; לסגור מעגל שיאפשר את מילוי החלל שנותר אחרי לכתו", מסביר עו"ד עזר.

גם כיום יש המצרפים לצוואה פתק נלווה וכמה מילים אישיות. החידוש בצוואת שלום מבוסס על התפיסה לפיה לצוואה הגשמית, ובה החלק האופרטיבי, יתווסף פרק של צוואה רוחנית, שיהיה בו כדי להביא שלום ושלווה ליורשים. בעזרת ראיון מעמיק של המוריש ניתן להוסיף את המסר החם, העצות, הסליחה וברכת הדרך של המוריש ליורשיו

מה נאמר לחוששים לכתוב צוואה?

"לצערנו עוד אין תרופה למוות. כנראה כולנו נגיע לשם. הפחד מהמוות מובן ועם זאת, כדאי לזכור שאחרינו נשארים יורשים שיש לדאוג להם", אומר עו"ד עזר. "הדרך הבטוחה ביותר למניעת מחלוקות אפשריות היא השארת הנחיות ברורות המשקפות את רצון הנפטר באמצעות צוואה. לדעתי הרבה יותר מפחיד לעבור מהעולם בלעדיה".

מהו ייפוי כוח מתמשך ומי צריך אותו?

"ייפוי כוח מתמשך מאפשר לחותם עליו להעניק למיופה הכוח - הממונה שהוא בוחר - את היכולת לקבל החלטות עבורו, על פי הנחיות שהוא נותן מראש, במידה ויהיה בלתי כשיר או לא בהכרה. מדובר על מסמך חוקי משמעותי עבור כל אדם ולא פחות חשוב, עבור בני המשפחה, במטרה לחסוך מהם את הצורך בפנייה להליכים משפטיים מסובכים ויקרים למינוי אפוטרופוס כנדרש, במקרה של אי כשירות ובהיעדר ייפוי כוח מתמשך.

"כלל, ממשיך עו"ד עזר, "כאשר אדם נקלע למצב בו הוא אינו כשיר לקבל החלטות, כפופה המשפחה להוראות של האפוטרופוס הכללי, בהתאם למגבלות ואף נדרשת להגיש דוחות. קחי לדוגמה, סבתא שנוהגת להעניק לכל אחד מהנכדים 2,000 שקל ליום ההולדת. יום אחד היא מאושפזת ומגיעה למצב בו אינה בהכרה לזמן ממושך. המשפחה פונה לעורך דין וכאן נכנס האפוטרופוס הכללי לתמונה. הוא זה שיחליט האם להמשיך ולתת את המתנה הנדיבה לכל אחד מהנכדים, גם במצב החדש. יתכן ותתקבל תשובה חיובית או שהאפוטרופוס יחליט כי חשוב יותר לשמור על הכסף להוצאות הבריאות של הסבתא, וכך ימנע מהנכדים לקבל את המתנה שהייתה כה משמעותית לסבתא.

"ייפוי כוח מתמשך מסייע במצב כזה. מדובר על מסמך חוקי שמפקידים אצל האפוטרופוס הכללי כל עוד אדם כשיר, המאפשר לחותם עליו להחליט בדיוק מה ייעשה כאשר לא יוכל לקבל החלטות בעצמו: האם להמשיך לתת מתנות לנכדים, במקרה שאדם הופך לסיעודי, האם יטופל בבית או במוסד סיעודי, מי מבני המשפחה אמור לקבל את ההחלטה וכדומה".

האם כל עורך דין יכול להכין ייפוי כוח מתמשך?

"לא". עו"ד עזר מסביר כי "מדובר רק על עורך דין שעבר הכשרה במשרד המשפטים, וקיבל תעודה והיתר לכך. חשוב ומומלץ לחתום אצל עורך דין מנוסה, ותיק ולא בהכרח זול שיקדיש לנושא את כל המשאבים, הידע והניסיון להכין מסמך חוקי ונכון, לשימוש במידת הצורך".

מה לגבי אנשים מוגבלים בניידות?

"היות שאני רואה בחתימה על ייפוי כוח מתמשך ועריכת צוואת שלום מעין שליחות, וחשיבות הדברים כה גבוהה, אני, באופן אישי, מוכן להגיע ולתת את השירות בבית הלקוח במקרים של הגבלת ניידות, באהבה גדולה", הוא מסכם.

למידע נוסף וייעוץ אישי הקליקו כאן>>

הרשמו לניוזלטר ישראל 2048
נרשמת בהצלחה לניוזלטר