תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

תכנון ירושה – מדוע הוא חשוב ועל מה לשים דגש

רבים מאיתנו ידאגו בשלב מסויים של חייהם לכתיבת צוואה לשם העברה מסודרת של הרכוש שצברו • אך לדברי עו"ד רחל שחר העוסקת בדיני משפחה, עלינו גם לערוך מבעוד מועד תכנון ירושה - המביא בחשבון את האינטרסים של היורשים ושל המצווה - ולשלבו בצוואה • תכנון שכזה עשוי למנוע סכסוכים בין יורשים, אי-וודאות בחלוקת הרכוש, ואף להועיל מבחינה מיסויית

''כתיבת צוואה חייבת לבוא יחד עם תכנון נכון של ירושה'' / צילום: Seventyfour, Freepik.com
''כתיבת צוואה חייבת לבוא יחד עם תכנון נכון של ירושה'' / צילום: Seventyfour, Freepik.com

הכתבה בשיתוף עו"ד רחל רייצ'ל שחר

כל אדם צובר במהלך חייו רכוש כלשהו, בין אם מדובר בנדל"ן, כספים, השקעות או חפצים יקרי ערך. מכיוון שזמן חיינו בעולם קצוב ואיש אינו יודע מה יוליד יום, חשוב מאוד לתכנן מראש כיצד הרכוש שלנו יחולק לאחר מותנו. הדרך לעשות זאת, כידוע, היא על ידי כתיבת צוואה באמצעות עורך דין לענייני צוואות וירושות מומלץ, שבקיא בסוגיות של צוואות וירושות על בוריין ולא כהתמחות צדדית. 

אין זו חובה, אך כאשר המנוח לא מותיר צוואה לפני פטירתו, חוק הירושה הוא זה שיקבע את אופן חלוקת העיזבון של האדם הנפטר בין קרוביו. במקרים בהם האדם מעוניין לחלק את רכושו באופן שונה מכפי שנקבע בחוק הירושה, יש לכתוב צוואה אשר תבטיח כי רכושו יחולק בהתאם לרצונו.

כך לדוגמה, אדם יכול לבחור להדיר צאצא מרכושו, להוריש נתח גדול יותר מהרכוש לילד אחר, להוריש את רכושו לצד שלישי שאינו קרוב משפחתו ואף למוסד כלשהו, או להתנות את קבלת הרכוש לפי תנאים מסוימים. "כתיבת צוואה חייבת לבוא יחד עם תכנון נכון של ירושה - כלומר לשלב בין האינטרסים של המצווה לבין האינטרסים של היורשים", אומרת עורכת הדין לדיני משפחה וירושה הנוטריונית רחל שחר, העוסקת מזה שנים רבות בענייני צוואות וירושות, ומתמחה בטיפול בהתנגדויות לצווי ירושה וסכסוכי ירושה. בשיחה עימה מסבירה עו"ד שחר מה התועלות שתצמחנה מתכנון נכון של ירושה ועל מה כדאי לשים דגש כשניגשים לנושא.

עו''ד רחל שחר / צילום: ענבל מרמרי
 עו''ד רחל שחר / צילום: ענבל מרמרי

לדברי עו"ד שחר, תכנון נכון של ירושה הוא חשוב מאוד מבחינת היבטי המיסוי: "לפי סעיף 4 של חוק מיסוי המקרקעין, רישום דירה על שם היורש לא נחשב עסקת נדל"ן והוא פטור מחבות מס. כאשר יש כמה יורשים לאותה הדירה ויש צורך למכור אותה, אז מכירת וחלוקת הנכס תיחשב כאירוע מס. הדרך להימנע מתשלום מס שכזה, היא עריכת הסכם בין יורשים עוד לפני צו קיום הצוואה, והגעה להסכמה ביניהם של העברת כספים מאחד לשני בתמורה להעברת הזכות לנכס לאחד מהיורשים. לכן כדאי להתייעץ עם עורך דין ירושה מומלץ שבקיא בסוגיות של מיסוי מקרקעין לפני כתיבת הצוואה".

תכנון נכון של ירושה אף עשוי למנוע סכסוכים בין יורשים. לדברי עו"ד שחר ישנם מקרים בהם אנשים כותבים צוואה ולא מתייחסים לאופן הביצוע שלה: "כאשר אדם כותב בצוואתו כי הוא מעוניין שדירתו תימכר מבלי לציין תוך כמה זמן יש למכור את הדירה, נוצר פתח למאבקים בין היורשים. כך למשל, יכול להיווצר מצב של כמה אחים שיורשים דירה - שניים מעוניינים למכור אותה מיד, בעוד האחרים מעדיפים להמתין עם המכירה בטענה שמחירי הנדל"ן רק עולים. זהו אחד מסכסוכי הירושה הנפוצים ביותר בהם אני נתקלת והדרך לפתור זאת היא באמצעות כתיבת צוואה היורדת לפרטים".

בהקשר הזה, היא מוסיפה כי על מנת למנוע סכסוכים חשוב לפרט גם את הסיבות לחלוקת הירושה בדרך שבה המצווה בחר - "אם מחליטים להדיר קרוב משפחה מסוים מהצוואה יש לפרט מה הסיבה לכך, ואם נותנים עדיפות לקרוב אחר יש לציין מדוע".

עו"ד שחר גם מפנה את תשומת הלב למי שמחזיקים נכסים מחוץ לישראל. "אם יש לאדם נכסים בחו"ל לצד הנכסים בארץ שבבעלותו בארץ, חשוב לפרט זאת בצוואה. זאת מאחר שאיתור נכסים בארץ הוא קל יחסית, אך אם לאדם נכסים במדינות זרות, יהיה קשה לגלות זאת אם לא פירט אותם במדוייק במסגרת הצוואה. עוד חשוב להוסיף כי דיני הירושה בישראל שונים מדיני הירושה במדינות זרות. לכן, רצוי להתייעץ עם עורך דין לענייני ירושה בישראל העובד בשיתוף פעולה עם עורך דין במדינה הזרה שבה יש למצווה נכסים".

לצד כתיבת צוואה ברורה ומפורטת, עו"ד שחר ממליצה להימנע מעריכת צוואה מורכבת מדי שמנסה לצפות את פני העתיד: "ישנם למשל מי שמתייחסים בצוואה לילדים של נכדיהם, שכלל עוד לא באו לעולם; חלק מנסים בדרך זו למנוע מצב שבו הירושה תעבור לכלות של ילדיהם, אך יוצרים צוואה שקשה מאוד ליישם אותה באופן פרקטי. צריך לזכור: ככל שעוברים יותר דורות, יישום הצוואה מסתבך - והדבר יוביל לכך שמנהל העיזבון יגבה שכר טרחה גבוה יותר בשל מורכבותה. אני ממליצה להכניס את הילדים לצוואה ולסמוך עליהם שיבצעו חלוקה חכמה של הרכוש לדורות הבאים".

אפשר גם לבצע העברה בין דורית לרכוש

העברת נכסים אינה חייבת להיעשות רק לאחר מותו של אדם, אלא יכולה להתרחש עוד בחייו. תהליך זה נקרא העברה בין דורית והוא מתאים בעיקר לאנשים עם הון של מעל ל-20 מיליון שקל, לדברי עו"ד שחר. "דוגמה להעברה בין דורית מוצלחת בעיני היא זאת של משפחת שטראוס", היא אומרת. "מיכאל שטראוס העביר את תשלובת שטראוס לבתו, עפרה, ודאג ליצירת מנגנוני פיצויים ליתר ילדיו עוד בימי חייו".

העברה בין דורית מאפשרת לאדם לראות את ביצוע הירושה בעודו בחיים וכך למנוע סכסוכים בין היורשים", מסבירה עו"ד שחר ומוסיפה כי "חשוב לציין שאם כותב הצוואה מחליט למשל להוריש דירה בעודו בחיים, יש לכלול הערת אזהרה לפיה המצווה יוכל לגור בדירה עד ליום מותו. כך למעשה, המתנה תיכנס לתוקפה רק לאחר שהמצווה ילך לעולמו; ובמקרה של העברה בין דורית של עסק, ניתן לקבוע מנגנון לפיו בעל העסק ימשיך ליהנות מרווחי העסק עד ליום מותו. תכנון נכון של העברה בין דורית ימנע תאונות מס ויחסוך כסף רב עבור היורשים", היא מציינת.

לסיכום, עו"ד שחר אומרת כי הדבר החשוב ביותר הוא ליישב את נושא הצוואה מול היורשים עוד בהיותנו בחיים: "צריך לדבר עם היורשים ולהסביר להם על ההחלטות שמאחורי הצוואה, כדי לפתור את הבעיות בזמן. לאחר מותנו הבעיות שלא נפתרו רק ילכו ויתעצמו. אנחנו לא רוצים להתמודד עם העובדה שכולנו נמות יום אחד, אבל כתיבת צוואה לא מזרזת את המוות אלא רק עושה סדר ביום שזה יקרה".

"המודעות לנושא הצוואה עלתה עם השנים", היא מוסיפה. "אני מבחינה במגמה של אנשים בני 50 שפונים אליי לכתיבת צוואה, לצד אנשי הייטק שעשו אקזיט שמעוניינים להוריש את רכושם להוריהם במקרה שבו ילכו לעולמם בטרם עת. תכנון נכון של הירושה מעניק לאדם שלוות נפש וידיעה שחלוקת הרכוש תתבצע לפי רצונו ובאופן שימנע סכסוכים עתידיים".

*הכתוב במאמר אינו מהווה המלצה משפטית והוא לא נועד להנחות את הציבור או לשמש כעצה משפטית, וכן אין בו תחליף לייעוץ משפטי פרטני או אחר המתאים לצרכיו של כל אדם.