תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

עצמאי, הפקדות סוף השנה מתקרבות - זה בדיוק הזמן לחשוב עליהן כהשקעה

הפקדות סוף השנה לקרן פנסיה לעצמאים הן חובה, ובהתאם לכך ראוי לערוך חשיבה להיכן להעביר את הכספים על מנת למקסם השקעה • הלמן אלדובי מציעה קרן פנסיה המחקה את מדד S&P 500 האמריקאי ומאפשרת לחוסכים להשקיע במדד העוצמתי

פנסיה לעצמאים הפכה לחובה, לכן  כדאי למקסם אותה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
פנסיה לעצמאים הפכה לחובה, לכן כדאי למקסם אותה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף בית ההשקעות הלמן אלדובי

בכל שנה, לקראת סופה, העניין הזה חוזר להופיע בתודעתם של לא מעט עצמאים: הפקדות סוף השנה. רבים מהם אינם מפקידים כספים לקופות החיסכון באופן שוטף, מדי חודש, אלא ממתינים לחודשים האחרונים של השנה כדי להביט על גובה ההכנסה השנתית ובהתאם לכך להבין כמה כסף עליהם להפקיד לחיסכון הפנסיוני. ממש בימים אלו מתחילות ההיערכויות הראשונות בגזרה זו.

משנת 2017 ציבור העצמאים מחויב להפקיד כספים אל החיסכון הפנסיוני: קופת גמל, ביטוח מנהלים וכמובן קרן הפנסיה. בהתאם לחוק כל עצמאי יפריש לפנסיה לפחות 4.45% מהכנסתו עבור החלק שעד מחצית השכר הממוצע במשק, ו-12.55% עבור החלק שמעל מחצית השכר הממוצע ועד השכר הממוצע. עבור עצמאי שמרוויח מעבר לשכר הממוצע במשק מדובר בהפקדה חודשית בגובה 897 ש"ח. אם לא יעשה כן, הוא ייקנס ב-500 ₪ בשנה.

ההפקדה לפנסיית חובה היא יחסית נמוכה וכדי לעודד את העצמאים להפקיד מעבר לחוק ניתנות להם כמה הטבות מס, כדי להפוך את ההפקדה הזו לכדאית יותר. מלבד כמובן העובדה שבכך מבטיח לעצמו העצמאי סכום כסף גבוה יותר שימתין לו בקרן הפנסיה כשיגיע לגיל הפרישה.

ההפקדות לקרן הפנסיה, כולל ההפקדות לפנסיית חובה, מקנה לעצמאי הטבת מס. הטבה הנחשבת להוצאה מוכרת במס; לצד זאת, העצמאי יקבל גם זיכוי במס על חלק מהפקדותיו.

עצמאים, הצמידו את הפנסיה שלכם למדד S&P 500 . לפרטים הקליקו כאן>>

כך או כך, מדובר במהלך שהוא חובה כיום, ואם זהו המצב, האם לא כדאי לעשות אותו בחוכמה? אם גם כך אתם מפרישים כסף לקרן פנסיה, מן הראוי שתבחרו במודע היכן להשקיע אותו. כך הכסף שממילא התכוונתם להפנות לאפיק זה יוכל "לעבוד עבורכם" בצורה טובה יותר.

היכן להשקיע את הכספים? הגישה האקטיבית מול הגישה הפאסיבית

כיום עומדים לרשות המשקיע בשוק ההון אינספור אפשרויות - מה שרבים אינם מודעים לו הוא שגם בתחום הפנסיה ישנן כמה וכמה כאלה - הן לשכיר ובוודאי עבור העצמאי. לא כל קרן פנסיה דומה לחברתה, לכל קרן נתונים שונים וביצועים שונים, וכל אחת משקיעה בדרכה שלה, בשאיפה להשיג את התשואה הגבוהה ביותר.

כאשר אדם ניגש להחליט היכן להשקיע את כספו, עומדות בפניו שתי גישות מרכזיות להשקעה: הגישה האקטיבית והגישה הפאסיבית. הראשונה היא הגישה שדוגלת בניהול ההשקעות על ידי מומחה לעניין - מנהל השקעות שמשקיע את הכסף על פי ראות עיניו ובהתאם לניסיונו במגוון רחב של ניירות ערך ומכשירים פיננסיים מכל הסוגים. הגישה השנייה מציעה השקעה המחקה מדד מסוים, למשל מדד ת"א 35 בארץ או ה-S&P 500 האמריקאי וזוכה לתשואה על סמך ביצועי אותו המדד. כך למשל, אם מדובר בקרן מחקה העוקבת אחר מדד S&P 500, נניח, כספי המשקיעים בה יושקעו בניירות ערך של הגופים הכלולים במדד הזה בלבד ובמכשירים פיננסיים הקשורים אליו בלבד. התוצאה: ברוב המקרים הביצועים של קרן מחקה יהיו דומים לביצועים של המדד עצמו.

הגישה האקטיבית יכולה להישמע כדאית יותר מבחינת רבים, שכן היא מסתמכת על ידע וניסיון של אדם שזהו המקצוע שלו; אלא שההיסטוריה של שוק ההון מלמדת כי לאורך זמן מנהלי השקעות, טובים ככל שיהיו, עשויים שלא להשיג תשואה גבוהה יותר מהמדד. גורמים אנושיים, כמו שחיקה או חוסר ערנות, יכולים להפחית לאורך זמן את רמת ביצועיהם של מנהלי ההשקעות.

המסקנה: השקעה פאסיבית, המחקה מדדים מובילים, יכולה להיות עדיפה במקרים לא מעטים, בייחוד כשמדובר בחיסכון ארוך טווח. החיסכון הפנסיוני הוא ללא ספק חיסכון ארוך טווח קלאסי, אולי הכלי המוביל והנפוץ ביותר ב'משפחת החסכונות" הללו, ולכן שילוב בינו לבין השקעה פאסיבית מחקה מדד, עשוי להיות בעל פוטנציאל גדול מאוד.

חשוב לזכור כי השקעה במסלול מחקה מדד הינה השקעה מנייתית וככזאת היא מושפעת מהתנודתיות הקיימת בשוק ההון כך כאשר המדד עולה - החיסכון עולה אך גם ירד כאשר המדד יורד בהתאמה.

השקעה המחקה את מדד S&P 500 תניב תשואה דומה למדד ברוב המקרים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
 השקעה המחקה את מדד S&P 500 תניב תשואה דומה למדד ברוב המקרים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

קרן פנסיה מחקה עם פיזור רחב

אם החלטתם ללכת לכיוון השקעה פאסיבית, בית ההשקעות הלמן אלדובי מציע אחת כזו. לא מכבר השיקו בבית ההשקעות את קרן הפנסיה המקיפה הראשונה בישראל שמחקה את מדד S&P 500. קרן הפנסיה הזו מאפשרת לחוסכים להשקיע את כספם במדד האמריקאי העוצמתי, אשר עוקב אחר הביצועים של 500 החברות הגדולות בעולם מבחינת שווי השוק שלהן, וביניהם אמזון, אפל, קוקה קולה, שברון (שרכשה אך לאחרונה את נובל אנרג'י, הפועלת גם כאן בישראל), פורד מוטורס ועוד. זהו מדד שהציג תשואה של כ-14.57% מדי שנה בעשור האחרון*, וברור למה: הוא מארח את החברות הגדולות, היציבות בשוק האמריקאי.

המשקיע הנבון יכול לבוא ולשאול כעת: מה בנוגע לפיזור ההשקעה בין סקטורים, ומגוון של מכשירים פיננסיים, האם הוא אינו נפגע בהשקעה על מדד אחד? על כך משיבים בהלמן אלדובי כי מאחר של-S&P 500 נפח עצום, הוא חוצה סקטורים ומגזרים עסקיים, וכולל, כאמור, חברות ענק מכל הענפים; השקעה בו מבטיחה פיזור בקנה מידה עולמי ויציבות רבה מאוד. אפשר לראות זאת היטב בימים אלו, ימי משבר הקורונה , שגם במהלכם החברות הגדולות בעולם (למעט סקטורים שנפגעו ישירות מהמשבר - למשל תעופה) נותרו יציבות ואף הציגו עליות יפות בבורסות האמריקאיות.

בבית ההשקעות מציינים כי עד היום רק קופות גמל וקרנות השתלמות אפשרו השקעה במכשירי חיסכון מחקי מדד, וכך הפך מסלול מחקה מדד למסלול מחקה מדד ראשון בקרן פנסיה מקיפה בישראל, שמאפשר זאת - תוך שהוא מחקה מדד מהיציבים ביותר שקיימים היום בבורסות העולם. זאת באמצעות חוזים וקרנות סל על המדד ואגרות חוב מיועדות.

לצד זאת חשוב לזכור כי קרן הפנסיה המקיפה של הלמן אלדובי היא "קרן נבחרת" - קרן פנסיה אשר נבחרה על ידי המדינה לאפשר תנאי חיסכון אטרקטיביים ביותר לציבור הרחב. וכך, היא מציעה דמי ניהול נמוכים** (1.49% מההפקדה ורק 0.05% מהצבירה) ללא התחייבות לסכום מינימלי להפקדה וללא חובה להפקיד כספים לאורך השנה. דמי הניהול ישארו קבועים למשך עשר שנים מיום ההצטרפות.

מסלול מחקה מדד S&P 500 בקרן הפנסיה נפתח לאחרונה ומיועד גם לעצמאים אשר מעוניינים להפקיד את כספם בחיסכון ארוך טווח שגם יניב להם ביצועים. בהלמן אלדובי מדגישים כי העובדה שמדובר בקרן הפנסיה המחקה הראשונה בישראל, לצד התנאים הייחודיים לקרן נבחרת ובתוספת פוטנציאל התשואה של מדד S&P 500, יכולה להוות הפתרון האידיאלי עבור עצמאים רבים - שבימים אלו מחוייבים להפקיד לחיסכון לפנסיה, כאמור לפני ששנת המס הנוכחית נגמרת.

עצמאים, הצמידו את הפנסיה שלכם למדד S&P 500. לפרטים הקליקו כאן>>

*ההתייחסות לקרן פנסיה בכתבה הינה לקרן פנסיה מקיפה

**בממוצע בשנה לתקופה: 1.1.2010-31.12.2019. מקור הנתונים: מערכת הבלומברג. אין במידע על תשואת עבר כדי להצביע על תשואות שתושגנה בעתיד. יובהר כי התשואה היא בגין מדד S&P 500 ואינה מתייחסת לתשואת המסלול ו/או לתשואת הקופה עצמה. תשואת המסלול בקרן של הלמן-אלדובי הינה כפי שמתעדכנת במערכת פנסיה נט מעת לעת.

***הלמן-אלדובי קרן פנסיה מקיפה הינה אחת מארבע קרנות פנסיה שנבחרו במכרז קרנות הפנסיה שערכה רשות שוק ההון, ביטוח וחסכון. המצטרפים לקרן הפנסיה בהליך של ברירת מחדל יזכו לדמי הניהול המשוקללים הנמוכים ביותר. היתרה הצבורה בעת הפרישה תלויה במספר גורמים, לרבות היקף ההפקדות של החוסך, תשואות שהושגו בתיק, איזון אקטוארי וזאת בנוסף לשיעור דמי הניהול הנגבים.

האמור הינו בגדר המלצה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ/שיווק על פי כל דין. ט.ל.ח

****פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.