תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מס העיזבון בארה"ב - לא נחלתם של אזרחים אמריקאים בלבד

נצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות ארה"ב הפך את שעון החול עבור ישראלים רבים, המחזיקים באזרחות או גרין קארד אמריקאים • אם אלו לא יקדימו וינצלו את הוראותיו המטיבות של משטר מס העיזבון הנוכחי, שעשויות להשתנות בחודשים הקרובים, עלולים יורשיהם להתמודד עם חבות מס דרקונית • חשיפה זו לא רובצת רק לפתחם של אזרחים אמריקאים - גם אזרחים ישראלים המחזיקים בנכסים בארה"ב, לרבות נכסי נדל"ן וניירות ערך אמריקאים המוחזקים בחשבונות בנק בישראל או בכל מדינה אחרת, עשויים להיחשף למס, מדגישים במשרד ש. הורוביץ ושות'

צילום: depositphotos / עיצוב: שיר מנור, מילת הקסם
צילום: depositphotos / עיצוב: שיר מנור, מילת הקסם

הכתבה בשיתוף משרד עורכי דין ש. הורוביץ ושות'

אזרחים אמריקאים ומחזיקי גרין קארד, גם אם הם מתגוררים בישראל, נהנים כיום משלל הקלות והטבות מס שהוענקו להם במסגרת רפורמת המס שהנהיג הנשיא היוצא, דונלד טראמפ. כל אלו עשויות להסתיים בקרוב עם כניסתו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לתפקידו, אשר הצהיר מתחת לכל עץ רענן כי בכוונתו לבטל את הסדרי המס המטיבים שהנהיג קודמו.

סוגיית מס העיזבון האמריקאי עומדת בליבה של סערה זו.

דיני מס הירושה בארה"ב מטילים חבות מס דרקונית על עיזבונם של אזרחים אמריקאים שהלכו לעולמם. חבות זו עלולה להסתכם ב-40% משווי כלל נכסי העיזבון, בין אם הללו נמצאים בארה"ב ובין אם לאו. ואולם, במסגרת חקיקת המס המטיבה שהנהיג טראמפ (Tax Cuts and Jobs Act) הוענק פטור ממס עיזבון ומס מתנה בסכום גבוה יחסית של כ-11.5 מיליון דולר לאזרח. תקרת פטור זה צפויה להתכווץ בחודשים הקרובים עד לסכום של כ-3.5 מיליון דולר, כאשר במקביל שיעור מס העיזבון עלול לזנק עד ל-60%.

עו"ד ליאור נוימן, שותף, מנהל תחום המסים במשרד ש. הורוביץ ושות' מסביר בעניין זה כי: "החשש של האזרחים האמריקאים המתגוררים בישראל מובן לגמרי בשל החשיפה העצומה שלהם למס עיזבון בארה"ב. זו הסיבה שרבים מהם פונים אלינו במטרה להקדים ולהיערך לשינוי הצפוי. כיום, עומדים לרשותנו כלים משפטיים מגוונים, שבמרבית המקרים מאפשרים לאיין כליל את חבות מס העיזבון הצפויה, אך אין ספק שיעילותם של רבים מהכלים הללו תפחת לאחר השינוי הצפוי של כללי המשחק בארה"ב".

עו"ד ליאור נוימן, שותף מנהל תחום המסים במשרד ש. הורוביץ ושות' / צילום: מושיק ברין
 עו"ד ליאור נוימן, שותף מנהל תחום המסים במשרד ש. הורוביץ ושות' / צילום: מושיק ברין

במשרד ש. הורוביץ ושות' מדגישים כי על אף שרבים טועים לחשוב כי החשיפה למס עיזבון הנה נחלתם של אזרחים אמריקאים בלבד או שתחולתה מוגבלת להשקעות בנדל"ן בארה"ב, לא כך הדבר. גם אזרחים ישראלים המחזיקים בתיק ניירות ערך גלובאלי, הכולל ניירות ערך של חברות אמריקאיות, עומדים בפני חשיפה זו. זאת מכיוון שמס העיזבון בארה"ב חל על נכסים שמקורם בארצות הברית (US Situs Property), לרבות ניירות ערך של חברות אמריקאיות הנסחרות בבורסה מחוץ לארה"ב. לכן, בהיעדר תכנון מס מקדים, במועד פטירת בעל החשבון ידרשו יורשיו לשאת בנטל הכבד של מס העיזבון בארה"ב.

עוד הם מסבירים כי על אף שאין מדובר בהוראות חוק חדשות, במשך שנים רבות לא היו לרשות המסים האמריקאית את המידע והכלים הדרושים על מנת לאכוף אותן ביחס למשקיעים ישראלים שאינם מחזיקים באזרחות אמריקאית, ואשר סוחרים בניירות ערך אמריקאים באמצעות חשבונות בנק מחוץ לארה"ב. מצב זה השתנה לאחרונה לחלוטין. שורה של הסכמי החלפת מידע בינלאומיים עליהם חתמה ממשלת ישראל, אשר נועדו לייצר שקיפות פיננסית גלובאלית, ביניהם הסכם ה-FATCA הידוע בין רשויות מס, כרסמו בעקביות בעקרון הסודיות הבנקאית. כיום מועבר מידע בנקאי ביחס לחשבונות בנק בישראל ל-IRS (רשות המס הפדרלית בארה"ב) על בסיס קבוע. אם לא די בכך, לאחר שמרבית הבנקים הישראלים נכוו קשות ונאלצו לשלם קנסות של מאות מיליוני דולרים לרשויות המס בארה"ב, הם מוצאים עצמם היום בתפקיד שומרי הסף, וגם הם כבר אינם חופשיים להעביר כספים של לקוחות שהלכו לעולמם ליורשים מבלי לוודא שחובות מס העיזבון בארה"ב הוסדרו.

עו"ד ורו"ח מוטי סבן, שותף במשרד ש. הורוביץ ושות' אומר בהקשר זה: "בחודשים האחרונים פנו אלינו לקוחות רבים שמצאו עצמם לכודים במלכודת מס העיזבון האמריקאי. הסיפור העצוב חוזר על עצמו - משקיעים שלא האמינו שידן הארוכה של רשויות המס בארה"ב תגיע גם לחשבונות הבנק שלהם, שמנוהלים מחוץ לארה"ב, ויורשים שנתפסו לא מוכנים ונדרשים כעת להיפרד מחלק ניכר מהכספים שירשו".

עו"ד ורו"ח מוטי סבן, שותף במשרד ש. הורוביץ ושות' / צילום: מושיק ברין
 עו"ד ורו"ח מוטי סבן, שותף במשרד ש. הורוביץ ושות' / צילום: מושיק ברין

"גם בעלי תיקי ניירות ערך צנועים יחסית עשויים להיות חייבים במס עיזבון"

הדיון בסוגיית החלת מס ירושה בישראל עולה לכותרות אחת לכמה שנים. רבים טוענים כי בטווח הקרוב לא יהיה מנוס מלהטיל מס ירושה בישראל מחדש, לאחר כמעט 30 שנה שבהם לא הונהג. זאת על רקע משבר הקורונה שיצר בור תקציבי עצום והכניס את המדינה לסחרור הכלכלי החריף ביותר שידעה במשך שנים רבות.

התומכים בהחלת מס ירושה בישראל טוענים כי יש לחלק את העושר המצרפי במדינה באופן שווה יותר בין תושביה, ובמילים פשוטות - להעביר כסף מעשירי המדינה לנזקקיה. אולם לדברי עו"ד נוימן רציונל זה לא מתקיים במקרים בהם תושבי ישראל משקיעים בניירות ערך אמריקאים: "כאשר מדובר בתושבי ישראל שאינם אזרחים אמריקאים תקרת הפטור ממס עיזבון אמריקאי מסתכמת ב-60,000$ בלבד. כך, גם בעלי תיקי ניירות ערך צנועים יחסית, שרחוקים מלהיות עשירים, עשויים למצוא עצמם במלכודת מס העיזבון. מעבר לכך, גם עקרון הצדק החברתי לא מתקיים כאן, שכן הכסף שנלקח מבעלי החשבונות לא מועבר לשכבות החלשות במדינה אלא לממשלת ארה"ב".

המסקנה ברורה, טוענים במשרד ש. הורוביץ - היום, יותר מאי פעם, עומדים אזרחים אמריקאים ואזרחים ישראלים המחזיקים בנכסים בארה"ב, לרבות ניירות ערך של חברות אמריקאיות, בפני חשיפה ממשית וחמורה למס עיזבון בארה"ב. על כן קיים צורך בתכנון מס מקדים שיעניק הגנה מפניה. בעניין זה, אומר עו"ד ורו"ח ומוטי סבן: "קיימים שלל פתרונות שמעניקים הגנה מלאה ממס עיזבון בארה"ב. רבים מלקוחותינו יישמו פתרונות אלו וישנים היום בשקט בידיעה שיוכלו להעביר את ההון שצברו בעמל רב לדורות הבאים. לצערי, בתקופה האחרונה אנחנו פוגשים עוד ועוד יורשים בשלב שהם כבר נדרשים להתמודד עם חבות מס עיזבון עצומה הרובצת על ההון שירשו. גם במצבים אלו ניתן לעתים לצמצם את חבות המס, אך ברור שמרחב הפעולה בשלב הזה הרבה יותר קטן".

לאתר משרד ש. הורוביץ ושות' הקליקו כאן >>