תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

ישראל משקיעה בתחבורה ציבורית ורכבתית והצורך במהנדסים/ות ואנשי/נשות מקצוע ייעודיים בתחום גובר

הגודש הבלתי נסבל בכבישים לצד פליטת גזי החממה - הובילו את המדינה לקדם ולתכנן תשתיות תחבורה ציבורית בדמות רכבת קלה, רכבת כבדה, מטרו ועוד • כל אלו מעלים את הביקוש לאנשי מקצוע שהוכשרו לתחום ומציפים את בעיית כוח האדם הקיימת בו • הטכניון – היחידה ללימודי המשך, משרד התחבורה ורכבת ישראל הרימו את הכפפה ומציעים כעת תכניות בתחום הנדסת מסילה, הנדסת נייד וציוד מסילתי וכן תכנית הכשרה חדשה בתכנון תחבורה ציבורית

צילום: Shutterstock, Rostislav Glinsky
צילום: Shutterstock, Rostislav Glinsky

הכתבה בשיתוף הטכניון - היחידה ללימודי המשך

מדינת ישראל מנסה לאורך שנים לייעל את התחבורה הציבורית, במהלך הזמן הוצעו מגוון הצעות חוק שנוגעות בנושא ובצדק. בנק ישראל, קרן המטבע הבינלאומית וה-OECD קבעו כי הבעיה המשמעותית ביותר בישראל, בהשוואה למדינות מערביות מפותחות אחרות היא הגודש בכבישים - מדובר בנזק שנתי שעולה למשק הישראלי כ-35 מיליארד שקל בשנה, לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת. נזק זה צפוי להאמיר לכ-74 מיליארד שקל תוך עשור, ולכדי כ-100 מיליארד שקל עד שנת 2040.

דוח מסכם של ועדת הכלכלה של הכנסת ה-20 קבע כי הממשלה חייבת להוביל פעולה מיידית ורחבת היקף כדי למנוע את הנזק החמור שעתיד לבוא עלינו לרעה בעקבות הגודש בכבישים. כמו כן, מלבד הכסף שהמדינה מפסידה, גודש של רכבים פרטיים על הכביש גורם לפליטת גזי חממה מסוכנת - סיבה נוספת להמשיך לעודד תחבורה ציבורית, וגם אסור לשכוח את הפקקים הבלתי נסבלים שרק מחריפים עם השנים ועם ריבוי האוכלוסייה.

"האמת, שכמות המכוניות בישראל ביחס לאוכלוסייה היא יחסית נמוכה", אומר פרופסור תומר טולדו מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון. "משמע, יש עוד הרבה מקום על הכבישים, ואם עכשיו נראה פקוק אז בעוד כמה שנים העומס בכבישים צפוי רק לגדול - והדבר היחידי שיכול להציל את המצב זו תחבורה ציבורית יעילה וטובה. ברור שגם צריך להתייחס לצריכת אנרגיה, זיהום אוויר והשפעות סיבתיות כאלה ואחרות, שתחבורה ציבורית פופולרית מספיק יכולה להפחית משמעותית".

פרופ' תומר טולדו, הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, הטכניון / צילום: באדיבות הטכניון
 פרופ' תומר טולדו, הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, הטכניון / צילום: באדיבות הטכניון

אז כן, כולם כולל מקבלי ההחלטות, מבינים את הצורך בפיתוח תחבורה ציבורית מקיפה ויעילה בישראל והדברים אכן קורמים עור וגידים. "בשנים האחרונות, מדינת ישראל החליטה להשקיע בתשתיות תחבורה מסילתית, ברכבת קלה, ברכבת כבדה, במטרו וברכבת פרברית באמצעות החברות הממשלתיות שעוסקות בפיתוח שכזה: רכבת ישראל, חוצה ישראל, נת"י ונת"ע. אלו יוזמות מדהימות ומבורכות, אבל אין מספיק אנשי מקצוע או מהנדסים שמכירים את התחום על בוריו בארץ, כי עד עכשיו לא באמת הייתה הכשרה ייעודית", אומר ד"ר דניס יורלוב, מרצה באוניברסיטת דלוור, ארה"ב, המפנה זרקור לצורך ההולך וגובר במהנדסים ואנשי מקצוע עם הכשרה בתחום התחבורה הציבורית.

"מצד אחד יש תנופה אדירה בפיתוח התחבורה הציבורית בישראל, ומהצד השני, יש מחסור גדול מאוד בכוח אדם מיומן בתחום", מוסיף פרופסור טולדו. "פשוט לא היה מספיק ביקוש למהנדסים בתחום התחבורה הציבורית, אולם כעת הביקוש עלה משמעותית. זו גם הסיבה שבגינה החלטנו בטכניון על פתיחת שתי תכניות הכשרה למהנדסים ותכנית נוספת לאנשי מקצוע, בתחומי התחבורה הציבורית.

התכניות המדוברות בניהולו האקדמי של פרופסור טולדו, נערכות במסגרת המכון לחקר התחבורה , והטכניון -היחידה ללימודי חוץ ובשיתוף עם גורמים מובילים בתחום בישראל. הן מיועדות למהנדסים, אקדמאים, אנשי תשתיות, ואנשי מקצוע בתחום תכנון תחבורה ציבורית.

לפרטים על תכניות הלימוד בתשתיות בטכניון - היחידה ללימודי המשך הקליקו כאן>>

התכנית הראשונה עבור מהנדסים עוסקת בהנדסת מסילה- מדובר במסלול המקנה הכשרה ייעודית בתחום הנדסת המסילה למהנדסים אזרחיים, ולמהנדסי מכונות, הקורס נוגע בנושאים כמו תכנון גיאומטרי והנדסי של מסילות ברזל, ביצוע מבנה תחתון ועליון של מסילות, תחזוקה ובקרה של תשתיות מסילתיות הנדסיות ועוד.
התוכנית, מציין ד"ר ירולוב, המשמש גם מהנדס מחקר ברכבת ישראל וחבר בפרויקט של ארגון הרכבות הבינלאומי בצרפת, נבנתה בשילוב ידע "רכבתי" רב שנצבר בארץ יחד עם ידע ומחקרים מאוניברסיטת דלוור שבארה"ב.

התכנית השניה היא הנדסת מערכות רכבתיות בהתמחות נייד (ROLLING STOCK), אשר תכשיר מהנדסים שיפעלו בתחום הנדסת נייד ומיומנויות אחזקת ציוד רכבתי .מסלול הלימודים מקיף ועוסק, בין היתר, בנושאים הבאים: מערכות רכבתיות עיקריות של נייד, פתרונות לבעיות יסודיות בתחום אחזקת רכבות, מערכות איתות ובקרה, מערכות הנעה וחשמול.

בוגרי קורס בטכניון לימודי המשך / צילום: מיטל גוטפריד
 בוגרי קורס בטכניון לימודי המשך / צילום: מיטל גוטפריד

תכנית נוספת המיועדת לאנשי מקצוע (שאינם מהנדסים בהכרח) הינה בתכנון תחבורה ציבורית, והיא פותחה בשיתוף עם משרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית וחברת נתיבי איילון. מטרתה לתת מענה לצורך הלאומי בהכשרת אנשי מקצוע בתחום תכנון תחבורה ציבורית, ומתן כלים למגוון המקצועות המתממשקים עם תחבורה ציבורית.
הלימודים כוללים נושאים כגון: ארגון וניהול תחבורה ציבורית, מדיניות, תקצוב וסובסידיות, הערכה של פרויקטים, תכנון אסטרטגי של מערכת התחבורה הציבורית, שירותי תחבורה ציבוריים חדשניים, תשתיות ועוד.

להתגבר על פערי ידע משמעותיים

תכניות הלימוד המיועדות עבור המהנדסים נבנו במיוחד עבור מי שעובד בתחום ."היום כשמתכננים מסילות, העבודה נעשית לרוב על ידי מהנדסי כבישים, אז העקרונות הבסיסיים דומים, אך לא לגמרי - כי מסילת ברזל שונה מכביש רגיל אחרי הכל, ויש פרקטיקות אחרות שצריך להבין, ללמוד וליישם. בדיוק בגלל זה יצרנו קורסים שמכשירים מהנדסים לתחום, בצורה מדויקת ומלאה", מסביר פרופסור טולדו. "נכון להיום, מהנדסים שעובדים בתחום לא מגיעים עם ההכשרה המתאימה אליו, הם נאלצים ללמוד תוך כדי תנועה, אך עדיין נותרים עם פערי ידע משמעותיים - מה שעלול להקשות על העבודה היומיומית.

"ההכשרה שלנו היא קריטית עבור מהנדסים שכבר עובדים בתחום התחבורה הציבורית, או עבור כאלה ששואפים לעבוד בו", הוא ממשיך, "גם משרדי ההנדסה מעוניינים שהעובדים המועסקים בהם יעברו את הקורסים שלנו, כי הם מבינים את היתרון האדיר שיש בידע הזה". ד"ר ירלוב מוסיף כי מעבר לידע הרכבתי הייעודי שהתוכנית מקנה, היא מאפשרת רישום ברשם המהנדסים, בענף המסילות ומעניקה אישור של מתכנן רישוי בפרויקטי מסילות בארץ. "כרגע אין שום דרך להירשם במדור הזה כי כאמור, לא הייתה הכשרה בתחום הזה בארץ. המהנדסים היחידים שנרשמו הם כאלה שלמדו בחו"ל".

"בשורה התחתונה", מסכם פרופסור טולדו, "הפיתוח בתחום הוא אדיר ונאמד במיליארדי דולרים. בשנים הקרובות תבנה רכבת לאילת, יש רכבות קלות לתל אביב, ירושלים, חיפה ונצרת. הקורסים יכשירו את המהנדסים שיעבדו במסילות בצורה מדויקת ומקיפה - ולמידת התחום היא קריטית עבור היישום בשטח. צריך מהנדסים שיתכננו תחבורה ציבורית ברמה היומיומית. אין לי ספק שהתחום יספק עבודה להרבה מאוד מהנדסים לאורך שנים". 

לפרטים על תכניות הלימוד בתשתיות בטכניון - היחידה ללימודי המשך הקליקו כאן>>

צרו איתנו קשר *5988